امیدها و دغدغه های داوطلبان یک آزمون ملی


 

داوطلبان ورود به دانشگاه سال‌های سال است که برای رسیدن به اهداف مهمی در زندگی تحصیلی و شغلی خود باید سد بزرگ و محکمی را با عنوان کنکور سراسری پشت سر بگذارند. این آزمون شاید برای داوطلبان ورود به دانشگاه که عمدتا در سالهای اول جوانی قرار دارند مهمترین رویداد و چالش زندگی باشد که آینده و سرنوشت زندگی آن‌ها را رقم می‌زند. همه این چالش‌ها در حالی پشت سر گذاشته می‌شوند که در صورت حاصل شدن نتیجه موفقیت آمیز، این روزهای پرتنش به خاطره‌ای شیرین تبدیل می‌شوند و در صورت نگرفتن نتیجه روزهایی خواهند بود که گویا به هدر رفته است...

به گزارش ایسنا، اوایل تیر ماه هرسال داوطلبان کنکور سراسری تب وتاب بیشتری برای پشت سرگذاشتن این آزمون مهم دارند و در روزهای پایانی نزدیک به کنکور تلاش خود را برای با موفقیت گذراندن این آزمون مهم بیشتر می‌کنند و برای این منظور بسیاری از داوطلبان برای درس خواندن به کتابخانه های شهر مراجعه می‌کنند تا هم از تمرکز بیشتری برخوردار باشند و هم مقید به خواندن درس در ساعات مشخصی شوند و بتوانند در روزها و ساعت‌های پایانی باقی مانده به کنکور آخرین تلاشهای خود را برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب انجام دهند.

خبرنگار ایسنا به منظور تهیه گزارشی از حال و هوای روزهای پایانی و منتهی به برگزاری کنکور سراسری به کتابخانه "پارک شهر" مراجعه و با تعدادی از داوطلبان کنکور سراسری گفت و گو کرده است که در ذیل می خوانید:

"مریم" داوطلب شرکت در آزمون گروه تجربی کنکور امسال با بیان اینکه «هر قدر به روزهای پایانی نزدیک می‌شوم استرس بیشتری دارم»، اظهار کرد: روزها و ماه‌ها تلاش کرده‌ام و تقریبا قید همه تفریحات و حتی خیلی از کارهای مهم را زده‌ام به امید اینکه در کنکور در رشته‌ مورد نظرم پذیرفته شوم و همه تلاشم را کرده‌ام تا در رشته دندانپزشکی قبول شوم و امیدوارم این اتفاق بیفتد، در غیر اینصورت همه خستگی یک ساله به تنم می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه 8 ماه است تقریبا روزی  9 ساعت را در کتابخانه درس می‌خواند و در هیچ موسسه خصوصی برای قبولی در کنکورشرکت نکرده، گفت: قطعا در کنکور پذیرفته می‌شوم اما برایم مهم است که در رشته‌ای که مورد نظرم در دانشگاه سطح بالایی قبول شوم.

این داوطلب کنکور 97 ادامه داد: اصلا نمی‌خواهم به نتیجه فکر کنم چون پذیرش اینکه بعد از این همه تلاش قبول نشوم برای من غیرممکن است و ترجیح می‌دهم تا روز اعلام نتایج هیچ پیش بینی از نتیجه آزمون نداشته باشم  و فقط به خدا توکل کنم. 

 

امید به یاری کائنات برای کسب نتیجه مطلوب 

"رعنا زهدی" داوطلب دیگر کنکور امسال نیز به ایسنا گفت: من همه زحمت و تلاشی را که لازم بود بکار بستم و نتیجه را به خدا سپرده‌ام. همچنین امیدوارم کائنات و انرژی‌های مثبت من را در قبولی آزمون کمک کنند و اصلا یک درصد هم نمی‌خواهم به نتیجه نگرفتن در این آزمون فکر کنم .

این داوطلب گروه انسانی اظهار کرد: من عاشق رشته حقوق هستم و امیدوارم در همین رشته پذیرفته شوم .امسال دومین سال شرکت در کنکور من است که البته سال قبل تلاش زیادی نکرده بودم و نتیجه هم نگرفتم، اما امسال همه هم و غم و زندگیم را برای درس خواندن گذاشتم و امیدوارم نتیجه زحماتم را بگیرم.

وی با اشاره به اینکه در روزهای پایانی نزدیک به کنکور استرس بیشتری دارم و البته تلاش بیشتری هم می‌کنم،گفت: من از کلاسهای موسسات خصوصی برای درس خواندن استفاده نکردم اما از برنامه ریزی مشاور تحصیلی بهره بردم و هر ماه برنامه مخصوص آن ماه را از مشاور می گرفتم و طبق آن برنامه درسی پیش می‌رفتم .

در صورت قبول نشدن قید دانشگاه را می‌زنم 

داوطلب دیگری که در کتابخانه در حال درس خواندن بود به خبرنگار ایسنا گفت: من در صورت عدم قبولی در دانشگاه‌های دولتی قطعا قید حضور در دانشگاه را خواهم زد چرا که با این وضعیت گرانی و خبرهای زیادی که از بالارفتن قیمت‌ها می‌شنوم دیگر عاقلانه نیست که بخواهم پول‌های خانواده‌ام را در دانشگاه هزینه کنم و در آخر هم مدرکی بگیرم که از اعتبار بالایی برخوردار نیست.

