جمع آوری کتب و دفاتر دانش آموزان پس از آخرین امتحان


با تشریح پویش «کاغذهای مهربانی» اعلام شد

جمع آوری کتب و دفاتر دانش‌آموزان پس از آخرین امتحان

 جمع آوری کتب و دفاتر دانش آموزان پس از آخرین امتحان

پویش ملی «کاغذهای مهربانی» به مناسبت آغاز هفته محیط زیست برگزار می‌شود؛ در این طرح، دانش آموزان با اهدای کتب درسی سال قبل خود در این پویش شرکت می کنند و درآمد حاصل از جمع آوری کتب درسی به منظور ساخت و تجهیز آزمایشگاه‌های مدارس استفاده می شود.

به گزارش ایسنا، پویش ملی (طرح جمع آوری کتب و دفاتر درسی دانش‌آموزان مدارس پس از آخرین امتحان) به مناسبت آغاز هفته محیط زیست و در راستای ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، استفاده بهینه از منابع طبیعی از طریق بازیافت کتب و دفاتر بلا استفاده درسی، توسعه فرهنگ مشارکت دانش آموزان در فعالیت های عام المنفعه و با هدف تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مدارس برگزار می شود. 

در این طرح، دانش آموزان با اهدای کتب درسی سال قبل خود در این پویش شرکت می کنند و درآمد حاصل از جمع آوری کتب درسی به منظور ساخت و تجهیز آزمایشگاه های مدارس استفاده می شود.

علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در آیین افتتاح نمادین پویش ملی «کاغذهای مهربانی» که در مدرسه شهید اشرفی اصفهانی منطقه ١٧ شهر تهران برگزار شد، با بیان اینکه در گذشته با حرکت انسان به سوی زندگی اجتماعی، تعامل دوسویه انسان و محیط زیست مسالمت‌آمیز بود و جلوه های متعددی از این همزیستی های مسالمت‌آمیز انسان با طبیعت دیده می‌شود اظهار کرد: متاسفانه با ورود تکنولوژی، زمینه آسایش فراهم اما آرامش از زندگی گرفته شد و با کاهش توجه به محیط زیست، متاسفانه انسان به عاملی برای تخریب محیط زیست تبدیل شده که با دخالت در ساختار طبیعت و اکوسیستم نظم چرخه طبیعی و ساختار جغرافیایی اقلیمی را دستخوش تغییر کرده و در نتیجه؛ حجم عظیمی از جنگل ها و منابع طبیعی در دست نابودی و خطر است. 

کریمیان با اشاره بر اینکه داشتن آسمان آبی و طبیعت پاک؛ حق طبیعی تمام فرزندان و آیندگان کشور است، حفظ طبیعت و محیط زیست را یک وظیفه همگان دانست و خاطرنشان کرد: منابع طبیعی سهم و حق همه مردم و به ویژه آیندگان است که باید برای آنها حفظ کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص «استفاده  از سرمایه ایمان مردم برای تولید عمل صالح» اظهار کرد: در توصیه‌های اخیر رهبری استفاده از سرمایه ایمان مردم برای تولید عمل صالح است گفت: حفظ و حراست از محیط زیست هم زمینه مناسبی برای این مهم است. همچنین در آموزه‌های دینی نیز ما تاکیدات فراوانی به حفظ محیط زیست شده و لذا به عنوان یک شهروند باید در حفظ طبیعت و محیط زیست عامل موثری باشیم و همه ارکان جامعه در جایگاه خود این توصیه معظم له را اجرایی کنند.  

کریمیان اهدای کتب دانش آموزان را یک کار فرهنگی ارزشمند خواند و گفت: ما به عنوان متولیان دستگاه تعلیم و تربیت و یک دستگاه فرهنگ ساز باید در فعالیت های فرهنگی پیشتاز و پیشگام باشیم تا  کار خیر و عمل صالح در تمام امور زندگی و جامعه ساری و جاری شود. 

وی در پایان ابراز امیدواری کرد این کار نمادین؛ سر آغاز یک کار و پویش بزرگ باشد که در سراسر کشور نهادینه شود و دانش آموزان به عنوان مدیران آینده کشو؛ دوستدار محیط زیست باشند و طبیعت، این ثروت ارزشمند را برای نسل های بعد حفظ کنند و هر دانش آموز یک سفیر فرهنگی در زمینه حفظ و حراست از محیط زیست باشد. 

در ادامه این مراسم، مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش؛  پویش کاغذهای مهربانی را در وهله اول یک کلاس درس و موقعیت یادگیری دانست و اظهار کرد: در سند تحول بنیادین به دنبال تربیت چندساحتی دانش آموزان هستیم و بخشی از ساحت های تربیتی در کلاس درس محقق نمی شود بلکه زمینه تحقق آن در بستر های دیگر نظیر همین پوشش است. 

وی افزود: این طرح حداقل زمینه پرورش دو ساحت تربیتی یعنی «ساحت اعتقادی و اخلاقی» و «ساحت اقتصادی و حرفه ای» فراهم می کند. 

کاظمی با بیان اینکه برای تولید کتاب های درسی هزینه های فراوانی می شود و برای تولید کاغذ، انرژی های زیادی نظیر برق و آب نیز مصرف می شود ترویج فرهنگ صرفه جویی در مصرف کاغذ را موجب جلوگیری از این هزینه دانست. 

 کاظمی در پایان، ضمن تقدیر از حضور دانش آموزان در این پویش گفت: شما دانش آموزان با کار خیر خود به سیل خیرین جامعه می پیوندید و با کمک کوچک شما؛ کارگاه‌های مدارس تجهیز می شود و امیدوارم در آینده نیز جزء خیرین مدرسه ساز، بیمارستان ساز، خیرین اجتماعی و اشتغال زایی باشید.