برنامه ریزی در تابستان


اصول و هدف برنامه ریزی در تابستان می تواند تمام کردن دروس پایه باشد و یا برای آن دسته از داوطلبانی که مدرسه آنها در تابستان به تدریس دروس دوازدهم می پردازد، دروس دوازدهم به همراه دروسی از پایه که مهمترند. بی شک در هر دو دسته داشتن برنامه ریزی منسجم و هدفمند اساس کار است. دیرترین زمانی که می توان برای شروع مطالعه در تابستان در نظر گرفت 15 تیر ماه است. تا قبل از این تاریخ داوطلب می‌تواند به استراحت کامل بپردازد و خود را برای ماراتن کنکور آماده کند. با این حساب تا انتهای تابستان فقط 10 هفته زمان باقی می ماند که از این زمان می توان برای 8 هفته آن برنامه ریزی کرد. فعلا دو هفته انتهایی را کنار بگذارید؛ برای آن زمان تقریبا برنامه خوب و داوطلب پسندی داریم! اما برنامه ریزی در این 8 هفته به چه طریقی است ؟ چگونه می توانیم بیشترین استفاده را از تابستان ببریم؟

مطالعه پله‌ای در تابستان

اختصاص زمان زیاد و حجم بالای دروس در آغاز تابستان شاید شما را خسته کند از این رو می توانید برنامه درسی خود را به گونه ای تنظیم کنید که بصورت پله ای حجم مطالب و ساعت مورد نیاز برای مطالعه آن افزایش یابد. در این روش هر هفته به صورت منطقی ساعتی را بر مجموع ساعت مطالعه خود بیفزایید. همیشه توصیه می شود منطقی تصمیم بگیرید. داوطلبانی که برنامه های اول آنها با حجم زیاد دروس و ساعات بالای مطالعه تنظیم می گردد، افرادی هستند که هیچگاه تا بحال نتوانسته اند برنامه درسی خود را کامل اجرا کنند و به قولی " سنگ بزرگ علامت نزدن است" . در برنامه هایی که در ابتدا تنظیم می کنید خودتان را فراموش نکنید . تابستان برای شما زمانیست که می توانید از آن جهت اصلاح رفتارهای مطالعاتی خود بهره ببرید؛ فقط باید صبور و پیگیر باشید. اگر داوطلبی هستید که هیچگاه به صورت زمانبندی شده و به اصطلاح ساعتی مطالعه نکرده اید، برنامه خود را به صورت حجمی و صفحه ای تنظیم کنید و فقط میزان تقریبی زمان لازم جهت اجرای برنامه را برای خود تعیین نمایید. یک شروع خوب می تواند شما را در پیشرفت بسیار کمک کند . پس هر چقدر می توانید برای خودتان برنامه ریزی کنید! آنکه هستید، نه آنکه می خواهید باشید.

حال با توجه به اینکه در ابتدا روزانه می توانید چند ساعت مطالعه کنید پله شروع خود را از جداول زیر انتخاب کرده و تا حد مطلوب پیش بروید. تا وقتی که به ساعت مطالعه اقزایش یافته روزانه در یک هفته عادت نکرده اید، ساعت مطالعه خود را افزایش ندهید. برای مثال تا زمانی که به مقدار مطالعه 6 ساعت در روز عادت نکرده اید آن را به 5/7 ساعت در روز ارتقاء ندهید.

 

صبح

عصر

 

مجموع مطالعه روزانه

3 ساعت

شب

 

هفته اول

1 ساعت

1 ساعت

1 ساعت

 

 

 

هفته دوم

صبح

عصر

 

مجموع مطالعه روزانه

5/4 ساعت

شب

5/1 ساعت

5/1 ساعت

5/1 ساعت

 

 

 

هفته سوم

صبح

عصر

 

مجموع مطالعه روزانه

6 ساعت

شب

2 ساعت

2 ساعت

2 ساعت

 

 

 

هفته چهارم

صبح

عصر

 

مجموع مطالعه روزانه

5/7 ساعت

شب

5/1

1

5/1

1

5/1

1

           
 

 

 

هفته پنجم

صبح

عصر

 

مجموع مطالعه روزانه

9 ساعت

شب

5/1

5/1

5/1

5/1

5/1

5/1

           
 

 

همانطور که مشاهده می کنید توصیه می شود درتابستان مطالعه را در سه نوبت انجام دهید. مزایای این روش برای شروع کار بسیار زیاد است . اول اینکه بازده کاری شما بالا می رود. دوم اینکه بخاطر داشته باشید که قرار است هر هفته چند ساعتی مطالعه خود را افزایش دهید یعنی وقتی سه ساعت مطالعه درسی خود را در سه بخش داشته باشید، به راحتی می توانید در هفته بعدی یک ساعت مطالعه در هر نوبت را به یک ونیم ساعت ارتقا دهید. این نوع اضافه نمودن ساعت مطالعه بسیار راحت است و از طرفی 5/1 ساعت به مطالعه هفتگی افزوده اید در حالی که اگر تمام سه ساعت مطالعه روزانه خود را در یک نوبت بخوانیم، قطعا افزودن یک ربع ساعت هم به این سه ساعت خسته کننده است. سوم اینکه وقتی ما در روز سه بار با فاصله به کتابهایمان مراجعه می کنیم از لحاظ روحی بیشتر احساس می کنیم که درگیر درس خواندن هستیم و این امر باعث دلگرمی و کاهش استرس می شود و این در حالی است که ما به مطالعه در ساعات مختلف روز نیز عادت کرده ایم.

در تابستان دقیق مطالعه کنید.

