سمپاد تعطیل پذیر نیست


به گزارش خبرگزاری فارس، فاطمه مهاجرانی سرپرست مرکز ملی پرورشی استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان در برنامه پرسشگر در خصوص حذف آزمون مدارس سمپاد در دوره اول متوسطه اظهار داشت: جریان نخبه‌پروری در ایران به هیچ عنوان نه به این آزمون ربط دارد و نه به هیچ عنوان قرار است در آن خدشه وارد شود. 

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب پشت جریان نخبه‌پروری ایستادند، گفت: بنیاد نخبگان وظیفه‌ای را به آموزش و پرورش محول کرده است که آن هم شناسایی است.

* در جامعه ما بت‌سازی غلیظ است

مهاجرانی ادامه داد: نباید از تصمیمات و خیلی چیزهای دیگر بت ساخت. فکر می‌کنم در جامعه ما بت‌سازی غلیظ است؛ هر تصمیمی یک زوایای مثبت و منفی دارد؛ این تصمیم نه بهترین تصمیمی است که وزارت آموزش و پرورش گرفته و نه بدترین تصمیم است بلکه یک تصمیم است که یک مرجع به نام شورای عالی آموزش و پرورش که بالادست وزیر آموزش و پرورش است، به تصویب رساند و قطعا برای هر تصمیم جلسات کارشناسی صورت می‌گیرد و هر تصمیم مخالفانی دارد که به جد مخالفت می‌کنند؛ در هر صورت این تصمیم وقتی به تایید رئیس‌جمهور برسد، لازم‌الاجراست.

وی با بیان اینکه سازمانی می‌تواند موفق باشد که در جایی که همه احساس می‌کنند در حال افتادن بر زمین است، بایستد، گفت: اتفاق مهیبی نیفتاده است و سمپاد به هیچ عنوان تعطیلی پذیر نیست. 

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان افزود: این جمله را از قول وزیر آموزش و پرورش بیان می‌کنم که دوره دوم متوسطه سمپاد به شدت با کیفیت پیش خواهد رفت و به هیچ عنوان قرار نیست که افرادی که استعداد ویژه دارند را دست کم بگیریم.

وی ادامه داد: این جمله را از آقای افروز نقل می‌کنم که «استعداد، استحقاق می‌آورد» و اگر کسی واقعا آی‌کیو 140 دارد، این ودیعه خداوندی است و ما حق نداریم به او بگوییم در فضایی که ما تعیین می‌کنیم، بنشین؛ در سند تحول نیز ذکر کرده است که ما تفکیک حداقلی داریم؛ آنجایی که ورود به سمپاد 15 به یک شد، به ما آسیب زد.

مهاجرانی اضافه کرد: اگر حضور در سمپاد به 2 از 100 باز می‌گشت شاید الان دوره اول ما هم سرجایش بود. ما با نگاه پیشگیرانه در سمپاد حرکت نکردیم.

وی گفت: خیلی از دوستان از من توقع داشتند که خیلی زودتر درباره این موضوع صحبت کنم، ولی به جهت اینکه نخبه‌پروری در ایران یک پدر محکم و مهربان دارد که رهبر معظم انقلاب هستند و از طرفی وزیر آموزش و پرورش در این خصوص صحبت کردند، به هیچ عنوان نیازی حضور من به عنوان مسئول سمپاد نبود.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان افزود: آن چیزی که بنده با آقای وزیر و دیگر همکاران صحبت کردم، اصلا موضع سمپاد نبود بلکه موضع آزمون بود. 

وی ادامه داد: چرا انقدر آزمون استعدادهای درخشان داوطلب دارد؟ چه اتفاقی افتاده که انقدر مورد عنایت قرار گرفته است واقعیت این است که اگر این سؤال‌ها درست پاسخ داده شود دیگر نیاز نیست از هر 15 نفر، یک نفر را در آزمون انتخاب کنیم بلکه می‌توانستیم مثل گذشته آن کسانی که واقعا استعدادش را داشتند، در مدارس ورود پیدا کنند. 

* در مناطق عشایری، مدارس سمپاد داریم

مهاجرانی با بیان اینکه در مناطق عشایری، مدارس سمپاد داریم، گفت: دانش‌آموزان سمپاد، اردوهای جهادی علمی می‌روند؛ در المپیاد علمی کامپیوتر، دانش‌آموزان سمپادی در مواجهه با رژیم اشغالگر صهیونیستم، مسابقه ندادند و این نشانگر شعور سیاسی آنهاست.

