تناسب نداشتن رشته تحصیلی و بازارکار؛ دلیل مهاجرت نخبگان از کشور


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی عصار تحصیل کرده رشته دندانپزشکی از کشور هندوستان در همایش الگوی پیشرفت اسلامی که در پارک فناوری پردیس برگزارشد، گفت: دانشجویانی که در خارج از کشور در حال تحصیل هستند باید به آنها نگاه ویژه ای داشت، چراکه از سرمایه های اصلی کشور محسوب می شوند.

وی ادامه داد: عملا این دانشجویان بعد از ورود به کشور با موانع گوناگونی نظیر بیکاری و یا دغدغه های مختلفی مواجه می شوند.

این فارغ التحصیل دندانپزشکی افزود: در واقع برگزاری این چنین همایش هایی باعث ایجاد اشتغال زایی این دانشجویان شده و از این طریق می توان به اشتغال زایی این جوانان کمک مضاعفی کرد.

دلایل دلزدگی دانشجویان از تحصیل در ایران

عصار در ادامه در خصوص ارزیابی شرایط تحصیل در ایران و کشورهای دیگر گفت: خوشبختانه تحصیل در کشورمان خیلی عالی است، در حال حاضر اگر کنکور در کشور برداشته شود خیل بسیار این دانشجویان از کشور خارج نمی شوند.

وی تصریح کرد: اگر ما بتوانیم شرایط را برای دانشجویان در کشور فراهم کنیم دیگر دانشجویی از کشور برای تحصیل خارج نمی شوند.

عصار بیان کرد: در حال حاضر از این طریق ارز و پتانسیل موجود از کشور هم خارج می شود که در همین راستا ما باید بستری فراهم کنیم تا این دانشجویان در کشور خودمان ادامه تحصیل دهند.

این فارغ التحصیل دندانپزشکی یادآورشد: در حال حاضر این موانع باعث دلزدگی دانشجویان می‌شود، اما مهم ترین عاملی که نخبگان را از کشور می راند، عدم تناسب میان رشته تحصیلی و بازار کار نخبگان است.