فلج شانه ای دانش آموزان با کوله پشتی های نامناسب


به گزارش خبرگزاری تسنیم، کوله‌پشتی یکی از وسایل مورد استفاده توسط دانش‌آموزان است و 85 درصد آنها از کوله‌پشتی استفاده می‌کنند، وزن نامناسب و استفاده از کوله‌پشتی غیراستاندارد می‌تواند باعث اختلال در ستون فقرات و تغییرات در اندام دانش‌آموزان شود.

معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش‌‌وپرورش، پژوهشی را در رابطه با کوله پشتی دانش‌آموزان انجام داده است و قرار است آموزش‌های لازم به خانواده‌ها برای خرید کوله پشتی استاندارد ارائه شود.

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در حال تدوین دستورالعمل کوله‌پشتی استاندارد هستیم، گفت:‌ برنامه آموزشی در این باره از طریق تلویزیون تعاملی آموزش‌وپرورش تهیه شده است همچنین مدیران مدارس و معلمان را در مرحله اول آموزش خواهیم داد و از طریق انجمن اولیا و مربیان آموزش لازم به خانواده‌ها ارائه خواهد شد تا کوله‌‌پشتی‌های استاندارد را خریداری کنند.

وی درباره کوله‌پشتی استاندارد عنوان کرد: کوله‌پشتی استاندارد باید سبک و دارای قسمت‌های مختلف برای وسایل باشد به طوریکه بتوان به صورت متقارن از هر دو سمت راست و چپ آن استفاده کرد تا فشار بیشتری به هیچ قسمتی از شانه و کمر وارد نشود. کوله پشتی باید بندکمری داشته باشد و در قسمت‌های مختلف آن مانند پشت و بندها از اسفنج استفاده شده باشد همچنین بندهای شانه آن پهن باشد. استفاده از یک بند در کوله پشتی و استفاده از کوله‌پشتی با بندهای نازک باعث افزایش فشار به شانه و ستون فقرات و ایجاد درد می‌شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش عنوان کرد: اشیا سنگین باید به طوری در کوله پشتی چیده شوند که نزدیک به بدن قرار بگیرند، اشیا با وزن متوسط در قیمت میانی و اشیا سبک در جلو باشند همچنین کوله‌پشتی و محتویات آن نباید بیشتر از 10 درصد وزن فرد باشد مثلا اگر فردی 60 کیلوگرم است باید کوله‌پشتی نباید سنگین‌تر از 6 کیلوگرم باشد.

حمیدی ادامه داد: در برخی مواقع استفاده از کوله‌پشتی سنگین می‌تواند موجب بی‌حسی عضلات یا فلج شانه‌ای شود در چنین شرایطی بهتر است فرد کوله را زمین گذاشته برای چند دقیقه استراحت کند و حرکات کششی داشته باشد.

وی گفت: همیشه گفته‌ایم که کتاب های درسی دانش‌آموزان برای آنها کافی است اما برخی مدارس تاکید به استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی دارند و این مسئله در مدارس خاص حادتر است در چنین شرایطی بهتر است مدارس کمدی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند که مجبور نباشد وسایل را با خود ببرند و بیاورند.