مدارس مجاز به معرفی کدام کتب کمک درسی هستند؟


به گزارش ایسنا، مهندس ناصری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه اگر کتاب درسی تحت الشعاع کتاب کمک درسی قرار بگیرد یک انحراف آشکار است که باید وزارت آموزش و پرورش جلوی آن را بگیرد گفت: اگر نقش کتاب کمک درسی پررنگ تر ار کتاب درسی شود آسیب زاست و از آفت هاست و شان مدرسه به آموزشگاه تبدیل می شود.

وی افزود: یکی از آفات کتاب کمک درسی معطوف به ایجاد یک مهارت خاص و تقویت حافظه در آن زمینه است. کتب کمک درسی می‌خواهند بچه ها را برای آزمون مدارس خاص، المپیادها و نهایتا کنکور آماده کنند و در نهایت منجر به تربیت کاریکاتوری می شود. کتب کمک درسی به مثابه دارو است که باید دوز استفاده از آنها مشخص باشد، متاسفانه اولیاء تصور می‌کنند هرچقدر میزان استفاده از کتب درسی بیشتر باشد دانش آموز موفق تر است.


  مدیرکل دفتر انتشارات وتکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با  بیان اینکه برخی معلمان گلایه می کنند که اولیاء برای استفاده از کتب کمک درسی فشار وارد می کنند اظهار کرد: از دیگر سو منافع اقتصادی ناشران کتب کمک درسی نیز محل بحث و تامل است.  اگر کتب کمک درسی مبتنی بر اهداف آموزش و پرورش نباشند، کتب اختلال گرانه ای هستند که در ظاهر می‌خواهند کمک کنند اما در باطن اینگونه نیست.

ناصری ادامه داد: کتاب و کتابخوانی مهم است و اگر کتاب کمک درسی دانش آموز را از هر چه کتاب است دلزده کند ضد خودش عمل کرده است.  در دبستان و متوسطه اول باید کتاب های کمک درسی مهار شوند.

وی با اشاره به اینکه در کل کتاب هایی که در سال 79  به این دفتر می‌رسید 18 درصد مناسب بود گفت: اما امروز حدودا 60 درصد کتاب هایی که به دست ما می‌رسد مناسب است.

مدیرکل دفتر انتشارات وتکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه همچنان کتابخانه های مدارس مملو از کتب کمک درسی است عنوان کرد: نمی‌توان گفت همه کتابخانه ها پر از کتب کمک درسی است اما می‌توان به این فکر کرد که برای ساماندهی کتابخانه ها چه راهکارهایی باید در پیش گرفت؟. مشکل اصلی ما در خرید اجباری کتب کمک درسی است.

ناصری درباره جوایز پانزدهمین جشنواره کتاب رشد گفت:  100 میلیون تومان جایزه به مجموع برگزیدگان پانزدهمین جشنواره کتاب رشد اهدا می شود.

وی در پاسخ به اینکه مدارس برای انتخاب کتب چگونه باید عمل کنند؟ گفت: مدرسه حتما باید از فهرستگان ما کتاب انتخاب کند. در فهرستگان و سایت ما کتاب‌های مناسب معرفی شده است. اگر اداره کل بازرسی شکایات متوجه تخلف مدرسه در این امر شود پیگیری می کند.


مدیرکل دفترانتشارات وتکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره نحوه برخورد با کتب کمک درسی غیر استاندارد اظهار کرد: برخی ناشران عین کتاب درسی را برمی‌دارند و آن را تبدیل به کتاب تمرین می کنند. چون حق معنوی کتاب درسی محفوظ است بخش حقوقی موارد را پیگیری می کند. این امر قبلا هم انجام شده و برای این ناشران جریمه‌های سنگینی در نظر گرفته شده است.

ناصری درباره نحوه انتخاب کتب از سوی مدارس گفت: در آموزش و پرورش تهیه فهرستگان کتب مناسب و انتشار و معرفی آن بر عهده ماست. اما خرید کتاب وظیفه شورای دبیران مدرسه است که ذیل مدیر مدرسه فعالیت می کند. ویزیتور ناشران بزرگ قبلا به مدرسه می آمدند و کتب خود را تبلیغ می کردند اما اکنون کتب خود را به مدرسه ارسال می کنند که مدیر مدرسه و شورای دبیران آنها را بررسی می کنند.


مدیرکل دفترانتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در پایان ضمن اعلام این خبر که پانزدهمین جشنواره کتاب رشد، دوشنبه یازدهم دی در مدرسه دارالفنون برگزار می‌شود گفت: بیش از 4650 عنوان کتاب از سوی 500 ناشر به دبیرخانه رسیده است که از میان آنها 10 نفر برگزیده شده و 31 اثر نیز در رتبه دوم تقدیر خواهند شد.