رونمایی از مدل جایگزین کنکور


به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر منصور غلامی در مراسم تجلیل از نفرات برتر کنکور سراسری و برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی در محل سازمان سنجش افزود: مباحث مربوط به ارزیابی و سنجش علمی نخبگان در همه سطوح از جمله گزینش علمی  ورود به دانشگاه ها نیاز به روش های دقیق و علمی داشته و دارد.

وی افزود: قطعا شنیده اید که می گویند این کنکور را تا کی می خواهید به همین شیوه ادامه دهید. اظهارنظرهای مختلفی هم در این زمینه صورت می گیرد.

غلامی اظهار داشت: برخی اظهارنظرها گاهی با شناخت و گاهی هم بدون شناخت بوده تا حدی که گاهی مجموعه سازمان سنجش را زیر سوال می برند.

وی یادآور شد: همه گروه های آموزشی در حال تلاش هستند تا روش بهتری را برای ورود به دانشگاه ها طراحی کنند و دکتر خدایی رئیس سازمان سنجش قول داده است از مدل جدید سنجش و پذیرش دانشجو تا چهار سال آینده رونمایی کند.

وزیر علوم گفت: موضوع روش جدید سنجش و پذیرش و ورود به دانشگاه ها از جمله برنامه های مهم وزارت علوم و از مطالبات مهم دانشگاه هاست که البته من نیز در برنامه خودم به مجلس آن را مورد تاکید قرار داده بودم.

وی تاکید کرد: روش جدید سنجش و ورود به دانشگاه ها قطعا از سوی دانشگاه ها به خصوص دانشگاه هایی که به دنبال اختیارات بیشتر هستند مورد استقبال قرار می گیرد.

وزیر علوم درباره جزئیات تغییرات کنکور و روش های جایگزین کنکور گفت: بحث کنکور بحثی است که پیش از این درباره آن مصوباتی وجود داشته است که هدف اش تغییر کنکور بوده است. بحث حذف کنکور که مطرح می شود این سئوال پیش می آید که برای ورود به دانشگاه ها چگونه باید دانشجویان را انتخاب کنیم.

غلامی افزود: تغییر این نوع کنکور جزء دستور بوده است. زمانی هم برای آن تعیین کرده بودند که در آن زمان محقق نشد و مجددا قرار شد با یک روال تدریجی سوابق تحصیلی را هم در گزینش دانشجو تاثیر بدهند که در نهایت بیش از ۸۰ درصد سوابق تحصیلی دانش آموزان استفاده می شود.

وی گفت: با توجه به اینکه برخی از دانشگاه ها داوطلب ورود زیاد دارند لذا حساسیت بیشتر روی دوره ها و صندلی هایی است که متقاضی زیاد دارد طبعا باید یک مجموعه ای این برنامه را با همدیگر تدوین کنند که یک بخشی از آن سازمان سنجش، وزارت علوم و یک بخش هم وزارت آموزش پرورش است.

وزیر علوم افزود: اخیرا که این بحث کنکور را به طور جدی مطرح کردیم، وزیر آموزش و پرورش و همکاران اش هم به این موضوع پرداختند که در یک بازه زمانی با آماده سازی دانش آموزانی که قرار است بعد از به طور فرض چهار سال دیگر وارد دانشگاه شوند، این مدل جدید را از آموزش پرورش شروع کنند و دانشگاه ها بتوانند در موعد مقرر آن را ملاک دانشجویان شان قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که وجود دارد این است که دانشگاه ها علاقمند هستند آزادی عمل بیشتری در پذیرش و انتخاب داوطلبان برای ورود به دانشگاه شان داشته باشند که روی این مدل هم سازمان سنجش کار می کند که احتمالا ما یک آزمونی داشته باشیم که کارنامه اش در اختیار داوطلب باشد و از آن به عنوان یک مدرک برای ورود به دانشگاه استفاده کنند که کمی دست دانشگاه ها را بازتر می کند.

غلامی درباره تشکیل کارگروه در شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه کنکور گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در واقع متقاضی این است که این کار انجام شود. طبعا کارگروه های تخصصی در سازمان سنجش، وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش فعال هستند که بر روی مدل کار می کنند.

وی در پاسخ به این شائبه که دلیل عدم حذف کنکور نفع مالی سازمان سنجش است، گفت: سازمان سنجش یک سازمان خودگردان است و هزینه ای که از داوطلب می گیرد برای همه مراحل از طرح سئوال تا روز برگزاری و تصحیح هزینه می شود.

وزیر علوم گفت: مسائلی که درباره بحث های مالی کنکور مطرح می شود به بیرون از سازمان سنجش برمی گردد . لذا بیشتر در شکل برگزاری آزمون های آزمایشی، کلاس هایی تشکیل می شود و خانواده ها پیگیری می کنند. من اطلاعی از ارقام این موضوع ندارم.

وی درباره حقوق شهروندی و دسترسی آزاد به اطلاعات و برنامه وزارت علوم در این زمینه گفت: در وزارت علوم دانشگاه ها به صورت مستقل کار می کنند و در همه دانشگاه ها کارگروه های مربوط به حقوق شهروندی تشکیل شده است و در وزارت علوم نیز من این موضوع را پیگیری می کنم که قطعا دانشگاه ها هم عضو سامانه این موضوع شوند.

غلامی درباره جلسه مشترک با ولایتی رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد گفت: با دکتر ولایتی یک نشست کلی داشتیم درباره موضوعات آموزشی عالی و دانشگاه آزاد. با توجه به اینکه وزارت علوم متولی مسائلی کیفی دانشگاه ها و تعمیم مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراهای وزارت علوم به همه دانشگاه های دولتی و خصوصی است.

وی افزود: دانشگاه آزاد هم چون غیر دولتی است در نتیجه تلاش ما این است که با هماهنگی بیشتر این نظارت وزارت علوم به همه مجموعه دانشگاه آزاد تعمیم بدهیم تاکنون همراهی خوبی بوده است و این نشست ها باعث شود که دانشگاه آزاد هم در مجموع دانشگاه های بزرگ کشور در ارزیابی کیفیت نگه داریم.

وزیر علوم در پاسخ به مهر درباره روند تغییرات روسای دانشگاه ها گفت: با توجه به اینکه دولت دوازدهم در استمرار دولت یازدهم بوده است تغییرات آنچنانی که حاصل تغییر نگاه دولت باشد نداریم. ما روسای دانشگاه ها که دوره حکم ۴ ساله شان تمام شده است معمولا اگر مشکل خاصی نباشد و خودشان هم به ادامه همکاری متمایل باشند، معمولا تمدید می کنیم.

وی افزود: موارد معدودی هم ممکن است خود مسئولان نخواهند یا جابجایی به نفع دانشگاه باشد آنها هم به طور طبیعی در حال انجام است.