آزمون از مدارس ابتدایی غیردولتی حذف شد


به گزارش خبرگزاری فارس، مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی در جمع خبرنگاران در خصوص ممنوعیت برگزاری آزمون در دوره ابتدایی اظهار داشت: آموزش و پرورش با این تصمیم نشان داد نه در حرف بلکه در عمل به دنبال تحقق اهداف تعلیم و تربیت است و مدرسه به عنوان کانون یادگیری به مدرسه زندگی تبدیل می شود.

وی ادامه داد: این تصمیم زمینه مناسبی است که دانش آموزان را بر اساس رتبه در آزمون ها انتخاب نکنند بلکه بر اساس چگونگی مهارت های اجتماعی و مهارت های زندگی و تعامل با دیگران انتخاب کنند.

زینی وند با بیان اینکه مصوبه عدم برگزاری آزمون در دوره ابتدایی مقدمه ای برای کاهش آزمون و رقابت ناصحیح در مدارس دولتی و غیردولتی است، گفت: مهم ترین ثمره این موضوع، اثرات روانی و تربیتی مثبت در بین دانش آموزان است چرا که آزمون برگزار نمی شود.

وی توضیح داد: وقتی دانش آموزی در آزمونی موفقیت کسب نمی کند، احساس یاس و ناامیدی را در همان اوان کودکی و ابتدایی سن رشد و سال های اولیه زندگی، تجربه می کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه آزمون ها موجب ایجاد رقابت کاذب بین دانش آموزان می شود، افزود: مهم ترین مولفه عدم برگزاری آزمون در دوره ابتدایی، ایجاد حس رفاقت بین دانش آموان است.

وی به جمله وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه «حجم آزمون ها نباید کودکی را از کودکان بگیرد»، اشاره کرد و گفت: باید دانش آموز احساس شادی کند و یقینا آزمون ها، احساس زندگی را از بین می برد.

زینی وند با بیان اینکه وجود آزمون های مختلف در مدارس غیردولتی موجب پدید آمدن موسسات مختلف و ایجاد کتاب های کمک های درسی متعدد شده است، ادامه داد: کتاب های کمک درسی و آزمون های مختلف گردش مالی بالایی را در پی دارد. 

وی تاکید کرد: فضاسازی هایی که این روزها علیه ممنوعیت برگزاری آزمون در دبستان ها، منویات تربیتی ندارد و نیات سودجویانه دارد، اظهار داشت: یکی از بهترین تصمیم هایی که آموزش و پرورش در سال های اخیر گرفته است، همین کمرنگ کردن آزمون ها در مدارس دولتی و غیردولتی است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی گفت: از ابتدا هرگونه آزمون در مدارس ابتدایی غیردولتی ممنوع بود و نحوه گزینش برای مدارس غیردولتی بر اساس سابقه تحصیلی و مصاحبه بود.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری هرگونه آزمون در مدارس غیردولتی وجاهت قانونی ندارد، افزود: از شورای عالی آموزش و پرورش تشکر می کنم که با این تصمیم، اضطراب را از دانش آموزان کم می کند.

زینی وند در خصوص اخذ شهریه در مدارس غیردولتی، اظهار داشت: امسال شهریه را در قالب سامانه ای به مدارس اعلام می کنیم و همه فرایندها در قالب سامانه انجام می شود ضمن اینکه دیگر قرارداد دستی بین اولیای دانش آموز و مدیر مدرسه غیردولتی امضا نمی شود و قراردادها باید در قالب سامانه باشد.

وی با تاکید بر اینکه میزان شهریه در مدارس غیردولتی بر اساس شهریه تعیین شده است، ادامه داد: شماره تلفن های برای نظارت پیش بینی شده است و اگر نیاز باشد در مناطق، ناظر مقیم برای نظارت بر شهریه و عدم برگزاری آزمون ها خواهیم داشت.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص برگزاری آزمون در ورودی پایه هفتم، گفت: در خصوص برگزاری آزمون در دوره هفتم در جلسه شورای سیاست گذاری مرکزی تصمیم گیری می شود.

وی درباره ورود موسسات آموزشی به مدارس غیردولتی نیز اظهار داشت: دستورالعملی را آماده کرده ایم و تیم های نظارتی مشخص شده است که بر آن اساس ورود هرگونه موسسه آموزشی در دوره ابتدایی ممنوع است.

زینی وند در خصوص مدارس هیات امنایی گفت: یکی از مشکلات مدارس هیات امنایی، افزایش مدارس از حیث کمی است که باعث شده بود از نظر کیفی دچار مشکل شوند؛ حدود 3 ماه است که در حال بررس روی این موضوع هستیم و مدارس هیات امنایی باید بگونه ای عمل کنند که رضایت اولیا را داشته باشند. 

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص عدم ورود کتاب های کمک درسی در مدارس غیردولتی، اظهار داشت: برگزاری آزمون و ورود کتاب های کمک درسی در مدارس غیردولتی ابتدایی توصیه نمی شود و یقینا هم موجب کیفیت بخشی نخواهد شد. 

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی گفت: محور کیفیت در مدارس، معلم است و اگر معلم، کتاب را خوب تدریس کند، نیازی به کتاب درسی نیست.

وی در خصوص تنوع بیان داشت: تنوع مدارس یکی از آفت های تربیتی است و این تنوع از نظر تربیتی مورد تایید نیست. 

وی درباره طرح شهاب نیز اظهار داشت: طرح شهاب مبتنی بر خلاقیت دانش آموز است.