بدون هیچ واهمه ای به پیش بروید


هر چه به زمان برگزاری آزمون سراسری نزدیک‌تر می‌شویم، احساسات گوناگونی در میان داوطلبان کنکور بروز می‌کند. برخی از داوطلبان عزیز در آمادگی کامل هستند و آرزو می‌کنند که زودتر ایام باقی‌مانده تا زمان برگزاری این آزمون، تمام شود تا بتوانند موفقیت خود را جشن بگیرند. برخی نیز با بیم و امید، دچار دو دلی و نگرانی هستند و با اینکه بخوبی مطالعه کرده‌اند، اما گمان می‌کنند شاید آمادگی کافی حضور در این آزمون را نداشته باشند، و گروهی نیز به دلیل مطالعه نکردن کافی، نداشتن یک برنامه‌ریزی درست و اصولی و ...، برایشان  فرقی نمی‌کند که کنکور چه زمانی باشد، سطح سؤالات چگونه باشد و مواردی از این قبیل. امروز می‌خواهیم درباره یک احساس مشترک با شما صحبت کنیم که برای تمام داوطلبان و حتی تمام انسان‌ها دل انگیز و زیباست. این احساس، حس موفقیت و کامیابی است. فرقی نمی‌کند که در چه سطحی از آمادگی برای کنکور و توان مطالعاتی باشید؛ مهم این است که موفقیت و رسیدن به آن، به شما احساس زیبا و دل نشینی خواهد داد. یک ماه تا آزمون سراسری باقی‌مانده است و اگر بخواهید، می‌توانید به موفقیت دست یابید و این احساس را با تمام وجود لمس کنید. موفقیت از دیدگاه هر داوطلب، بسته به تلاش او فرق می‌کند. ممکن است فردی که بسیار تلاش کرده است، موفقیت را در قبولی در رشته برق دانشگاه صنعتی شریف تعریف کند، و شخصی که تا الان چندان زحمتی نکشیده و اگر در کنکور قبول نشود مجبور باشد به خدمت سربازی برود، موفقیت را صرفا قبولی در دانشگاه بداند. 

با اینکه سطوح و تعریف موفقیت در میان داوطلبان مختلف، متفاوت است؛ اما اصول آن برای همه یکسان است. اولین گام در مسیر موفقیت، باور موفقیت است؛ نه اینکه خیلی سطحی با خود بگویید موفق خواهید شد و دیگر تمام! باور موفقیت باید جزیی از وجود شما و ملکه ذهنتان باشد تا به آن برسید. چرا بعضی از داوطلبان با اینکه زیاد زحمت کشیده و تلاش کرده‌اند، نمی‌توانند رتبه مورد نظر خود را به دست آورند؟ زیرا به این باور نرسیده‌اند که می‌توانند موفق شوند. وقتی ما خودمان، خود را باور نداشته باشیم، آیا می‌توانیم از موانع بگذریم و به هدف برسیم؟! نه، زیرا در ادامه، همه نیروهای درونی و بیرونی به ما خواهند گفت که نمی‌توانیم، و این پندار، ما را از انجام تلاش بیشتر و نشان دادن قابلیت‌هایمان محروم خواهد کرد؛ پس برای موفقیت در کنکور، گاهی به صیقل دادن باورها و ترمیم انگیزه‌ها نیازمندیم.

     روی سخنم با همه شما داوطلبان عزیز، بخصوص آنهایی است که تا الان برای کنکور، زحمت زیادی نکشیده‌ و تلاش نکرده‌اند. اگر فقط خود و موفقیتتان را باور کنید، باز هم می‌توانید از این وقت باقی‌مانده، بخوبی استفاده کنید و نتیجه بگیرید. کنکور، یعنی تعیین شایستگی دانش‌آموزی که می‌خواهد در دانشگاه تحصیل کند؛ ضمن آنکه ملاک این تعیین شایستگی، تا حد زیادی اکتسابی بوده و هر کدام از شما به تنهایی می‌توانید با پرورش نقاط مثبت آن در جهت رسیدن به هدف خود، به این سطح نزدیک‌تر بشوید. کنکور، یعنی تمرین، تلاش مستمر، پشتکار، امید، مسؤولیت‌پذیری و رسیدن به احساس ناب اعتماد به نفس واقعی. اینکه در رویا و خیال به دنبال رسیدن به اهداف بلند، مثل کسب رتبه خوب در کنکور باشید، اما هیچ تغییر خاصی در رفتار تحصیلی و مطالعاتی خودتان ایجاد نکنید، بیهوده آب در هاون کوبیدن است. هیچ فردی، این موضوع را رد نمی‌کند که داشتن هدف و دید مثبت در گام نخست، حس خوشایند حرکت را به وجود می‌آورد؛ البته در باطن و درون هر یک از شما هم باید این باور باشد که می‌توانید و برای این هدف و توانستن نیز باید تلاش کنید؛ پس باورهای بزرگ در جهت رسیدن به آرزوها، باید قدرت برانگیختن روان و توان انسان را داشته باشد.

