انگیزه داشتن، مهم تر از تلاش


الان که مشغول خواندن این مقاله هستید، حدود دو ماه تا آزمون سراسری باقی مانده است؛ مدت زمانی که همه شما عزیزان، چه آنهایی که قبلا خوب مطالعه کرده‌اید و چه آنهایی که مطالعه چندان رضایت بخشی نداشته‌اید، می‌توانید در این زمان، کلی کار انجام داده و وضعیت خود را به طور کامل تغییر داده و بهتر کنید؛ اما این شرایط، کاملا بستگی به شما و روحیه‌تان دارد. دیروز دو نفر از عزیران کنکوری که دقیقا در شرایط یکسانی درس می‌خوانند با یکدیگر درباره کنکور صحبت می‌کردند: یکی از این افراد از عملکرد خود راضی بود و دیگری با اینکه تلاش خیلی زیادی کرده بود، هنوز هم از تلاش خود رضایت نداشت و می‌گفت مطمئناست که آزمون خوبی نخواهد داد.

می‌دانید اختلاف این دو نفر در چه چیزی است؟ یکی از آنها به خود و توانایی‌هایش اعتماد داشت و دیگری با وجود همه تلاشی که انجام داده بود، به خود و توانایی‌هایش ایمان نداشت. همین موضوع باعث می‌شود تا او و سایر عزیزانی که شبیه این داوطلب گرامی هستند، نتوانند با انگیزه راهشان را ادامه داده و بتوانند نتیجه‌ای که مطابق تلاششان باشد، کسب کنند. هر چه شما عزیزان به زمان برگزاری کنکور نزدیک‌تر می‌شوید اهمیت روزها و دقایق برایتان بیشتر می‌شود و در چنین شرایطی، یک انگیزه بالا و خوب می‌تواند موتور محرک خوبی برای پیشرفت شما و کسب نتیجه بهترتان شود.

قبل از هر چیز به شما «خسته نباشید» می‌گوییم و برایتان آرزوی بهترین‌ها را داریم و از خدا می‌خواهیم به آنچه که در رویاهایتان ترسیم کرده‌اید، برسید؛ اما حتما می دانید که شرط رسیدن به جایگاه‌های عالی و اهداف بلند، فقط ترسیم رویاهای مثبت و دعای اطرافیان نیست؛ نه اینکه بی‌تاثیر باشد، اما شرط اصلی، همان اراده و تلاش شماست. ساده بگوییم: اگر اراده شما ضعیف باشد تلاشی در کار نیست و حتی اگر بخواهید به اهداف شیرین و عالی فکر کنید، این انگیزه و اراده شماست که تاثیر نهایی را خواهد گذاشت. هر چه به زمان برگزاری کنکور نزدیک می‌شویم، برخی از کنکوری‌های عزیز، احساس ناامیدی کرده و حتی برخی از آنها به ماندن در پشت کنکور می‌اندیشند؛ البته کسانی نیز هستند که همچنان با انگیزه به پیش می‌روند، و شرایط بدی که ممکن است گاهی پیش بیاید و حرف‌های ناامید کننده اطرافیان هم تاثیری در نیروی اراده و انگیزه این عزیزان نخواهد گذاشت.

در این مقاله می‌خواهیم با شما عزیزان درباره شرایط مختلفی که ممکن است در این روزها داشته باشید و کاری که باید برای بهتر شدن وضعیتتان تا کنکور انجام دهید، صحبت کنیم.

