مرور و جمع بندی در دو ماه آخر


بطور معمول روالی که برای ماه های آخر کنکور توسط اکثر مشاوران در کشور توصیه می شود این است که دیگر زمان مرور به پایان رسیده و زمان جمع بندی آغاز شده است. در این تفکر غالب به داوطلبان توصیه می شود که مرور را کنار گذاشته و هر سه روز یکبار به زدن یکی از آزمون های سراسری سال های قبل بپردازند به این صورت که یک نصف روز از خود آزمون گرفته و دو و نیم روز باقی مانده را به تحلیل آزمون، بررسی نقاط ضعف و کار کردن روی آن ها بپردازند. استدلالی هم که می شود به این صورت است که با انجام این کار اولا در هر آزمون یک سری مباحث دوره می شود پس در توالی آزمون ها و افزایش تعداد آن ها کل مباحث برای ما دوره خواهد شد. ثانیا با شبیه سازی کنکور، آمادگی بیشتری برای روز آزمون پیدا خواهیم کرد. به این تئوری غالب ایراداتی وارد است. اولین ایراد این است که به علت ناکارآمدی منابعی که معمولا به داوطلبان توصیه می شود (آزمون های سراسری سال های قبل) تقریبا تمامی تست هایی که داوطلب در آزمون های شبیه سازی قرار است بزند را در طی سال تحصیلی به صورت مبحثی از روی کتاب های تست زده پس بنابراین شبیه سازی واقعی نخواهد بود و داوطلب به راحتی و بدون کم آوردن زمان آزمون را می زند و عملا به طور کاذب حس می کند که وضعیتش خوب است اما متاسفانه در روز کنکور وقت کم آورده و دچار مشکل می شود. برای بر طرف کردن این مشکل خیلی از افراد به زدن تست های تالیفی روی می آورند که امری نادرست است به این علت که آزمون های تالیفی کاملا سلیقه ای هستند و در بسیاری از مواقع از فضای کنکور فاصله زیادی دارند. پس راهکار چیست؟ بهترین منبع برای جمع بندی، کتاب دور دنیا در 4 ساعت انتشارات گاج می باشد که شامل آزمون های سراسری خارج و داخل کشور می باشد. زدن تست های آزمون های خارج از کشور دو مزیت عمده دارد. اول اینکه طراح سوالات این آزمون ها با طراح سوالات کنکور های داخل یکی بوده و دوم اینکه همانند سوالات کنکور سراسری داخل برای داوطلب تکراری نمی باشند. در نهایت داوطلبان می توانند پس از زدن این آزمون ها تعدادی از آخرین آزمون های داخل از کشور را هم بزنند. نکات مهمی که داوطلبان باید به هنگام آزمون ها رعایت کنند یکی شبیه سازی دقیق شرایط آزمون سراسری بوده به این نحو که صبح زود بیدار می شوند راس ساعت کنکور را شروع می کنند حتی دختر خانم ها با مانتو و مقنعه برای آزمون آماده می شوند. دیگری پیاده سازی مهارت های آزمون می باشد همچون مهارت مدیریت زمان، راهکارهای افزایش تمرکز، دقت و .... با رعایت این مطالب داوطلب به حدی بر آزمون مسلط می شود که دیگر می داند در هر ساعتی باید در چه درسی باشد.

دومین ایراد تئوری غالب موجود این است که با وجود اینکه با زدن آزمون های سه روز یکبار بسیاری از مباحث دوره می شوند اما قطعا مباحث زیادی هم دوره نخواهند شد. به طور مثال برای مبحث تاریخ ادبیات که سه سوال در کنکور دارد مرور کل تاریخ ادبیات در فرصت باقی مانده کمک بیشتری خواهد کرد یا اینکه با زدن 10 آزمون تنها 30 سوال دوره شود و امیدوار باشیم که همه مباحث در این 30 سوال تکرار شده باشد. مسلما راه اول قابل اطمینان تر است.

پس در واقع در اینجا اصل تئوری غالب زیر سوال می رود که می گویند دو ماه آخر تنها زمان جمع بندی از طریق آزمون بوده و زمان مرور نمی باشد. در حالیکه باید بدانیم که مرور خود بخشی از جمع بندی است. توصیه ما به داوطلبان برای بازه زمانی دو ماهه اردیبهشت و خرداد این است که جمع بندی را در سه مرحله انجام دهند.