در زندگی همه ما، زمان‌هایی بوده است که تا توانسته‌ایم وقت تلف کرده‌ایم؛خیلی وقت‌ها هم حس و حال انجام یک کار مهم و تکلیف خاص را نداشته‌ و پیوسته آن را پشت گوش انداخته‌ایم. درس خواندن در دوران مدرسه نیز، گاهی این گونه بوده است. بعضی از شما داوطلبان عزیز تا الان تلاش زیادی نکرده‌اید و حتی ممکن است بعضی از مباحث و درس‌ها را اصلا نخوانده باشید، اما باید بدانید که امسال، سال سرنوشت شماست و در این میان، رقابت علمی برای تعیین رتبه، رشته، دانشگاه، شغل و آینده شما رقم می‌خورد؛ پس باید قبول کنید که شرایط فعلی، شرایط خاصی است و دیگر جای این دست و آن دست کردن نیست.

حتما با خود می‌گویید که حتی اگر این موضوع درست باشد، دیگر برای آمادگی من حسابی دیر شده است و من نمی‌توانم در این مدت کوتاه، کاستی‌های خود را جبران کنم. چنانچه شما از جمله آن داوطلبانی نیستید که فکر می‌کنید که اگر پشت کنکور بمانید و سال بعد در آزمون شرکت کنید، می‌توانید نتیجه بهتری بگیرید و یا مشکلی مانند سربازی و ... دارید، باید بدانید که در همین مدت زمان باقی‌مانده هم می‌توانید با یک تلاش و کوشش مثال زدنی به هدف خود دست یابید؛ پس آستین‌ها را بالا بزنید و شروع کنید. عده کسانی که می‌خواهند در رشته و دانشگاه خوبی قبول شوند، کم نیستند، اما تعداد کسانی که واقعا برای رسیدن به موفقیت، باور، توان و تلاش و پشتکار را با هم دارند، از این هم کمتر هستند؛ پس فقط کافی است که به خاطر گذشته، خود را شماتت نکنید و با یک باور قوی به خود و توانایی‌هایتان و با یک پشتکار اساسی، قدم در راه بگذارید.

برای اینکه در زمان باقی مانده تا کنکور، ناامید نشوید یا حرف‌های ناامید کننده دیگران، شما را از تلاش باز ندارد؛ فقط به هدفتان فکر کنید؛ به قبولی در کنکور و چشم انداز بعدی زندگی‌تان. در تمام روزهای باقی‌مانده تا زمان برگزاری آزمون سراسری، هدف را باید طوری هدایت کنید که تا آخرین روز کنکور، با فکر کردن به آن انرژی بگیرید. هنگامی که مصمم به انجام یک عمل می‌شوید، تردیدها را باید کنار بگذارید و کارتان را شروع کنید. باید سعی کنید که همان شخصیت ایده آل را که در ذهنتان از خود ساخته اید در عمل نشان دهید. انجام این کار باعث می‌شود تا شوق و ذوق بیشتری در شما به وجود بیاید و کارتان را بهتر انجام دهید. این احساس را که دارید لحظه به لحظه به سمت هدف نزدیک‌تر می‌شوید، در خود پرورش دهید. همین حس باعث می‌شود تا شما با انرژی و پشتکار بیشتری قدم در ادامه راه بگذارید. هر وقت طبق برنامه عمل کرده و خوب درس خواندید خودتان را تشویق کنید و از اینکه آن‌قدر فوق العاده‌اید که توانسته‌اید در وقت و زمان باقی مانده، با یک همت مثال زدنی، قدم در این راه بگذارید به خودتان افتخار کنید. این پاداش دادن‌ها و احساس دلپذیری که از عمل گرایی خوب شما نشات گرفته است، به شما انرژی لازم را برای پیمودن ادامه مسیر باقی‌مانده می‌دهد. به این تلاش شک نکنید و فقط قدم در راه بگذارید و به جلو بروید. مهم نیست که دیر شروع کرده‌اید؛ مهم این است که با یک همت بلند، تصمیم گرفته اید که در کنکور امسال با تمام تلاش خود، رتبه مناسبی را به دست آورید.

