دیپلم هنرستانی ها ۱۲ ساله شد


محسن حسینی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نحوه ادامه تحصیل دانش‌آموزان شاخه فنی و حرفه‌ای با توجه به سه ساله شدن دوره فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: در حال حاضر دانش‌آموزان با دریافت مدرک سال سوم، وارد دوره کاردانی می‌شوند ولی از سال آینده دیپلم دانش آموزان شاخه فنی و حرفه‌ای نیز همانند شاخه نظری  ۱۲ ساله می‌شود.

وی افزود: در واقع سال تحصیلی آینده پایه دوازدهم مستقر خواهد شد  و از سال ۹۸ ادامه تحصیل دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کاردانش از طریق کنکور سراسری صورت گیرد.

مدیرکل آموزش‌های فنی‌ و حرفه‌ای آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا فارغ‌التحصیلان دوره فنی و حرفه‌ای می‌توانند در سایر رشته‌های دانشگاهی نیز شرکت کنند؟ گفت:‌ تصمیم گیری درباره جزئیات این امر بستگی به سیاست‌های وزارت علوم دارد.

حسینی مقدم ادامه داد: اگر چه در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش و بخصوص در شاخه فنی و حرفه‌ای، تربیت تکنیسین را دنبال می‌کنیم و در برنامه درس ملی نیز همین امر پیش‌بینی شده ولی خب چون دانش آموزان دیپلم دوازده ساله می‌گیرند قطعا خواهند توانست در کنکور سراسری شرکت و برای شرکت در دوره‌های کارشناسی وارد دانشگاه‌ها شوند.

وی درباره اولویت ورود دانش آموزان فنی و کاردانش به بازار کار گفت: اولویت برای هنرجویان کاردانش، گرفتن دیپلم و سپس ورود به بازار کار است، اما در دوره فنی و حرفه‌ای ورود  به دانشکده‌های فنی، دریافت مدرک تکنسین و سپس ورود به بازار کار است.

مدیرکل آموزش‌های فنی‌ و حرفه‌ای آموزش و پرورش از پیش بینی رشته‌های جدید در شاخه‌ فنی و حرفه‌ای از سال آینده خبر داد و گفت:  جزئیات رشته‌های جدید پس از تصویب در دفتر تالیف مشخص و اعلام می‌شود.