مدرسه در تمام روزهای تحصیل باز است


مدرسه در تمام روزهای تحصیل باز است/ تقسیم‌بندی دانش‌آموزان برای کلاس‌های حضوری

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدرسه باید در تمام روزهای تحصیل باز و فعال باشد؛ هیچ مدرسه ای حتی در شرایط قرمز نمی تواند بسته باشد.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در افتتاحیه سی و چهارمین اجلاس سالیانه روسا و مدیران وزارت آموزش و پرورش کشور که به صورت مجازی در بستر شبکه "شاد" برگزار شد، اظهار کرد: اهتمام  شایسته به هر مسئولیت نیازمند درک دقیق از محتوای مسئولیت است، مشاغل در کشور فراوان هستند اما شغلی که موضوع کار او انسان است بی نظیر بوده و ماموریتی خطیرتر از آموزش و پرورش وجود ندارد.

اصل بر حضور دانش‌آموزان در مدارس است

وی افزود: در سال تحصیلی جدید اصل بر حضور دانش‌آموزان است چون با سال قبل متفاوت است و دانش‌آموزان هنوز معلم را نمی‌شناسند به ویژه در انتقال به مقاطع تحصیلی بعدی همه چیز برای دانش‌آموز جدید است و اگر حضور نباشد نمی توانیم کار را به خوبی مدیریت کنیم و هیچ روشی  جایگزین حضور نیست.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر بتوانیم کلاس حضوری داشته باشیم بسیاری ازمشکلات حل می شود و کار آسانتر است. مدرسه باید در تمام روزهای تحصیل باز و فعال باشد هیچ مدرسه ای حتی در شرایط قرمز نمی تواند بسته باشد مگر اینکه ستاد ملی کرونا تعطیلی عمومی اعلام کند.

حاجی میرزایی متذکر شد: حالا که مدرسه باز است کلاس‌های درس را  دایر می‌کنیم، اگر تعداد دانش‌آموزان اندک است و می‌توان پروتکل‌ها را رعایت کرد روال عادی است اما اگر تعداد دانش‌آموزان زیاد است باید آنها را گروه بندی و ورود و خروج آنها را کنترل کنیم نه اینکه بگوییم چون نمی‌شود پس مدرسه تعطیل شود. برخی مطالعات نشان داده است باز شدن مدارس تاثیر قابل توجهی در افزایش کرونا ندارد البته نمی‌گویم خطری ندارد اما باید به بچه‌ها یاد بدهیم از خودشان مراقبت کنند.

وی تاکید کرد: پروتکل‌های بهداشتی و ضدعفونی مدارس را جدی بگیریم چون امانت خانواده‌ها در دست ما است. سرانه‌ای در چند روز گذشته واریز  شد و مجدد تلاش  می‌‌کنیم کاستی‌ها را جبران کنیم.

روسای مناطق باید یک روز در هفته به مدارس بروند

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: روسای مناطق یک روز در هفته به مدرسه بروند و همه کارها را کنترل کنند و با فضای مدرسه آشنا شوند و ببینند چه اتفاقی می‌افتد، امسال باید این کار را انجام دهیم یعنی نظافت مدرسه را بررسی کرده  و با خانواده‌ها و معلمان صحبت کنیم. هر مدرسه باید یک طرح آموزشی داشته باشد و شرایط تک تک دانش‌آموزان را بداند و اگر نداند مدیر کوتاهی کرده است و اگر فردی احساس مسئولیت نمی‌کند باید با او برخورد شود.

وی متذکر شد: اگر درباره به بچه‌های خود حساس هستیم و نسبت به بچه‌های دیگران حساس نیستم با مشکل مواجه هستیم و این معیار درستی در دین‌داری نیست. مدرسه در شرایط فعلی باید با خانواده‌ها در ارتباط تنگاتگ باشد و آنها را از جزئیات برنامه‌ها مطلع کنند چون در این صورت به مدرسه کمک خواهند کرد.