      اگر اطرافیان، شما را مایوس کردند یا با سخنان ناامید کننده‌شان تلاش کردند که باور شما را برای رسیدن به موفقیت، کم رنگ جلوه دهند و یا آن نهیب ناامید کننده درونتان می‌گفت که «موفق نمی‌شوی و بگذار برای سال بعد» یا «بی‌خیال شو و برو دنبال تفریح»، بدون اینکه تحت تاثیر این قبیل القایات قرار بگیرید فقط بخندید؛ خنده‌ای از جنس عزم و اراده و همت، و کاری کنید که حتی فراتر از غیرممکن‌های کنکورهای سال های قبل که ممکن شدند، عمل کنید و نامتان را جزو داوطلبان موفق آزمون امسال  ثبت کنید.

   اینکه تا چه حد در شروع کار و در ادامه راه موفق باشید، به هیچ چیز، دقت کنید به هیچ چیز جز شما، بستگی ندارد. خیلی از داوطلبان کنکور که این آزمون را تجربه کرده‌اند، بعدها به حال خودشان افسوس می‌خورند و پیوسته به این موضوع فکر می کنند که اگر بهتر درس می خواندند، اگر بیشتر تلاش می‌کردند، اگر برنامه‌ریزی درستی داشتند، و صدها اگر دیگر، الان می‌توانستند به هر آنچه در زمینه تحصیلی می خواهند دست پیدا کنند؛ پس اگر می‌خواهید که به خودتان بدهکار نباشید، اگر می‌خواهید که بعدها دچار درگیری و جنگ با «من» درونتان نشوید و اگر می‌خواهید که این اگرهای بی‌پایان، شما را به چالش نکشد، در این روزهای باقی‌مانده تا برگزاری آزمون سراسری، بخوبی تلاش کنید. موفقیت شما بستگی به این نکته دارد که بدانید و بخواهید، و امیدوار باشید که مرحله به مرحله پیشرفت می‌کنید. باید طوری تلاش کنید که دیگر بالاتر از تلاش شما طبق توانایی‌هایتان وجود نداشته باشد. یادتان باشد که اگر عزم خودتان را جزم کرده‌اید و باور دارید که موفق می‌شوید، مهم نیست که کی وارد زمین بازی شده‌اید، مهم این است که بخوبی بدوید و بروید جلو و گل بزنید؛ همین !

ممکن است که در مسیر رسیدن به هدف، خسته شده و از ادامه کار باز بمانید. موضوع این است که چیزی که باعث می‌شود حرکت شما، پایدار و مستمر نباشد، این نیست که شما عادت به مطالعه با ساعت بالا و برنامه‌ریزی منظم ندارید، بلکه دلیلش آن است که شما انگیزه و احساس قدرتمند استفاده از این توان را در خودتان به وجود نمی‌آورید. انسان، موجود عجیب و پیچیده‌ای است که می‌تواند در فواصل زمانی کم، کارهای فوق العاده‌ای انجام دهد. پیش‌شرط این موضوع، به وجود آوردن یک احساس خوب و یک باور زیبا از خودتان و توانمندی‌هایتان در خود است. برای ایجاد یک حس خوب در این روزها، قبل از مطالعه هر قسمت، کمی تمرکز کنید، با خودتان خلوت کنید و خودتان را، آن گونه که دوست دارید در شرایط بعد از کنکور باشید، تصور کنید. این احساس، به شما یک انگیزه عالی می‌دهد که با انرژی بیشتری قدم در راه بگذارید. شاید در ابتدا کاری که باید انجام شود از نظر شما سخت باشد، اما با یک  حس خوب و انرژی مثبت و تمرکز و دقت، بخوبی می توانید رو به جلو حرکت کنید.

      برای اینکه در ادامه راه، از خود و تلاشتان یا کمی زمان ناامید نشوید، مثبت اندیش و مثبت‌گرا باشید و به جای استفاده از الفاظی مثل «از الان بخوانم چه فایده، من که یازده ماه چیزی نخواندم. از الان بخوانم باز هم نمی‌فهمم، اصلا به درد نمی‌خورد، بچه‌های دیگر دارند جمع‌بندی می‌کنند و من تازه دارم شروع می‌کنم. می‌دانم که یاد نمی‌گیرم و ...» که مغزتان را در جهت یاد نگرفتن و نخواندن سوق می‌دهد، از الفاظی استفاده کنید تا بتوانید بخوبی سوخت و انرژی لازم را برای مطالعه و آمادگی کامل پیدا کنید. با خود بگویید: «من مطمینم که برای این قسمت از مبحث، نیم ساعت زمان می‌گذارم و جمعش می‌کنم. مطمیم که یکی از بهترین اوقاتی که می خواهم فیزیک بخوانم همین زمان هست، ببین چه جور با یک بار خواندن تا خود کنکور تو ذهنم می‌ماند، مطمینم که آن را یاد می‌گیرم‌ و ...». همین سیگنال‌های مثبت، ذهن را در جهتی سوق می‌دهد که برنامه چند دقیقه دیگر بخوبی ثبت و ضبط شود. این موضوع، وقتی تشدید می‌شود که بارها و بارها در فواصلی از مطالعه، بازهم به خودتان انرژی مثبت دهید.