خدا قوت

در میان شما داوطلبان عزیز، افراد زیادی وجود دارند که تا الان بخوبی تلاش کرده، با برنامه‌ریزی پیش رفته و مطالعه موفقی داشته‌اند. یک «خدا قوت» اساسی نثار این عزیزان می‌کنیم. باید بدانید که روزهای باقی مانده تا زمان برگزاری کنکور، بسیار مهم است. همان گونه که احتمالا می‌دانید، یک ماه پایانی تا کنکور و دوران جمع‌بندی، سومین گذرگاه طلایی کنکور نامیده می‌شود. این موضوع، بسیار مهم است که شما داوطلبان عزیز در این روزهای باقی مانده تا زمان برگزاری آزمون سراسری، چه عملکردی داشته باشید و چگونه ادامه دهید. از شما عزیزان می‌خواهیم که مانند گذشته با انگیزه و با انرژی ادامه دهید و اگر تا الان طبق برنامه پیش رفته‌اید، اجازه ندهید که هیچ چیز و هیچ شخصی، شما را ناامید کرده یا به اراده‌تان خللی وارد کند. به این نکته نیز توجه داشته باشید که در بهترین شرایط به سر می‌برید و تا پیروزی و موفقیت و رسیدن به اهدافتان، فقط چند قدم فاصله دارید؛ البته چند قدمی که بسیار مهم است و شما باید همچنان بخوبی به راه خود تا روز برگزاری آزمون ادامه دهید.

شما عزیزان که تا الان طبق برنامه پیش رفته‌اید، حتما نگاهی به آنچه باید در ادامه انجام دهید، بیندازید و زمان خود را با کارهایی که باید انجام دهید، مطابقت داده و با توکل به خدا و امید و انگیزه، برای پیمودن ادامه راه برنامه‌ریزی کنید. این دوران برای شما می‌تواند دوران جمع‌بندی و تست‌زنی سرعتی باشد؛ پس روی این کارها تمرکز کنید و اجازه ندهید که مسایل کوچک باعث ناامیدی شما گردد. به همین خاطر، خودتان را در جایی که دوست دارید، تصور کنید و باانگیزه به راهتان ادامه دهید.

ناامید نشو

مسعود نگاهی به کارنامه آزمون آزمایشی خود انداخت و آهی کشید و با خودش گفت: «این همه تلاش کردم، این همه زحمت کشیدم ... آخرشم شد این. حتما توی کنکورم با وجود اون همه داوطلب، وضعیتم همینه... چرا اینطوری شده؟! چرا؟! اصلا امسال دیگه واسم مهم نیست. وای میستم و سال بعد کنکور میدم...»

حرف‌های مسعود می‌تواند حرف برخی از شما عزیزان داوطلب هم باشد؛ کسانی که خوب تلاش کرده‌اند، اما با پیش آمدن یک موضوع ساده و کوچک، بلافاصله ناامید می‌شوند. اگر شما جزو این دسته از عزیزان هستید، باید بگوییم که آنچه بیش از هر چیزی ممکن است بر توان و یادگیری‌تان در این ایام تاثیر بگذارد، از دست دادن روحیه و ناامیدی است؛ اما مهم‌تر اینکه زمان باقی مانده تا روز برگزاری آزمون سراسری، زمان ناامید شدن نیست، بلکه زمان تلاش بیشتر با انگیزه بالاست. یک آزمون آزمایشی، اشتباه زدن چند تست، فراموش کردن چند نکته یا موضوع درسی و حتی بیشتر از اینها، نباید روحیه شما را درهم بریزد. اگر از قبل برای کنکور مطالعه داشته‌اید و خیلی کم، ناامیدی و فکر موفق نشدن در کنکور به سراغتان می‌آید، سعی کنید که با یادآوری نقاط قوت خود، بر این فکر غلبه کنید؛ اینکه چه درس‌هایی را خوب مطالعه کرده‌اید و در کدام مباحث قوی هستید. به خود بگویید که هیچ تلاشی بی نتیجه نیست و مطمئن باشید که پاداش تلاش خود را به بهترین وجهی خواهید گرفت.

داوطلبان زیادی هستند که حتی وقتی به آزمون‌های آزمایشی یا تست‌ها هم بخوبی جواب می‌دهند، باز هم نگران نتیجه کنکور هستند و با دیدن سایر داوطلبان، احساس می‌کنند که در مقایسه با آنها، چندان درس نخوانده‌اند و موفق نخواهند شد. توجه داشته باشید که این احساس، یک احساس کاذب و مخرب است و نباید به آن توجه کنید. در مقابل این احساس، به خود بگویید که تمام تلاش خود را در روزهای باقی مانده تا زمان برگزاری آزمون سراسری خواهید کرد و با اطمینان به خود و توانایی‌هایتان موفق خواهید شد. به خاطر داشته باشید که ناامیدی، بدترین دشمن موفقیت و رسیدن به اهداف است؛ در عوض، داشتن انرژی مثبت و تفکر خوب برای رسیدن به موفقیت، بسیار مؤثر است. فقط بگویید: «من می‌توانم و موفق می‌شوم» همین و بس. خوب پس دیگر وقت ناراحتی نیست. بلند شوید و با یک انگیزه مثال زدنی تا روز برگزاری کنکور، فقط درس بخوانید و با تلاش دو چندان به استقبال موفقیت بروید.

