ظرفیت هر رشته برای پذیرش دانش آموزان در آزمون ورودی مدارس سمپاد اعلام شد


ظرفیت هر رشته برای پذیرش دانش‌آموزان در آزمون ورودی مدارس سمپاد اعلام شد

 ظرفیت هر رشته برای پذیرش دانش آموزان در آزمون ورودی مدارس سمپاد اعلام شد

به گفته معاون برنامه ریزی و مدیریت مدارس سازمان ملی استعدادهای درخشان، امسال آزمون ورودی مدرسه سمپاد با حضور حدود ۲۹۵ هزار نفر شرکت کننده برگزار خواهد شد. بر اساس ظرفیت پذیرش اعلام شده در حدود ۱۸ هزار نفر در پایه‌ هفتم و ۱۳هزار نفر در پایه دهم پذیرش خواهند شد که در دوره‌ دوم، ۴۷۰۰ نفر در رشته علوم تجربی، ۴۸۰۰ نفر در رشته ریاضی، ۳۳۰۰ نفر در رشته‌ علوم انسانی و ۳۹۳ نفر در رشته مهارتی سمپاد تحصیل خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، فرهاد فتحی نژاد، معاون برنامه ریزی و مدیریت مدارس سازمان ملی استعدادهای درخشان، پس از تبیین شعار محوری سمپاد درباره تربیت سمپادی‌های اثرگذار متناسب با نیازهای جامعه، به تشریح اهداف این سازمان پرداخت.

وی حضور معلمان و مدیران مجرب و علاقه مند، دانش آموزان برجسته و فارغ التحصیلانی که حامی و پشتیبان مدارس سمپاد هستند، را از نقاط قوت این سازمان معرفی کرده و گسترش هرچه بیشتر برنامه های تربیتی و بسته‌های یادگیری چند ساحتی را یک نیاز اساسی در مدارس سمپاد دانست.

 معاون برنامه ریزی و مدیریت مدارس سازمان ملی استعدادهای درخشان گفت: طبق آخرین آمار در  حدود ۵۳ هزار نفر دانش آموز در دوره اول متوسطه و حدود ۷۱ هزار نفر در دوره دوم متوسطه و جمعا ۱۲۴ هزار نفر در مدارس سمپاد مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: امسال آزمون ورودی مدرسه سمپاد با حضور حدود ۲۹۵ هزار نفر شرکت کننده برگزار خواهد شد که در ۲۳۰۰ حوزه‌ اجرایی تعیین شده به رقابت می پردازند. بر اساس ظرفیت پذیرش اعلام شده در حدود ۱۸ هزار نفر در پایه‌ هفتم و ۱۳هزار نفر در پایه دهم پذیرش خواهیم داشت که در دوره‌ دوم، ۴۷۰۰ نفر در رشته علوم تجربی، ۴۸۰۰ نفر در رشته ریاضی، ۳۳۰۰ نفر در رشته‌ی علوم انسانی و ۳۹۳  نفر در رشته مهارتی سمپاد تحصیل خواهند کرد.

معاون برنامه ریزی و مدیریت مدارس سازمان ملی استعدادهای درخشان، بر لزوم توجه به تحقق شعار محوری «هر نیاز کشور یک سمپادی آماده‌ی اثرگذاری» اشاره کرد و گفت:  تلاش بر این است که متناسب با هر نیاز کشور، یک سمپادی آماده‌ی اثرگذاری داشته باشیم و برای تحقق آن باید مشخص کنیم چطورمی‌توانیم با طراحی برنامه‌های خوب و مؤثرتر در سطح ادارات سمپاد این چالش مهم را پاسخ دهیم؛ هر نیاز کشور یک سمپادی آماده‌ی اثرگذاری یعنی مسیر حرکت طرح و برنامه‌های  مدارس باید به سمتی باشد که سمپادی‌هایی تربیت و آماده شوند که برای هر زمان و نیاز در هر بخش و هر حوزه فعالیتی در کشور آماده‌ی اثرگذاری مثبت باشند.

 فتحی نژاد در ادامه ضمن برشمردن نقاط قوت مدارس سمپاد بیان کرد: حضور معلمان و مدیران علاقه‌مند و مجرب در سمپاد که به کار خود بسیار علاقمند هستند از نقاط بسیار مثبت است. نقطه مثبت دیگر، وجود اساسنامه و ابللاغ آیین‌نامه مدارس سمپاد است که اخیرا مصوب و ابلاغ شده است. همچنین کارسوق ها، طرح ها و برنامه های متعدد موفقی که با پیشنهاد و توصیه‌های شما در سازمان در حال برنامه‌ریزی و اجرا هستند از جمله نقاط قوت قابل توجه مدارس سمپاد به شمار می‌آیند.

وی دانش‌آموزان برجسته و فارغ‌التحصیلان علاقه‌مند و اولیا و مربیان متخصصی که آماده هر نوع حمایت و  پشتیبانی هستند را نیز از مزیت های خانواده سمپاد دانست و افزود: یک فرصت مهم برای سمپاد، حمایت بی بدیل مقام معظم رهبری و همینطور وزیر آموزش و پرورش، از مدارس استعدادهای درخشان است. چه بسا اگر حمایت وزیر محترم نبود، احتمالا این آیین‌نامه امروز تصویب و اجرایی نمی‌شد.

 وی نیاز به پایگاه داده‌ی کامل و به‌روز را از نیازهای ضروری سمپاد دانست و گفت: لازم است بر اساس این داده ها برنامه های مدون و منظمی برای استعدادهای متنوع دانش‌آموزانی که وارد مدارس سمپاد می‌شوند، طراحی شود. همچنین متناسب با اهداف مورد نظر نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور خصوصا در ساحت‌های شش‌گانه‌ سند تحول، بسته‌های یادگیری در حوزه‌ی محتوای تکمیلی و فوق برنامه طراحی و تهیه شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، معاون برنامه ریزی و مدیریت مدارس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، شناسایی هدایت و تربیت دانش‌آموزان استعدادهای برتر شبکه سازی و پیوند نسل های قبلی به نسل های بعدی، ایجاد فرصت‌های متنوع تربیتی، اعتلای هویت اسلامی ایرانی و تقویت حس دلبستگی، بستر سازی برای هدایت و توانمندسازی دانش آموزان در جهت پاسخگویی به نیازها و اولویت‌های کشور و ارتقاء عدالت آموزشی و پرورشی با افزایش دسترسی افراد به امکانات استعداد پروری را از اهدافی دانست که در سمپاد دنبال می شود و به تشریح تک تک این اهداف پرداخت.