قانون «حذف آزمون در ابتدایی» ابلاغ نشده است


محمد تقی رجبی کارشناس مسائل آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اعلام عجولانه مصوبه حذف آزمون در مقطع ابتدایی توسط وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: حذف مدارس باکیفیت تیزهوشان و نمونه‌دولتی یعنی حذف عرضه خدمات باکیفیت آموزشی است و این کم شدن عرضه و ثابت ماندن تقاضا باعث افزایش رقابت بین دانش‌آموزان ابتدایی و در نتیجه افزایش استرس در این دانش‌آموزان خواهد شد.

وی افزود: مستقل از مساله آزمون ورودی مدارس، نگاه آموزش و پرورش در حذف هرگونه آزمون از مقطع ابتدایی نگاهی افراطی است و با نص سند تحول بنیادین و‌ مطالبات آن در تضاد است و همین تکیه صرف بر ارزشیابی توصیفی، آن هم بدون دقت کافی در ملزومات اجرای این طرح، باعث شده است نتایج ایران در آزمون‌های تیمز و پرلز نیز افت کند.

رجبی با اشاره به ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع حذف مدارس سمپاد، گفت: به نظر می‌رسد کارشناسی این شورا در موضوع مدارس سمپاد چند ماهی طول بکشد و در زمانی که قانون جدیدی وجود ندارد آموزش و پرورش باید براساس تکلیف قانونی خود آزمون مدارس سمپاد را برای سال تحصیلی آینده طبق روال قبلی اجرا کند.

کارشناس مسائل آموزش و پرورش اضافه کرد: آموزش و پرورش باید نسبت به بلاتکلیفی مردم پاسخگو باشد؛ این دستگاه، پیش از اعلام نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در حالی که ابلاغ قانون حذف آزمون نیز وجود ندارد، موظف است طبق روال هرساله فرآیند گزینش مدارس سمپاد متوسطه اول را شروع کند.

وی تصریح کرد: مسئولان وزارت آموزش و پرورش باید نسبت به شرایطی که برای خانواده‌ها ایجاد کرده‌اند پاسخگو باشند و تکلیف گزینش امسال را هرچه سریع‌تر مشخص کنند.