    درست است که تصمیم بسیار سختی گرفته‌ و قدم در راه مشکلی گذاشته‌اید، اما آنچه مهم تر است، توان و نیروی خارق العاده شماست که باید از وجودتان بیرون بکشید و آن را به کار بگیرید. باید سعی کنید که باورتان را بخوبی تقویت کنید و خود را، از تمام آنچه که ناراحت و ناامیدتان می‌کند، آزاد و رها کنید. وقتی با تصور مثبت، قبل از مطالعه، احساس قدرت و توان زیاد و تمرکز فوق العاده به دست می‌آید، پس چرا ذهنتان را برای این احساس آماده نکنید و چرا به ذهن خود خدمتی به این کوچکی نکنید؟ روان‌شناسان معتقدند که  با تقویت حس و حال، بهره هوشی ما بالا می رود و انسان می‌تواند کارهای سخت و مشکل را براحتی انجام دهد.

کنکور، یک آزمون مثل تمام آزمون‌هاست. مهم این نیست که از چه زمانی می‌خواهید وارد میدان شوید، مهم این است که تصمیم گرفته‌اید قدم در راه بگذارید، مهم این است که خود و توانایی‌هایتان را باور کرده‌اید، مهم این است که گرچه دیر وارد بازی شده‌اید، اما می‌خواهید که یک نفس دویده و به خودتان مدیون نباشید و به خودتان ایمان داشته باشید؛ به اینکه موجودی هستید که کل سیستم جهان خلقت و کاینات منتظر این است تا بداند شما چه خواهید خواست و در راه تحقق هدفتان، چگونه قدم در راه خواهید گذاشت و چه کارهایی را انجام خواهید داد. باور کنید که خارق العاده بودن سخت نیست، اگر خودتان بخواهید، و وقتی که شما بخواهید، همه دنیا هم باور خواهند کرد که شما خارق العاده‌اید.

برای اینکه از این زمان باقی‌مانده تا آزمون سراسری بخوبی استفاده کنید، برنامه خوبی برای خودتان تنظیم کنید. از اینکه مباحث خوانده نشده زیاد است، دلهره و ترس به خود راه ندهید. در برنامه خودتان به نقاط ضعف و قوتتان، به بودجه‌بندی سؤالات کنکور، به مباحث مهم هر درس، به تست‌های سال قبل و مواردی مثل این توجه کنید. کارها را در ذهنتان مرتب کرده و شروع به مطالعه کنید. اگر باور داشته باشید، نتیجه کارتان شگفت‌انگیز خواهد شد؛ پس کار خودتان را به صورت عالی انجام دهید و کاری به حرف‌های ناامید کننده دیگران و نرم افزارهای تخمین رتبه نداشته باشید. به خودت بقبولانید که چند هفته بسیار بسیار عالی را می‌خواهید تجربه کنید، و طوری تلاش کنید که هیچ مانع و مشکلی نتواند سد راهتان شود. هرگاه به موانعی رسیدید خدا را شکر کنید که شما را شایسته تحمل و چیره شدن بر مشکلات و گذر از این موانع و سختی ها دانسته است. بدانید که خدا کمک کرده تا شما تصمیم مهمی بگیرید و او، خودش شما را کمک خواهد کرد تا وارد فصل جدیدی از زندگی‌تان شوید؛ فصلی که در آن، شما را به سمت تکامل و کمال پیش می‌برد؛ فصلی که نتیجه‌اش لذتی است که تا ابد در ذهن شما خواهد ماند.

در پایان باید به مهم‌ترین نکات این راه اشاره کنیم، و آن این است که وقتی قدم در راه می‌گذارید، مهربانی و قدرت خدا را فراموش نکنید و از خدا کمک بخواهید و راضی به رضای خدا باشید. بگذارید تا عشق خداوندی، تمام وجودتان را دربرگیرد و به شما نیروی تازه‌ای ببخشد. خدا به شما کمک خواهد کرد و آنچه را که به صلاح شما در زندگی‌تان باشد، میسر خواهد نمود. با این حس، اگر روی چند درس، چند مبحث و حتی چند تست، سرمایه گذاری کنید و فقط به آنها توجه کنید، باز هم می‌توانید موفق شوید. اگر از عملکرد خودتان تا الان راضی نیستید یا اگر نگرانید که قسمت‌هایی از این زندگی تحصیلی یکساله آمادگی برای کنکور که واقعا خودتان نبودید باعث شکست شما شود، نگران نباشید؛ خودتان باشید و با توکل به خدا و بدون هیچ واهمه‌ای به پیش بروید.  

منبع :سنجش