الان وقتش نیست

مینا تلاش زیادی کرده و برای کنکور تا آنجا که می توانسته، زحمت کشیده، اما چند روزی می شود که احساس خستگی کرده و درس را کنار گذاشته است. گاهی این حس به سراغ برخی دیگر از داوطلبان هم می‌آید؛ احساس خستگی و اینکه ترجیح می‌دهند دیگر دست از مطالعه کشیده و استراحت کنند. قبل از هر چیز باید اشاره کنیم که حق با همه شما عزیزان است. روند آمادگی برای کنکور، یک روند طولانی است و ممکن است که بسیاری از شما عزیزان به دفعات و در اوقات مختلف دچار چنین احساسی شده باشید.

برای اینکه بر این احساس غلبه کنید، می‌توانید کارهای مختلفی انجام دهید. اگر جزو آن دسته از داوطلبانی هستید که ساعات طولانی مطالعه می‌کنند، ممکن است که انرژی و توان شما کاهش پیدا کرده و این احساس ناشی از همین موضوع باشد. می‌توانید یک روز یا چند ساعتی در طی چند روز را برای استراحت خود خالی کنید. نگاهی به برنامه خود بیندازید و درس‌هایی را که بیشتر مطالعه کرده‌اید یا آمادگی بیشتری در آنها دارید، از برنامه دو سه روزه خود حذف کرده و در عوض وقتی را برای استراحتتان خالی کنید. حتما توجه داشته باشید که این استراحت لازم است؛ چون باعث می‌شود که بعدا شما با انرژی و انگیزه بیشتری درس بخوانید.

اگر جزو آن دسته از داوطلبانی هستید که یک برنامه معمولی دارید و با این همه، احساس خستگی می‌کنید، چند ساعتی را به انجام کارهای دلخواه خود بپردازید. دیدن یک فیلم یا یک دوست، رفتن به پارک یا حتی زنگ زدن به دوستی که به شما انگیزه می‌دهد، از جمله این کارهاست؛ اما به خاطر داشته باشید که این استراحت نباید طولانی باشد؛ زیرا الان وقت استراحت طولانی نیست. شما به زمان مهمی از ایام آمادگی برای کنکور رسیده‌اید و باید درس‌های نخوانده یا مرور نشده را خوانده و جمع‌بندی نهایی را انجام دهید و تست‌زنی سرعتی داشته باشید. به خود بگویید که انسان قوی و توانمندی هستید و می‌توانید تا روز برگزاری کنکور با انگیزه ادامه دهید و در روزهای بعد از برگزاری کنکور تا رفتن به دانشگاه، هر چه قدر که می‌خواهید استراحت کنید. یک «یا مسعود» بگویید و با توکل به خدا ادامه دهید. ضمنا به تغذیه و خوابتان هم دقت کنید؛ چون ممکن است که بخشی از خستگی شما به این دلیل باشد. بیش از حد از خودتان کار نکشید، اما اجازه ندهید که خستگی بر شما غلبه کرده و مانع مطالعه شما در روزهای باقی مانده  تا زمان برگزاری آزمون سراسری شود.

