چگونه در امتحانات بهترین نتیجه را کسب کنیم؟


 

برای موفقیت در امتحانات بایستی مجموعه ای از عوامل را رعایت کنید تا به موفقیت مورد نظر خود دست یابید.

در این مقاله ما به بررسی روش های آمادگی برای امتحانات می پردازیم تا شما دانش آموزان گرامی بتوانید با انجام درست آن ها مطالعه ای منظم و مفید داشته باشید.

ایام امتحانات فرصت مناسبی برای یادگیری هر چه بهتر شما دانش آموزان است. همچنین در ایام امتحانات شما می توانید به سنجش میزان یادگیری خود بپردازید.

موفقیت در امتحانات به این معناست که افراد بتوانند توانایی ها و اطلاعات خود را متناسب با توانایی خود نشان دهند. البته توجه داشته باشید که موفقیت در امتحانات برای دانش آموزان با سطح یادگیری و توانایی های مختلف، می تواند متفاوت باشد.

برنامه ریزی برای مطالعه

پیش از آن که شروع به مطالعه ی دروس مختلف جهت آمادگی برای امتحانات نمایید ابتدا یک برنامه ریزی دقیق و منسجم متناسب با توانایی های خود بنویسید.

برنامه ریزی به شما کمک می کند تا عملکرد بهتری داشته باشید و از تمام اوقات خود بهترین استفاده را نمایید.

در برنامه ریزی خود به این نکته توجه کنید که در ساعت های اولیه ی مطالعه ی خود دروس سخت تر و نیز مهم تر را بگنجانید.

پیش از برگزاری امتحانات ترم اول، شما امتحانات میان ترم اول را پشت سر گذاشته اید و نقاط قوت و ضعف خود را شناخته اید، بنابراین در برنامه ریزی جهت آمادگی برای امتحانات ترم می توانید بر روی این نقاط قوت و ضعف خود تمرکز کرده و برنامه ی مناسبی را برای خود تدوین کنید.

برخی از افراد در ساعات ابتدایی روز و یا برخی از افراد در ساعات انتهایی روز و قبل از خواب بهتر درس را متوجه می شوند. بنابراین در نوشتن برنامه ریزی شخصی و مختص به خود به ساعاتی که تمرکز شما بیشتر است نیز دقت نمایید.

مکان مطالعه

جهت انتخاب مکان مناسب برای مطالعه موارد زیر را رعایت کنید:

برای درس خواندن سعی کنید محیطی را انتخاب کنید که بتوانید در آن با آرامش و به دور از هیاهو مطالعه کنید.

همچنین سعی کنید مکان مطالعه ی خود را محلی تمیز قرار دهید که وسایل اضافی در اطراف، حواس شما را پرت نکنند.

به هیچ وجه در حالت دراز کشیده و یا خوابیده مطالعه نکنید، چرا که در این حالت ممکن است خواب آلوده شوید و تمرکزتان از درس خارج شود.

سعی کنید اگر در حالت نشسته پشت میز درس می خوانید پس از گذشت ۵۰ دقیقه حدود ۱۰ دقیقه به مغز خود استراحت دهید.

خلاصه نویسی

سعی کنید در هنگام مطالعه خلاصه نویسی کنید. خلاصه نویسی می تواند مطالب را در ذهن شما دسته بندی کرده و نیز در هنگام مرور مطالب، کمک شایانی به شما کند.

حل نمونه سوالات امتحانی

آمادگی برای امتحانات ترم اول را می توانید از طریق تمارین و حل نمونه سوالات امتحانی دروس خود به دست آورید. برای این منظور شما می توانید نمونه سوالات امتحانی ترم اول مدارس دیگر را تهیه نموده و با حل کردن تمام نمونه ها، اعتماد به نفس خود را در سر جلسه ی آزمون بالا ببرید.

حذف عوامل حواس پرتی و تمرکز

از جمله عوامل حواس پرتی شما در ایام امتحانات عبارتند از:

موبایل

لپ ‌تاپ

تبلت

تلویزیون

سعی کنید در تمام طول مدت امتحانات یا این وسایل ارتباط جمعی را از خود دور کنید و یا حداقل در هنگام مطالعه در دسترس خود قرار ندهید.

همچنین برای افزایش تمرکز خود بر روی منابع مطالعاتی علاوه بر دور کردن وسایل ارتباط جمعی از خود، می توانید از روش های زیر نیز استفاده کنید:

  • دارا بودن یک محل مخصوص جهت مطالعه
  • تعیین قسمت هایی از دروس را که قرار است به مطالعه ی آن ها بپردازید.
  • در دسترس بودن تمام وسایل مورد نیاز خود همچون جزوه، کتاب، خودکار، دفتر برنامه ریزی، برگه های خلاصه نویسی، ماژیک هایلایت و..

نقش تغذیه در آمادگی برای امتحانات

تغذیه ی شما در ایام امتحانات می تواند بسیار مهم باشد، چرا که شما با خوردن مواد غذایی مناسب در این مدت بایستی انرژی لازم را برای مطالعه ی خود به دست آورید. گرسنگی می تواند تمرکز شما را بر هم بزند.

استفاده ازغذاها و نیز میان وعده های سالم و پر انرژی در ایام امتحانات می تواند گلوکز کافی را برای مغز شما فراهم نماید.

از جمله غذاهایی که می تواند بهبود عملکرد مغز شما را جهت آمادگی برای امتحانات سبب شود عبارتند از:

مویز

میگو

ماهی

کنجد

فندق

گردو

مرکبات

گوجه فرنگی

فلفل سبز

جگر

تخم‌مرغ

بادام زمینی

به امید موفقیت همه شما دانش اموز عزیز ...