استیون هاوکینگ که بود و چه کرد؟


فیزیکدان مشهور استیون هاوکینگ در خانه اش در کمبریج انگلستان و در سن ۷۶ سالگی پس از ۵۵ سال مبارزه با بیماری عصبی حرکتی، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) در گذشت.

او یک دانشمند و نظریه پرداز بزرگی بود و ایده‌های فراوانی به ویژه در زمینه فضا، ماهیت کهکشان‌ها و حتی امکان وجود حیات فرازمینی داشت.

بیماری او در سال ۱۹۶۳ تشخیص داده شد و پزشکان تنها شانس دو سال زنده ماندن را برای او تصور می‌کردند، اما قدرت بدنی، مراقبت‌های پزشکی و انگیزه او برای مطالعه و تحقیق سبب شد تا سال‌ها پس از ابتلا به بیماری زنده بماند، ازدواج کند و حتی صاحب سه فرزند شود.

چندی پیش از روی زندگی او فیلمی ساخته شده است که در آن به فراز و نشیب های زندگی استیون هاوکینگ در زندگی خانوادگی و کار پرداخته شده است.


او  در طول زندگی خود به تدریس در دانشگاه‌ها و نوشتن بیش از ۱۵ جلد کتاب پرداخته است؛ فرزندان او در بیانه‌ای به اظهار تاسف عمیق درباره از دست دادن پدر خود پرداخته اند.


برخی از کتاب‌های او جزو پرفروش‌ترین کتاب‌ها در دنیا هستند و دانشمندان آثار و سطح علمی او را با آلبرت انیشتین هم طراز می‌دانستند.

او از جمله دانشمندان مخالف جنگ و فرد صلح طلب بوده و دعوت همکاری بسیاری از کشور‌های قدرت و جنگ طلب در دنیا را برای کار نپذیرفته است؛ او در سال ۱۹۴۲ در آکسفورد انگلستان به دنیا آمده و مدرک دکترای کیهان شناسی خود را از دانشگاه کمبریج دریافت کرده است.

در طول این سال‌ها او به کمک دانش پزشکی و تیمی از پزشکان و پرستاران با این بیماری مبارزه کرده است و حتی در ماجراجویی‌هایی مانند پرواز با هواپیما برفراز دریای اطلس و تجربه بی وزنی و گرانش صفر شرکت کرده است.

استیون هاوکینگ همواره علاقه زیادی به فرزندان خود داشته و زمان زیادی را با آنها سپری می کرده است.


دانشمندان او را دارای ذهن و مغزی کامل و استثنایی که درون بدنی بیمار به دام افتاده است توصیف می‌کردند؛ هرچند که این بیماری هرگز نتوانست او را از پژوهش‌های علمی دور کند و با استفاده از رایانه و فناوری‌های پیشرفته قادر به برقراری تماس با دیگران و ارائه نظریه ها، تدریس و مکالمه با دیگران بود.

او همچنین نماد مبارزه با معلولیت برای بسیاری از افراد معلول در دنیا به ویژه بیماران ALS بود و در سخنرانی‌های فراوانی برای این بیماران شرکت کرده بود.


او در طول عمر خود دوباره ازدواج کرد و دارای سه فرزند از ازدواج اول خود است، پس از طلاق از همسر اول خود که سال‌ها از او نگهداری کرده بود با یکی از پرستاران خود ازدواج کرد که عمر این ازدواج کوتاه بود و حتی شایعه‌هایی مبنی بر آسیب‌های فیزیکی و ضرب و شتم او به وسیله همسرش وجود دارد.

بیشترین نظریه‌های او درباره فیزیک اتمی، ساختار سیاه چاله و کرم چاله ها، انبساط کهکشان، ماده تاریک، هوش مصنوعی، سیگنال‌های رادیویی دریافتی از فضا و حتی امکان سفر در زمان است.


او چندی پیش در طرحی مشترک با چند سرمایه گذار درصدد راه اندازی سفینه‌های فضایی نانویی برای سفر به صورت فلکی آلفاقنطورس و بررسی امکان وجود حیات فرازمینی در آنجا بود.

دانشمندان مرگ او را فقدانی بزرگ برای دانش بشری در زمینه فضا اعلام کرده اند.

منبع:Dailymail