حاجی میرزایی افزود: خانواده‌ها فرزندان خود را امانت به ما سپرده‌اند و باید خودمان را به اندازه این امانت‌های بزرگ، بزرگ کنیم و به آنها توجه داشته باشیم، این شغل را کار اداری تلقی نکنید و مناسبات مجموعه اداری در این عرصه حاکم نیست و باید با تمام توجه در اینجا حضور پیدا کرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: درک کامل موقعیتی که هم‌اکنون در آن قرار گرفتیم بسیار مهم است هم‌اکنون با پدیده غیر منتظره و غافلگیر کننده مواجه شدیم که تمام مناسبات اجتماعی را تحت الشعاع قرار داده است در ادبیات جهانی از آموزش در این روزها تحت عنوان آموزش در بحران یاد می‌کنند.

حاجی میرزایی متذکر شد: هیچ تصویری از آینده این بیماری نداریم و در شرایط  عدم قطعیت کامل حرکت می‌کنیم و حرکت‌ها باید دقیق و حساب شده باشد ما در شرایطی می‌خواهیم آموزش را دنبال کنیم که خانواده‌ها نگران هستند و برخی به این نگرانی دامن می‌زنند، به رسانه‌ها هم گفتم که نگران‌کردن خانواده‌ها راهکار نیست و باید تاکید کنیم که مراقبت از خود و فرزندانمان را بیشتر کنیم.

"کرونا" اصل وجودی آموزش و پرورش را در مخاطره قرار داده است

وی ادامه داد: امروز عرصه هوشیاری دائم و توجه به تمام جزئیات است ما در وضعیتی قرار گرفتیم که ماموریتمان را در مخاطره قرار داده است یعنی اصل وجودی ما که آموزش دادن است در مخاطره قرار گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: البته می‌توان از زاویه‌ای دیگر به ماجرا نگاه کرد و شرایط فعلی محکی است برای توانمندی‌های ما بنابراین باید به عرصه آمده و ببینیم چه چیزی برای عرضه داریم ما باید پرونده امسال را به بهترین وجه و حتی بهتر از سال‌های قبل ببندیم.

حاجی میرزایی اظهار کرد: کرونا با همه آسیب‌هایی که به جامعه زد فرصتی برای کسب قابلیت‌های جدید و ورود به عرصه‌های نو است و باید این فرصت را مغتنم شمرده و حداکثر استفاده را از آن ببریم.

وی ادامه داد: ما تحت نظارت ملی هستیم و نمی‌توان تبلیغات بی اساس کرد و در باغ سبز نشان داد چون خانواده‌ها هر روز ما را ارزیابی می کنند و اگر درست عمل کنیم همه می‌فهمنند بنابراین  درست عمل کرده و به داوری‌های عمومی اعتماد کنیم.امسال نظارت ما تمایز کلیدی دارد و آن هم این است که نظارت خانواده‌های نگران را داریم که جدیتر از حالت متعارف و معمول است.

سیم‌کارت دانش‌آموزی عرضه می‌شود

وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: برای اینترنت ایمن با دو اپراتور صحبت شده است و هر دو این روزها سیم‌کارت شاد برای دانش‌آموزان عرضه می‌کنند که اینترنت ایمن دارد.

وی متذکر شد: مسئولان استانی این ملاحظات را مورد توجه قرار دهند، فعال سازی شبکه ارتباطی تا پیام‌ها را ارائه دهیم و پیام مخاطبان را به سرعت بگیریم هیچ بخشی در کشور شبکه گسترده نظام تعلیم و تربیت را ندارد چقدر از این ظرفیت به درستی استفاده می‌کنیم؟ کاغذ ابزار مناسبی برای ارتباط در این شبکه نیست در هر منطقه هر کدام از معاونان باید مسئولیت چند مدرسه را بپذیرند و مدیر با معلمان در ارتباط مستقیم باشد اینکه از معلم خبر ندارم واقعا سرشکستگی دارد و هیچ‌کس نباید از شبکه بیرون بماند و معلمان با دانش‌آموزان و خانواده‌ها در ارتباط باشند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: اینکه فکر می‌کنیم معلم دنبال رتبه بندی و امتیاز بیشتر است ناشی از وجهی است که ما آن را پررنگ نکردیم و آن هم توان انگیزه‌دهی و معنا بخشی به کار است افرادی که پیوند معنادارتری با کار خود برقرار  کنند با انگیزه می‌شوند و همه افراد تمایل دارند کار موثر انجام دهند و ما باید بتوانیم کار موثر را معنا کنیم.

منبع: تسنیم