نتیجه آمارهای رسمی از برگزاری «آزمون» برای دانش آموزان


به گزارش ایسنا، مسعود شکوهی مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش  رادر واقع "نه"محکم آموزش و پرورش به نظام نمره محوری برشمرد و اظهار کرد:پس از تصویب و ابلاغ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، انتظار می رفت مسوولان وقت آموزش و پرورش به سرعت و با تمهید مقدمات لازم نسبت به اجرایی نمودن علمی و اصولی سند تحول بنیادین اقدام نمایند،اما علی رغم تلاش های به عمل آمده و حتی بعد از تدوین بعضی از زیر نظام های این سند، عملا کار جدی و قابل توجهی در پیاده سازی آن صورت نپذیرفت.

وی افزود: به راستی چرا با توجه به این که تقریبا همگان معتقد هستند نظام آموزش و پرورش فعلی کارایی لازم را برای پرورش نسل آینده ندارد، اما تغییرات اساسی در آن به کندی صورت می پذیرد!؟شاید مهم ترین دلیل آن " ترس از تغییر " و یا " اراده / روحیه تغییر نداشتن" باشد.

شکوهی ادامه داد: بر اساس نص صریح سند، آماده سازی نسلی نواندیش، آینده نگر، متعهد، خداجو، مستقل، جرات ورز، با ایمان، خلاق و... جزء اهداف اصلی نظام تعلیم و تربیت ذکر گردیده است،عدم توجه به رشد همه جانبه استعدادها، انباشت یک سری محفوظات محض، تاکید بر قبولی در آزمون های پراضطراب و تنش زا و بی توجهی در طراحی مسیر زندگی دانش آموزان برای آمادگی و ورود به دنیای بزرگسالی از مهم ترین اشکالات عمده این نظام است.

وی در ادامه این یادداشت تصریح کرد: سنگینی حاکمیت آموزش های نمره محور  به حدی است که حتی بعضا قوانین مصوب شورای عالی آموزش و پرورش نیز دستخوش افکار سنتی بعضی از مدیران، نهادها و خانوادها گردیده است. نمود کامل آن را می توان در هدایت تحصیلی دانش آموزان ملاحظه نمود؛ که شوربختانه هنوز باور بر این است که نمره تنها معیار هدایت و ملاک انتخاب رشته باید باشد و چه بسا با طبقه بندی نمره‌ای دانش آموزان راه به خطا می روند.

وی افزود: بر اساس آمارهای رسمی اولین دستاورد برگزاری این گونه آزمون ها طی سال های گذشته برای دانش آموزان معصوم شرکت کننده، علاوه بر استرس و اضطراب؛ زدن برچسب های ناروای کم هوشی، کند ذهنی و ناتوانی به حدود ۹۶ درصد از آنان بوده است که در ابتدای بروز استعداد، خلاقیت ها و توانایی هایشان قرار دارند و تو خود حدیث مفصل بخوان از آثار زیانبار و مشکلات روانی رفتاری که از پس این شکست ها برای دانش آموز؛ خانواده، مدرسه و جامعه حادث می شود.

مدیرکل امورتربیتی ومشاوره وزارت آموزش وپرورش،حرکت اخیر مقام عالی وزارت مبنی بر ملغی نمودن آزمون های مدارس خاص را اولین چراغ سبز جدی و اقدام عملی  آموزش و پرورش در کمک به اجرای همه جانبه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برمی شمردواذعان کرد: محوریت مدرسه به عنوان کانون فعالیت های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، ورزشی برای ایجاد شادی و نشاط و توجه به تفاوت های فردی روان شناختی، استعداد، رغبت، توانایی، ارزش ها، شخصیت و متناسب سازی فعالیت های آموزشی و پرورشی و تمرین مهارت های زندگی بر اساس سبک زندگی اسلامی_ایرانی برای ورود به دنیای بزرگسالی، گامی است اگر چه دیر هنگام، اما خوشبختانه محکم و قاطع برداشته شده است.

وی دراین گفت و گو اظهار کرد:این اقدام، پیامی روشن برای دعوت از همگان، مخصوصا صاحبان خرد و اندیشه در پیاده سازی نظام آموزشی و پرورشی دانش آموز محور بر مبنای ندای فطری و درونی دانش آموزان است که خروجی آن می تواند کسب شایستگی های لازم و ضروری برای زندگی حال و آینده، ایجاد امنیت، احساس ارزشمندی، عشق ورزی و احترام به حریم خانواده، مدرسه و جامعه، تلاش برای رفع نیازهای روان شناختی، جسمانی، فرهنگی و بروز خلاقیت های فردی و گروهی باشد، خلاقیتی که در نقطه مقابل خود اخلال گری را به همراه دارد.

شکوهی تصریح کرد: مطالعات امروزی بخوبی نشان می دهد که همه انسان ها برخوردار از هوش های چندگانه اند. به عبارت دیگر تقریبا هیچ آدم بی استعدادی نداریم و تنها تفاوت آنها در نوع و میزان هوش است.از طرفی در نظام جدید تعلیم و تربیت تمام ساحتی، دغدغه اصلی مدرسه باید این باشد که دانش آموز از چه خانواده ای و با چه سطحی از استاندارد وارد مدرسه می شود تا نسبت به رفع هرگونه نارسایی های رشدی، عقلی، اجتماعی و روانشناختی اقدام به موقع انجام دهد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، نگاه مسولان مدرسه باید حفظ تعامل حلقه خانواده، مدرسه و جامعه و ایجاد عاملیت، حس ارزشمندی، عزت نفس و هدفمندی برای خودشکوفایی باشد. درست در جایی که دانش آموز احساس کند مدرسه در همه حال حامی اوست و او را تنها نخواهد گذاشت. به عبارتی مدرسه تنها ملجا استاندارد سازی رفتاری، شناختی و حمایتی جامعه است. مدرسه باید در جایگاهی باشد که دانش آموزان در کمال آرامش و امنیت، هویت خود را بسازند و از رویت آن نیز به خود ببالند و پس از آن با اعتماد و اطمینان، دنیای بعدی خود را بدون هرگونه ترسی دنبال کنند.

وی در پایان گفت:امیدوارم تصمیم ارزشمند وزیر محترم که طی روزهای اخیر امیدواری زیادی را در سطح جامعه و اصحاب فرهنگ و اندیشه ایجاد نموده، با حمایت دلسوزان عرصه تعلیم و تربیت به نقطه عطف حرکت های بزرگ در آموزش و پرورش تبدیل گردیده و فرصت کم نظیری را برای پرداختن به تمامی ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت بطور متوازن فراهم آورد.