طرح تعطیلی مدارس تیزهوشان؛ تعجیل یا تاخیر


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیمه بهمن ماه امسال بود که محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش خبر از ممنوعیت برگزاری آزمون در دوره ابتدایی را به طور رسمی رسانه‌ای کرد؛ با اعلام این خبر مطرح شد که مدارس تیزهوشان در دوره اول متوسطه هم حذف خواهد شد.

هرچند آموزش و پرورشی‌ها کاهش استرس دانش آموزان در دوره ابتدایی را دلیل ممنوعیت برگزاری آزمون اعلام کردند، اما به نظر می‌رسد این تصمیم بالقوه مثبت در زمانی نامناسب رسمی شد، زمانی که نه تنها به کاهش استرس دانش آموزان نمی‌انجامد بلکه موجی از بلاتکلیفی و سردرگمی را در جامعه ایجاد کرده است؛ از طرفی اظهارات چند پهلوی مسئولان آموزش و پرورشی بر بلاتکلیفی این تصمیم دامن زده است.

حذف آزمون پاک کردن صورت مسئله است

خبر تعطیلی مدارس تیزهوشان و نارضایتی نخبگان از یک سو و طرفداری کامل آموزش و پرورشی‌ها از این طرح از سوی دیگر به تدریج شرایطی دوقطبی در جامعه ایجاد کرده است که یک سوی آن نخبگان و سوی دیگر آموزش و پرورش هستند.

این دوقطبی بودن را می‌توان ناشی از تصویر آینده مبهم این تصمیم در شرایطی دانست که آموزش و پرورشی‌ها از تبیین این مساله چندان موفق نبودند، موضوعی که باعث نگرانی نخبگان از نادیده گرفتن توانایی‌شان شده است.

به دنبال این دوقطبی ایجاد شده و موج موافقان و مخالفان ،۱۶ بهمن ماه بود که نخبگان نخستین تجمع خود را مقابل وزرات آموزش و پرورش آغاز کردند و با ایجاد کمپین‌هایی سعی بر جلوگیری از تخریب نخبه پروری و تعطیلی مدارس تیزهوشان دارند.

روز گذشته هم تجمع دانش‌آموزان فعلی و گذشته مدارس تیزهوشان به همراه خانواده هایشان همچنین جمعی از خانواده‌های دانش‌آموزان کلاس ششمی مقابل مجلس برگزار شد تا صدای اعتراض خود را  به گوش نمایندگان مردم برسانند.

یکی از دانش‌آموزان گذشته تیزهوشان که اکنون سال اول دانشگاه تحصیل می‌کند در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ خواسته خود را تصحیح روش آزمون اعلام کرد و گفت: به صرف اینکه آزمونی استرس آور است نباید جریان چندین ساله مدارس تیزهوشان را نادیده گرفت بلکه باید این روند را اصلاح کرد در غیر این صورت با حذف آزمون، صورت مسئله را پاک کردیم.

وی بیان کرد: مدارس تیزهوشان ظرفیتی دولتی برای افراد تیزهوش محسوب می‌شود که با حذف این مدارس ظرفیت موجود حذف شده و فقط افرادی که تمکن مالی دارند امکان تحصیل در مدارس غیردولتی شاخص را پیدا می‌کنند حال آنکه سایر افراد تیزهوش و توانمند از این مسیر جا می‌مانند.

انکار و اصرار 2 روی سکه تصمیم آقای وزیر

چند روز پیش بود که وزیر آموزش و پرورش به دنبال این تصمیم و  حمایت از دانش‌آموزان صاحب استعدادهای برتر گفت: در برنامه شهاب که از سال آینده به پایه هفتم می‌رسد دیگر دانش‌آموزان صاحب استعدادهای برتر را از سایر دانش‌‌آموزان جدا نمی‌کنیم چرا که براساس اصول جدید تعلیم و تربیت در جهان امروز، بچه‌ها نباید از هم جدا شوند؛ بر این اساس در طرح شهاب دانش‌آموزان صاحب استعدادهای برتر در مدارس عادی تحصیل می‌کنند و پس از شناسایی استعداد آنها، چند روز در هفته برنامه‌های خاص برای‌شان اجرا می‌شود و استعدادها پرورش می‌یابد تا در متوسطه دوم استعداد آنها شکوفا شود.

اما بطحایی روز گذشته در شورای سیاستگذاری گفت:  آزمون مدارس تیزهوشان شامل مصوبه اخیر حذف آزمون می‌شود؛ بنابراین مدارس تیزهوشان را داریم، اما آزمون نداریم و دانش آموزان با استعداد‌های متنوع از طریق اجرای طرح‌هایی مانند طرح شهاب، شناسایی و تقویت می‌شوند.

از طرفی فاطمه مهاجرانی سرپرست مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان بیان کرد: تعطیلی دوره اول سمپاد برای من خوشایند نبود و تلاش هم کردم اما شورای عالی آموزش و پرورش به این مصوبه رای داد و معنایش این است که نتوانستیم رایی بر رد آن بگیریم. یقینا باید به دنبال راه‌های جایگزین باشیم. 

و این مسئله در حالی است که دانش آموزان تیزهوشان معتقدند  چطور به یکباره دانش آموز بعد از 9 سال تحصیل در آموزش عمومی از متوسطه دوم وارد مدرسه خاص شود و از همه ظرفیت‌ها بهره گیرد در حالی که سه ساله پایانی تحصیل صرفا بر کنکور تاکید می‌شود.

مناطق محروم، بازنده اصلی حذف مدارس تیزهوشان

مدارس تیزهوشان بستری دولتی برای شناسایی استعداد‌های برتر دانش آموزان در کشور و به ویژه مناطق محروم محسوب می‌شوند چراکه شاید در سایر مناطق فرصت شکوفایی استعداد‌ها وجود داشته باشد، اما این پتانسیل در مناطق محروم در کمترین شانس خود قرار دارد و تعطیلی مدارس تیزهوشان  تعطیلی شناخت استعداد‌های برتر را به دنبال دارد.

حمید رضا حاجی بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره روش‌های جایگزین برای شناسایی استعداد‌های برتر و کارایی طرح شهاب عنوان کرد: طرح شهاب برای شناسایی نخبگان در مدارسی است که به تیزهوشان دسترسی ندارند و پس از این شناسایی سعی می‌شود که دانش آموز از طریق مدارس تیزهوشان تحت کنترل و آموزش قرار گیرد حال با نبود این مدارس و در نقاط دور دست چه طور می‌توان طرح شهاب را اجرایی کرد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه همه استدلال‌هایی که تاکنون برای حذف آزمون ورودی دوره ابتدایی مطرح شده به دلیل تعطیلی مدارس تیزهوشان است، اظهار کرد: باید مجلس بررسی‌های لازم را برای این مصوبه داشته باشد تا بهترین تصمیم در این خصوص اتخاذ شود.

حال باید دید طرفداری صرف آموزش و پرورش از این تصمیم با ارزیابی تمامی زوایای موجود و بدون عقاید رادیکالی بوده است یا خیر و جریان نخبه پروری که در سراسر دنیا به عنوان یک ظرفیت ویژه محسوب می‌شود در مسیری صحیح حرکت می‌کند چرا که بهره مندی از ظرفیت نخبگان واقعی کشور به افزایش بهره وری کشور و حتی در مواردی جهان کمک می‌کند همانطور که کم نبودند نخبگانی ایرانی که در سطح ایران و جهان افتخار آفرینی کردند.