تو هم می‌توانی

آندیا در گوشه‌ای آرام نشسته بود و به روزهایی که به بهانه‌های مختلف نتوانسته بود، درس بخواند، فکر می‌کرد و افسوس می‌خورد و با خود می‌گفت: «حیف! حالا افسوس خوردن به چه درد می خوره؟!» ممکن است که برخی از شما عزیزان داوطلب هم مثل آندیا باشید و تا به حال مطالعه خوب و کافی نداشته و از وقت خود بخوبی بهره نبرده باشید. داوطلبان گرامی که در این وضعیت هستند، گمان می‌کنند که دیگر نمی‌توانند درس خوانده و برای آزمون سراسری آماده شوند؛ اما این موضوع درست نیست. یک انگیزه بالا و یک انرژی و اراده مثال زدنی، می‌تواند شما را به هر آنچه می‌خواهید، برساند. در سال‌های قبل، تعدادی از عزیزان بودند که در زمان کوتاهی قبل از برگزاری کنکور، تصمیم گرفتند تا با جدیت درس خوانده و توان خود را بسنجند و واقعا موفق هم شدند؛ حتی افرادی در این بین وجود داشتند که در رشته‌هایی مثل پزشکی قبول شده و باعث تحسین دیگران شدند. ژاپنی‌ها می‌گویند: «اگر کسی کاری را انجام داده است، قطعا شما نیز می‌توانید...» اگر به این جمله معتقد نیستید، به خاطر ضعف اراده و خودکم بینی شماست. فقط کافی است تمام باورهای غلطی را که در ذهنتان به خاطر سپرده‌اید، پاک کنید و خودتان از نو، باورهایی را انتخاب کنید که به نفع آینده‌تان است.

 از همین امروز نه، از همین حالا تصمیم بگیرید که تمام انرژی‌تان را گذاشته و برای اهدافتان، قدم‌های محکمی بردارید. باور کنید که می‌توانید.

منتظر چه هستید؟ بلند شوید و به عنوان اولین قدم، یک برنامه خوب تدوین کنید؛ چون وقت زیادی ندارید و باید به طور گزیده و حساب شده کار کنید. درس‌ها یا مباحثی را که در بودجه‌بندی مهم هستند و شما آنها را نمی‌دانید، در اولویت قرار دهید و درس‌های غیر مهم یا آنهایی را که می دانید، حذف کنید و با توکل به خدا و با انرژی و انگیزه شروع کنید و باور کنید که اصلا دیر نیست و در زمان باقی مانده می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید. منتظر چه هستید؟ فقط کافی است که بخواهید و اراده کنید. اجازه ندهید که هیچ چیز و هیچ فردی شما را از تصمیمی که گرفته‌اید منصرف کند. به این موضوع فکر کنید که نتیجه یک مسابقه در پایان آن مشخص می‌شود و نه در میانه مسابقه یا اوایل آن؛ پس شما هم پیش از امتحان قضاوت نکرده و فقط درس بخوانید و جدیت به خرج دهید؛ در ضمن این باور را هم مهمان قلب خود کنید: «من می‌توانم و مطمئنم و ایمان دارم که تمام کاینات در راستای خواسته‌ها و اهداف من حرکت می‌کند». به خود انگیزه دهید و از تمام لحظه‌های باقی مانده به بهترین شکلی استفاده کنید.

هیچ تلاشی بی نتیجه نیست

هیچ تلاشی بدون فایده نخواهد بود و هیچ زحمتی گم نمی‌شود. اهداف هر شخصی با توجه به تلاش و کوشش او رقم می‌خورد و اهداف ما زاییده تلاش و فکر ما هستند؛ تلاشی که می‌کنیم و تصوری که نسبت به خودمان و توانایی‌هایمان داریم؛ پس امیدتان به خدا باشد و در این روزهای باقی مانده با انرژی درس بخوانید و برآوردی درست و واقعی از وضعیتتان داشته باشید و بدون شماتت خود یا غرور کاذب، به بهترین شکلی برنامه خود را تنظیم کرده و در راستای عمل به آن برنامه اقدام کنید. همچنین پیوسته بگویید: «می‌توانم، می‌توانم و می‌توانم. موفق می‌شوم، موفق می‌شوم و موفق می‌شوم». درس بخوانید و تلاش کنید. خودتان را در موقعیتی که دوست دارید باشید، تصور کنید و ناامیدی‌ها را کنار بگذارید و بقیه کارها را به خدا بسپارید و مطمئن باشید که او بهترین ها را برای شما رقم خواهد زد.

منبع: سنجش