1- ابتدا آنچه که از برنامه خودشان باقی مانده (به طور مثال باقی مانده فصلی که دوره نشده و یا درس هایی که هنوز به طور کامل بسته نشده به زبان ساده تر ته مانده کارهایشان) را ابتدا انجام دهند. قطعا داوطلبی که مقداری از مباحثش مانده، زدن آزمون های جامع سه روز یکبار کمکی به مشخص شدن نقاط ضعف او نخواهد کرد. داوطلبان توجه داشته باشند که اگر این مرحله تا 15 خرداد ماه هم طول بکشد ایرادی ندارد و نیازی به عجله کردن برای آزمون های جامع نیست چون اگر نیت شبیه سازی باشد با سه آزمون هم می توان آن را انجام داد.

2- مرور و آزمون های سه روز یکبار:

در این مرحله داوطلبان لازم است که سه روز متوالی را در نظر بگیرند و هر روز را به دو قسمت تقسیم کنند. بنابراین ماتریسی ایجاد می شود که دارای سه سطر و دو ستون است. صبح روز اول که همان خانه اول ماتریس می شود، آزمون داده و پس از آن آزمون را تحلیل می کنند. این مرحله حدودا 6 ساعت زمان می گیرد (4 ساعت آزمون و 2 ساعت تحلیل کلی و مقدماتی آن) به این ترتیب 5 خانه از ماتریس خالی می ماند. برای رشته های مختلف این 5 خانه را به صورت زیر پر می کنیم.

 

آزمون و بررسی آن

6 ساعت شیمی و هندسه پایه

6 ساعت گسسته و معارف

6 ساعت فیزیک و عربی

6 ساعت هندسه تحلیلی و ادبیات

6 ساعت حساب و زبان

 

 

برای رشته ریاضی درس ریاضی را به 4 بخش تقسیم می کنیم که شامل هندسه پایه، گسسته (گسسته و جبر)، هندسه تحلیلی و حساب (حسابان، دیفرانسیل، آمار و مدلسازی) می شود. دو درس اختصاصی دیگر یعنی شیمی و فیزیک نیز هست که با 4 درس عمومی روی هم 10 درس می شود که اگر بخواهیم این دروس را در این 5 خانه قرار دهیم 5 زوج مرتب ایجاد می شود که چون 4 عمومی و 6 اختصاصی داریم یک زوج مرتب دارای دو درس اختصاصی خواهد بود. طولانی ترین بعد از ظهر بعد از آزمون است پس این زوج مرتب را که دارای دو درس اختصاصی است در این روز قرار می دهیم. این دو درس چه دروسی باید باشند؟ در این خانه درس شیمی را با کم حجم ترین بخش ریاضی که هندسه پایه است قرار می دهیم که در واقع بهینه ترین حالت می باشد. بعد در روز بعد درخانه اول پر حجم ترین درس  اختصاصی را با کم حجم ترین عمومی قرار داده و این دو درس را خط زده کنار می گذاریم بعد دوباره حجیم ترین اختصاصی باقی مانده را با کم حجم ترین عمومی باقی مانده با هم میگذاریم، به این صورت عملا یک درس کم حجم و یک درس حجیم در تمامی خانه ها کنار هم قرار می گیرند و 5 زوج مرتب متعادل خواهیم داشت. داوطلبان باید توجه داشته باشند که حجیم یا کم حجم بودن یک درس ارتباطی با ضعیف یا قوی بودن داوطلب و یا سخت و آسانی آن درس ندارد و منظور حجم مطالبی است که باید خوانده شود.

آزمون و بررسی آن

6 ساعت شیمی و زمین

6 ساعت زیست و ادبیات

6 ساعت فیزیک و زبان

6 ساعت زیست و عربی

6 ساعت ریاضی و معارف

 

 

برای رشته تجربی چون عملا 9 درس دارند (4 عمومی و 5 اختصاصی) به علت اهمیت بالای درس زیست، این درس دوبار در زوج مرتب ها تکرار می شود. همچنین بعد از ظهر آزمون دروس شیمی و زمین شناسی قرار می گیرند چون معمولا داوطلبان درس زمین شناسی را کم می خوانند و از آنجایی که درس شیمی یکی از دروس مهم رشته تجربی است با قرار گرفتن در کنار زمین در عمل وزن بیشتری برای مطالعه می گیرد.