وی افزود: من امیدوارم ما از این نگاه‌های بت ساختن و هم بت منفی ساختن تجدید نظر کنیم؛ بچه‌های سمپاد یکی از ارزش‌های این کشور هستند؛ 1.5 درصد هستند؛ جلوی جفا به این بچه‌ها را بگیرید. آزمون روش غلطی است، درست است اما به هیچ وجه نمی‌پذیریم که این بچه‌ها، تک بعدی هستند. 

* سمپاد مهارتی ایجاد می‌شود

مهاجرانی با بیان اینکه مدارس سمپاد دوره متوسطه دوم، رشته انسانی دارد، گفت: در مدارس متوسطه به نسبت تعداد زیادی از دانش‌آموزان در رشته انسانی تحصیل می‌کنند فقط حوزه مهارتی وارد نشده بودیم که داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که سمپاد مهارتی چه زمانی راه‌اندازی می‌شود، ادامه داد: اجازه بدهید قولی ندهم زیرا یک ذره خود من هم در این قضیه غافلگیر شدم. ما برای ثبت‌نام تا چند روز دیگر برنامه‌ریزی کرده‌ بودیم و یکدفعه جلسات به سمتی رفت که آزمون حذف شود.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان تصریح کرد: ما آن زمان که برای سمپاد مهارتی برنامه‌ریزی می‌کردیم برای مهر 98 بود. 

وی با بیان اینکه مساوات با عدالت فرق می‌کند، گفت: قرار نیست مساوات داشته باشیم بلکه باید عدالت آموزشی داشته باشیم؛ کلمه‌ای هم که در سند و در فرمایشات رهبر معظم انقلاب است، عدالت آموزشی است.

مهاجرانی با تاکید بر اینکه نگفته‌ام که سوالات آزمون ورودی سمپاد استاندارد نیست، اظهار داشت: متاسفانه روی یکی، دوگونه از هوش تاکید دارد و این حرف که استاندارد نیست را نزدم و نه عنوان می‌کنم چون پیشینینان من، درست راه‌شان را رفتند یعنی آن راهی که رفتند را درست رفتند نمی‌گویم بهترین راه را رفتند.

وی در پاسخ به این پرسش که «برنامه‌تان برای آزمون ورودی متوسطه دوم سمپاد چیست؟»، گفت: تاکنون با روال قبل بودیم و برای امسال هم با همان روال هستیم.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان ادامه داد: با این بلایی که فعلا سرمان آمده است قطعا برای آزمون ورودی مدارس متوسطه دوم فکری داریم؛ منظورم از بلا این است که شرایطی که این چندروزه وجود داشت،این بود که دوستان در جریان مخالفت‌های کارشناسانه نبودند و احساس می‌کردند که یک نفر باید بیاید و قهرمان‌وار حمایت کند.

وی افزود: من به این موضوع که یک نفر باید قهرمان این ماجرا باشد، اعتقادی ندارم؛ در کار تیمی، اگر چیزی قانون شد باید فرد اجرا کند و اگر اعتقادی به مدیریت ندارد باید از سیستم خارج شود. 

مهاجرانی گفت: واقعیتش این است تعطیلی دوره اول سمپاد، برای من هم اصلا خوشایند نبود و خیلی هم تلاش کردم اما شورای عالی آموزش و پرورش به مصوبه حذف آزمون رای داد و معنایش این است که نتوانستیم رای بگیریم.

وی به طرح شهاب اشاره کرد و ادامه داد: حتما باید جدیت بیشتری در طرح شهاب داشته باشیم تا به وسیله آن، استعدادها را بشناسیم.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان تصریح کرد: همه قوت‌مان را به‌کار می گیریم تا از این موقعیت زمانی به عنوان فرصت استراتژیک استفاده کنیم؛ ساختار مجموعه را تقویت کنیم و بحث کیفیت‌بخشی و تعمیق فرصت‌های آموزشی و قوت بخشیدن به طرح شهاب و المپیادها را به جدیت دنبال خواهیم کرد و من مطمئنم این نخبگان به کشور بیش از پیش کمک خواهند کرد.