بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی روز مهندس در 5 اسفند


بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی روز مهندس در 5 اسفند

روز 5 ماه اسفند در تقویم رسمی کشور جمهوری اسلامی ایران بعنوان روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس نام گذاری شده است.

 به پاس زحمات بزرگی که این دانشمند بزرگی ایرانی کشیده است 5 اسفند را نام مهندس نام گذاری شده است. محمد بن حسن جهرودی طوسی مشهور به خواجه نصیر الدین طوسی در تاریخ ۱۵ جمادی الاول سال ۵۹۸ هجری قمری در طوس ولادت یافته است. او به تحصیل دانش علاقه زیادی داشت و از دوران جوانی در علوم ریاضی و نجوم و حکمت سرآمد شد و از دانشمندان مشهور زمان خود گردید. طوسی یکی از سرشناس ترین و با نفوذترین چهره های‌ تاریخ اسلامی است.

 

خواجه نصیرالدین طوسی که بود؟

ابوجعفر محمدبن محمد مشهور به خواجه نصیرالدین در 5 اسفند سال 597 ق در طوس به دنیا آمد. ابتدا علوم عقلی و نقلی و حکمت مشاء و سپس ریاضیات، فقه، فلسفه، نجوم و ادبیات را آموخت ودر علوم روز به استادی تمام رسید.

 

خواجه نصیرالدین چند سال پس از حمله سپاه چنگیزخان مغول، به قلعه اسماعیلیه پناه برد ودر ان‏جا نیز از تالیف و نگارش باز نایستاد. با غلبه سپاه مغول بر اسماعیلیان، وی به خدمت هولاکوخان فرمانروای وقت مغول ضمیمه و با استفاده از نفوذ خود، از کشتار مردم و دانشمندان و تخریب آثار فرهنگی و علمی و تاراج شهرها و روستاها جلوگیری نمود.

 

پس از فتح بغداد و سقوط عباسیان، خواجه نصیر ماموریت یافت تا رصدخانه مراغه را ترتیب دهد. او جماعتی از ریاضی‏دانان بزرگ را گردآورد و کار احداث رصدخانه را درسال 657 ق آغاز کرد.

 

 خواجه نصیرالدین، با این کار، عالمان بزرگ زمان را که پراکنده بودند در یک مکان، جمع کرد و همچنین کتابخانه‏ای عظیم در محل رصدخانه مراغه احداث نمود. وی برای تهیه کتاب‏های مورد نظر، کتبی از بغداد، شام و شمال آفریقا و اطراف و اکناف ایران فراهم نمود و کتابخانه‏ای با بیش از 400 هزار جلد کتاب، ایجاد کرد. عمر خواجه از این پس در خدمات علمی گذشت.

 

خواجه نصیرالدین یکی از بزرگ‏ترین بنیانگذاران کلام شیعه بودو ضمن تایید حکمت ابن‏سینا، به شرح مشکلات اشارات پرداخت. وی همچنین آثار متعددی را در علوم مختلف به نگارش درآورد که اخلاق ناصری، تجرید العقاید، زیج ایلخانی، اوصاف الاشراف، اساس الاقتباس و تذکره نصیریه و بیش از 60 اثر دیگر در اصول دین، منطق، هندسه، هیئت، نجوم، عروض و شعر از ان جمله‏ اند. خواجه نصیرالدین درسال 672 در 75 سالگی درگذشت ودر کاظمین به خاک سپرده شد.

.ما نیز این روز را به تمام مهندسان حال و آینده کشور عزیزمان تبریک عرض می کنیم