همانطور که گفته شد ضمن اینکه باید فرصت ها را از دست ندهید ، عجله نیز نکنید. نواقص و اشکالاتی را که در مسیر مطالعه کردن چه کمی و چه کیفی متوجه خواهید شد رفع کنید و سرسری از کنار آنها نگذرید. در مسیر کنکور افرادی به مقصد خواهند رسید که بتوانند مشکلات بیشتری را شناسایی و بر طرف سازند و بیشتر به خواندن و حل تمرینات تشریحی بپردازید. برای هر مطلبی که فرا می گیرید چند سری تست کار کنید و هنگامی که مطمئن شدید که بر مطلب تسلط کافی یافته اید ، تست زدن را متوقف کرده و به مطالعه مباحث بعدی بپردازید. در دروسی اختصاصی که نیاز به حل تمرین و تست زیاد دارد مانند درس ریاضی و فیزیک، از همان ابتدا به تست زنی بپردازید و سعی کنید مهارت لازم را در حل مسائل و تستهای این دروس کسب کنید. به پایه علمی و توان خود آموزی خود اطمینان کنید و برای خواندن دروس پایه منتظر آموزش آن در کلاسهای آموزشگاهی و یا احیانا مرور در مدرسه نباشید کار را شروع کنیدو بدون هیچ شک و ابهامی به فراگیری مطالب بپردازید.

خلاصه نویسی

ساعت مطالعه خود را ثبت کنید. این امر باعث می شود ضمن بررسی کمی و کیفی مطالعه خود تصمیمات دقیق تری در هفته های آتی برای مطالعه و برنامه ریزی خود داشته باشید. در شروع کار اگر مایلید شیب رشد ساعت مطالعاتی شما بیشتر گردد، از تنوع بیشتری در عناوین درسی خود بهره ببرید. مثلا در هر نوبت مطالعه به یک عنوان کتاب درسی بپردازید . یکی از مهمترین فعالیتهای شما حین مطالعه در تابستان خلاصه نویسی و یادداشت برداری از مطالب است. در ابتدای کار احتمالا حجم خلاصه های شما زیاد است اما به مرور شما در این زمینه حرفه ای تر می شوید و خلاصه های شما در معنای واقعی خلاصه و جامع می شود. با خلاصه نویسی و یا یادداشت برداری مطالب در واقع زمان را پس انداز کرده اید و با هر بار خواندن خلاصه ها علاوه بر مرور و یاد آوری مطالب بر اعتماد به نفس خود افزوده اید و از زحمات مطالعه تابستان نتیجه دوچندان می گیرید.

مطالعه دروس پایه در تابستان

خواندن دروس پایه در تابستان علاوه بر اینکه باعث یاد گیری بهتر مطالب دوازدهم طی سال تحصیلی می شود حجم کار را نیز در آن مدت کاهش می دهد و فرصت بیشتری را جهت تسلط بر دروس ایجاد می کند همچنین تاثیر مطالعه دروس پایه درتابستان بسیار بیشتر از مطالعه این مطالب بصورت همزمان با دروس دوازدهم است.

اگر مدرسه شما تدریس دروس دوازدهم را از تابستان آغاز می کند حتما در برنامه خود به این دروس توجه کنید . در این برنامه باید دروس مهم پایه نیز مطالعه گردد. داوطلبان رشته ریاضی در تابستان مطالعه دروس ریاضی و فیزیک پایه را در برنامه خود مد نظر قرار دهند . دروس زیست شناسی ، ریاضی و فیزیک پایه برای دانش آموزان رشته تجربی از اهمیت خاصی برخوردار است که بهتر است در برنامه تابستان گنجانده شود. داوطلبان رشته انسانی برای کسب نتیجه مطلوب نباید از دروس سال دهم و یازدهم خود غافل شوند. این دروس در کنکور نقش جدی را برای آنها ایفا می کند.

دو هفته آخر تابستان

اگر بخاطر داشته باشید از دو هفته آخر تابستان صرفنظر کردیم . هفته آخر را به استراحت و آماده شدن برای سال جدید تحصیلی اختصاص دهید. اما اولین جمع بندی در هفته سوم شهریور ماه است . این هفته را به جمع بندی و مرور خلاصه ها بپردازید و اگر احیانا بخشی از برنامه عقب افتاده به جبران آن بپردازید. دوباره تاکید می گردد تمام کردن دروس پایه همراه با خلاصه نویسی هدف اصلی تابستان است.

 

در مطالعه و یادگیری دروس سماجت بخرج دهید و با خود قرار بگذارید: تا مطلبی را یاد نگرفتم از آن رد نمی شوم. این شعار مهم می تواند سرنوشت شما را تغییر دهد. چیزی که همیشه باید مد نظر داشته باشید این است که یادگیری 70 درصد مطالب با 100 در صد دقت بسیار بسیار کار آمد تر از یادگیری 100 درصد مطالب با 70 درصد دقت است. همیشه مطمئن قدم بردارید ، مخصوصا در مطالبی که پیش نیاز دروس دیگر هستند . پس هیچگاه کاهلی نکنید . تمام مطالبی که از آنها رد می شوید و برای یادگیری به فردا می سپارید، دقیقا مطالبی هستند که دیگر هیچگاه خوانده نمی شوند . باید از میان مشکل رد شد و به حل آن پرداخت و از روی آن نپرید. این مشکلات در جلسه کنکور سر راهتان سبز می شوند. ریشه آنها را امروز با سماجت در یادگیری بخشکانید و با حل تمرین و تست زنی در این مباحث، هر روز احساس قدرت بیشتری کنید. اعتماد به نفس ناشی از حل مسائل قدرت عجیبی به شما می دهد. باور کنید می توانید از تابستان امسال نیز خاطره خوشی داشته باشید.

کلینیک مشاوره گاج