حذف کامل کنکور در کمیسیون آموزش مجلس بررسی می شود


رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس خبر داد:

حذف کامل کنکور در کمیسیون آموزش مجلس بررسی می‌شود

تهران-ایرنا- رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، حذف کامل کنکور را از دستورکارهای کمیسیون آموزش اعلام کرد و گفت: در حال طراحی فرایندی هستیم که بر اساس آن افراد بتوانند بر اساس سوابق تحصیلی بدون کنکور در رشته مورد علاقه و دانشگاه هدف خود تحصیل کنند.

«علیرضا منادی سفیدان» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با بیان اینکه از هزاران رشته کنکور، فقط در حدود ۲۵ رشته رقابت وجود دارد، افزود: در ۸۵ درصد رشته‌ها امکان استفاده از سابقه تحصیلی برای ورود دانشجو بدون امتحان کنکور وجود دارد.

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، با اشاره به هزینه بالای کلاس‌های کنکور برای خانوارها تصریح کرد: هزینه کلاس‌های کنکور الان رقم قابل توجهی از سبد خانوار را به خود اختصاص می دهد و دانش آموزان در این کلاس‌ها مطالبی را یاد می‌گیرند که تنها مصرف آنها کنکور است و ارزش دیگری ندارد.

منادی سفیدان درباره احتمال سلیقه‌ای شدن انتخاب دانشجو در مقاطع ارشد و دکتری در صورت حذف کنکور نیز گفت: در حال برنامه‌ریزی برای حذف کنکور در مقاطع ارشد و دکتری هستیم به طوری که اعمال سلیقه کمتر شود و افراد لایق انتخاب شوند.

وی، حذف شهریه دانشگاه‌ها را در دستور کار کمیسیون آموزش مجلس دانست و گفت: دنبال حذف شهریه در دانشگاه‌ها هستیم به طوری که شهریه بعد از فراغت از تحصیل دانشجو از وی گرفته شود.

منادی سفیدان با بیان اینکه الان به صورت یک‌ساله وام‌های شهریه به نام وام ضروری به دانشجویان نیازمند داده می‌شود، گفت: به دنبال این هستیم که این وام را با بازپرداخت چهارساله  بدهیم و دانشجو در طول تحصیل دغدغه شهریه نداشته باشد.

معاون پیشین امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی درباره گلایه‌های صندوق رفاه دانشجویان درباره پرداخت نشدن وام‌های دانشجویی از سوی برخی فارغ‌التحصیلان نیز گفت: وام دانشجویی جزئی از تسهیلات حاکمیت به دانشجویان است و بانک‌ها موظف به تامین آن هستند. ضمن اینکه وام‌های داده شده به دانشجویان رقم قابل توجهی نیست.

برگزاری نیمه حضوری- نیمه مجازی کلاسها در سال جدید تحصیلی

منادی سفیدان با توجه به پیک دوم کرونا، احتمال برگزاری کلاس‌ها در سال جدید تحصیلی به‌شکل مجازی زیاد است. بنابراین مجلس دنبال تقویت زیرساخت‌های آموزش مجازی برای بهبود این شکل از آموزش است.

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس،  خواستار توجه به شیوع بیماری کرونا در محیط‌های آموزشی شد و افزود: سال آینده تحصیلی نیمه مجازی-نیمه حضوری خواهد بود. درس‌هایی که آزمایشگاه و کار عملی دارند با رعایت پروتکل به صورت حضوری برگزار خواهند شد.

«شاد» نرم‌افزار موفقی بود

منادی سفیدان در خصوص مشکلات برخی دانش‌آموزان در استفاده از نرم‌افزار آموزشی «شاد» نیز گفت: نرم افزار «شاد» حرکت خوب و موفقی بود و در زمانی کوتاه پوشش بالای ۸۰ درصد را برای آموزش دانش‌آموزان در سراسر کشور ارائه کرد که پوشش قابل قبولی است ولی به هر حال هر نرم‌افزاری در ابتدای کار مشکلاتی هم دارد

مدرک دوم فرهنگیان باید در حکم آنها اعمال شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص آزمون‌های جذب معلم در آموزش و پرورش نیز گفت: بخش عمده جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان صورت می‌گیرد اما بر اساس ماده ۲۸ قانون جذب فرهنگیان، در مناطق محروم امکان استفاده از فارغ‌التحصیلان دیگر دانشگاه‌ها هم وجود دارد.

منادی سفیدان تصریح کرد: افرادی که خارج از چارچوب دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند در صورت قبولی در آزمون، پیش از شروع به کار، یک سال در دانشگاه فرهنگیان آموزش می‌بینند.

وی در خصوص برنامه‌های مجلس برای بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان نیز گفت: با توجه به پذیرفته نشدن مدرک دوم فرهنگیان برای ارتقای آنها در تلاش هستیم این مشکل را رفع کنیم تا فرهنگیان بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

این نماینده مجلس، تحقق برنامه رتبه‌بندی فرهنگیان را از دیگر برنامه‌های کمیسیون آموزش مجلس برای خدمت به این قشر عنوان کرد.

منبع: ایرنا