 

آزمون و بررسی آن

6 ساعت ادبیات، عربی و اجتماعی

6 ساعت عربی،معارف و تاریخ

6 ساعت ادبیات، جغرافیا و فلسفه

6 ساعت عربی، روانشناسی و ریاضی

6 ساعت ادبیات، زبان و اقتصاد

 

 

برای رشته انسانی نیز این ماتریس به شکل بالا خواهد بود. با این تفاوت که به علت زیاد بودن تعداد درس ها این بار سه تایی های مرتب خواهیم داشت و نه زوج مرتب. و دروس ادبیات و عربی که هم در دروس اختصاصی و هم در دروس عمومی وجود دارند در قسمت عمومی یکبار و در بخش دروس اختصاصی به علت اهمیت بالای آن ها دوبار تکرار می شود.

نکاتی که باید در اینجا داوطلبان رعایت کنند یکی این است که 6 ساعت زمان آورده شده در ماتریس ها حداقل زمان مطالعه یعنی 12 ساعت در روز می باشد و اگر می خواهد زمان مطالعه بیشتری داشته باشند می توانند به طور مثال برای 14 ساعت مطالعه در روز دو بازه هفت ساعته در نظر بگیرند که البته فراموش نکنند در روز اول برای آزمون و تحلیل آن همان 6 ساعت را اختصاص دهند و مابقی زمان را به نیمه دوم روز آزمون اضافه کنند.

نکته دوم این است که این برنامه از انعطاف پذیری بالاتری نسبت به برنامه های قبلی داوطلب برخوردار است به صورتی که ساعت مطالعه تک تک دروس مشخص نشده، بلکه برای هر زوج مرتب و یا سه تایی مرتب این زمان مشخص شده و داوطلب با توجه به نیاز خود می تواند این زمان را بین دروس تقسیم نماید.

فقط در اینجا مشکلی پیش می آید، اغلب داوطلبان به تایم دروس عمومی تجاوز می کنند و روی دروس اختصاصی بیشتر زمان می گذارند باید حواسمان باشد که این ایام، ایام عمومی ها است و در یک قاعده کلی داوطلب نباید برای یک زوج مرتب کمتر از 40 درصد زمان خود را به دروس عمومی اختصاص دهد و این قابلیت انعطاف نباید باعث شود به زمان دروس عمومی تجاوز شود.

نکته بعدی این است که در مرحله آزمون های سه روز یکبار داوطلب نباید فقط روی نقاط ضعف آزمون کار کند چون همانطور که پیش تر گفتیم بسیاری از نکات در آزمون مرور نمی شوند بنابراین داوطلبان باید در ایام آزمون ها مجددا کل درس ها را یکبار مرور کنند.

حال لازم است بدانیم چه چیزهایی را باید مرور می کنیم؟ در این بازه باید خلاصه نویسی ها و حاشیه نویسی ها و تست های دو مارکه (اگر تستی را همچنان نتوانستیم حل کنیم آن را سه مارکه می کنیم) را مرور کنیم که زمان زیادی نخواهند گرفت. در کنار این مرور روی نقاط ضعف آزمون ها هم کار می کنیم.

وزن این دو مرحله باید به صورتی باشد که در دروس اختصاصی بیشتر زمان برای نقاط ضعف گذاشته شود و برای مرور این زمان کمتر باشد اما در دروس عمومی و زیست شناسی باید بیشتر زمان را به مرور پرداخته از نقاط ضعف با سرعت بیشتری عبور کنیم چون در دروس عمومی و زیست شناسی مرور از اهمیت بالاتری برخوردار است. در دروس تخصصی رشته انسانی نیز باید حواسمان باشد دروسی را که خواندنی هستند مانند عمومی ها به مرور بیشتر بپردازیم و درس هایی که ماهیت تحلیلی دارند مثل ادبیات و عربی اختصاصی را به سبک دروس اختصاصی با تاکید بیشتر بر نقاط ضعف مطالعه نماییم. به این ترتیب در پایان دو ماه اردیبهشت و خرداد داوطلبان با رعایت مراحل 1 و 2 مرور و جمع بندی کاملی از تمامی دروس و مباحث خواهند داشت.

3- مرحله سوم که آخرین مرحله می باشد در واقع فعالیت هایی را شامل می شود که باید داوطلبان در 7 الی 10 روز مانده به کنکور انجام دهند که به زودی مقاله دیگری در این سایت بارگزاری خواهد شد.