این داوطلب کنکور 97 تاکید کرد: در صورت عدم قبولی در کنکور علاقه مند هستم در زمینه طراحی دکور یا معماری داخلی در موسسات خصوصی فعالیت کنم .

"سارا امیرحسنی" افزود: من حدودا دو ماه است که به کتابخانه می‌آیم و ماه‌های قبل را در خانه درس می‌خواندم اما با نزدیک شدن به روزهای کنکور برای داشتن تمرکز بیشتر محیط کتابخانه را برای درس خواندن انتخاب کردم.

 

وی با اشاره به اینکه سال هاست حرف از حذف کنکور به میان می‌آید اما همچنان این آزمون با همه استرس‌ها و امیدها و ناامیدی‌ها برگزار می‌شود، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها این سد بزرگ مقابل داوطلبان حضور در دانشگاه باشد و برداشتن آن قطعا کار ساده‌ای نیست و اگر هم حذف شود وقتی خواهد بود که دیگر سودی به حال ما که آن را پشت سر می گذاریم نخواهد داشت.

"شادی زرفام" با بیان اینکه دومین سالی است که در کنکور شرکت می‌کند، اظهار کرد: برای شرکت در کلاس‌های موسسات خصوصی تقریبا هزینه زیادی کرده و عزم خود را جزم کرده تا در رشته پزشکی قبول شود.

وی ادامه داد: من همه تلاش خودم را گرفته‌ام و این روزها به هیچ وجه به نتیجه فکر نمی‌کنم. البته مطمئن هستم که هر کسی تلاش کند نتیجه مطلوب خود را خواهد گرفت و خدا زحمات و تلاش شبانه روزی کسی را نادیده نمی‌گیرد.

افزایش سهمیه شرکت در کنکور نگران کننده است 

این داوطلب کنکور سراسری سال 97 اظهار کرد: به نظر من نفس کنکور اصلا چیز بدی نیست و در واقع یک رقابت است که در آن افراد توانمند و با استعداد با توجه به توانایی‌ها طبقه بندی می‌شوند و به آنچه که استحقاق آن را دارند می‌رسند و کسانی هم که تلاشی نکرده‌اند یا استعداد زیادی ندارند می توانند در حرفه‌های دیگر یا سایر حوزه‌های کاری مشغول به فعالیت شوند.

وی در خصوص اضافه شدن سهمیه های خانواده های ایثارگران و جانبازان در کنکور افزود : البته من این موضوع را تاکنون نشنیده بودم اما الان که می‌شنوم این مساله به نظرم نگران کننده است.

زرفام اظهار کرد: کسی منکر زحماتی که ایثارگران برای کشور کشیده‌اند نیست اما ای کاش این زحمات در جای دیگری جبران شود تا حقوق داوطلبان کنکور ضایع نشود و همچنین توازن علمی کلاس های درس و دانشگاه نیز بر هم نخورد و به طور مثال کسی که رتبه 100 کسب می‌کند در کنار کسی که رتبه 20 هزار گرفته است در یک کلاس درس نخواند.

 

 

افزایش ساعات درس خواندن در روزهای پایانی ماراتن 

"میترا محمدی" داوطلب دیگر کنکور امسال نیز در گفت‌گو با خبرنگار ایسنا، درخصوص نحوه درس خواندن خود گفت: من نهایتا روزی 10 ساعت درس می‌خوانم البته قبل از این زمان کمتری می‌خواندم ولی حالا در فاصله کم باقی مانده به کنکور، زمان مطالعه‌ام را بیشتر کرده‌ام و حتی فرصت انجام کارهای شخصی‌ را نیز هم ندارم.

وی که داوطلب کنکور در گروه آزمایشی علوم تجربی است، در خصوص برنامه ریزی خود برای خواندن درس‌ها تصریح کرد: از دروس اختصاصی بیشتر زیست و شیمی می‌خوانم و در دروس عمومی نیز زمان بیشتری را به ادبیات و معارف اختصاص داده‌ام.

این داوطلب کنکور با بیان اینکه برای آمادگی‌ شرکت در کنکور به هیچ کلاس آموزشی نرفته‌ است، خاطرنشان کرد: کلا در هیچ کلاسی ثبت‌نام نکرده‌ و فقط در آزمون‌های آزمایشی شرکت کرده‌ام که این موضوع نیز استرس مرا بیشتر کرده چراکه بسیاری از داوطلبان کنکور را می‌بینم که به کلاس‌های مختلف می‌روند و احساس می‌کنم شاید آنها درصدهای بهتری را در کنکور کسب کنند.

وی گفت: حدود دو هفته است که برای مطالعه به کتابخانه می‌آیم اما فکر می‌کنم اگر زودتر این کار را می‌کردم شاید بهتر بود چون اینجا از تمرکز بیشتری برخوردارم. البته درس خواندن در خانه هم مزایای خود را دارد، از جمله اینکه خانواده به خصوص مادر هم به تغذیه رسیدگی می‌کنند و هم از نظر روحی ما را حمایت می کنند.