انتخاب رشته


این روزها با نزدیک شدن به اواسط مرداد ماه و اعلام نتایج اولیه ی کنکور، مرحله انتخاب رشته آغاز می شود. اگر چه در این مرحله نیازی به مطالعه و حل تست احساس نمی شود ولی در همان حد اهمیت دارد و در واقع تکمیل کننده ی تمام سختی های روزهای کنکور است.

همان طور که می دانید، بعد از اعلام نتایج مرحله ی اول دانش آموزان به سه دسته تقسیم می شوند.

  • دسته اول داوطلبانی هستند که با تلاش زیاد و تحمل دشواری ها موفق به کسب نتیجه دلخواه شده اند و حالا می توانند تمام توان خود را برای تعیین رشته به کار بگیرند.
  • دسته دوم کسانی هستند که مجاز به انتخاب رشته شده اند اما چون به رتبه و تراز مطلوبی نرسیده اند نمی توانند در رشته و شهر مورد نظرشان قبول شوند.
  • دسته سوم هم با وجود این که مجاز به انتخاب رشته شده اند اما هیچ شانسی برای قبولی در دانشگاه ندارند برای همین این دوره را به عنوان یک دوره ی آزمایشی در نظر می گیرند و برای سال بعد برنامه ریزی می کنند.

همین عواملی که در دسته بندی داوطلبان به آن اشاره شد، باعث می شود که در این ایام دوباره هیجان های کنکور به اوج خودش برسد حالا اگر به این موارد نکاتی مثل تجلی آرزوهای پدر و مادرها در فرزندان ،سربازی آقا پسرها و اظهار نظرات دیگران بعد از اعلام نتیجه را اضافه کنید، متوجه می شوید که چرا انتخاب رشته تا این حد استرس زا است.

همین استرس ها و اضطراب ها بین دانش آموزان و خانواده هایشان باعث شده تا در سالهای اخیر مشاوران و موسسات محترم دست به ابتکارات جالبی مثل طراحی نرم افزارهای انتخاب رشته بزنند. البته ناگفته نماند که گاها این نرم افزار و منابع اطلاعاتی وسیعی که حتی در کیوسک های مطبوعاتی وجود دارند موجب ایجاد تنش بین داوطلبان و خانواده هایشان می شود.

همان طور که می بینید در این مرحله فشارها و استرس های گوناگونی وجود دارد که می تواند بر نحوه انتخاب رشته شما تاثیر بگذارد. و علاوه بر ایجاد فاصله بین شما و هدفتان موجب شود تا شما فقط دنبال راهی برای ورود به دانشگاه باشید و دیگر به روشهای اصولی انتخاب رشته توجهی نکنید.

البته این موضوع بین داوطلبان ممتاز به صورت این سوال که کدام رشته بهتر است باعث شک و دودلی می شود در نتیجه می توان گفت که داوطلبان همواره به دنبال یافتن شانس قبولی بیشتر برای خود می باشند.

ولی آیا توجه کامل به این جمله که : « باید به هر قیمتی وارد دانشگاه شوم» و هدف قرار دادن آن برای رسیدن به هدف نهایی شما کافی است؟

بسیاری از دانشجویان بعد از اینکه وارد دانشگاه می شوند و مدتی در یک رشته تحصیل می کنند، تازه متوجه می شوند که به آن رشته علاقه ندارند و یا توانایی‌های لازم در آن رشته را ندارند. بنابراین مجبور به انصراف یا تغییر رشته می شوند.

می بینید که این دانشجویان با وجود تلاش فراوانی که در دوره تحصیل انجام داده اند در زمان انتخاب رشته آن طور که باید دقت نکرده اند و تحت تاثیر عوامل بیرونی انتخاب رشته کرده اند.

البته در این بین سهم داوطلبانی که در گروه دوم و سوم قرار گرفته اند و برای فرار از عدم نتیجه گیری و فقط برای گذر از این مرحله اقدام به انتخاب هر رشته ای کردند، بیشتر از داوطلبان گروه اول است.

دانش آموز عزیز داشتن اطلاعات لازم برای انتخاب رشته از قبیل: رتبه ی نفرات پذیرفته شده، رتبه ی سهمیه، بومی یا غیربومی بودن رشته ها ، نواحی قطبی و غیرقطبی و رشته های خاص ... و در نهایت تکمیل فرم مربوط همگی جزء عواملی هستند که به شما کمک می کنند اما هیچ کدام به تنهایی نمی توانند سه شرط کافی برای انتخاب رشته باشد زیرا آنچه در این میان از اهمیت خاصی برخوردار است، توجه به علاقه و توانایی های فردی خودتان است که می تواند در آینده شما نقش تعیین کننده ای داشته باشد. و این دقیقا همان نکته ای است که داوطلبان به آن خیلی توجه نکرده و فقط به استفاده از اطلاعات ذکر شده اکتفا می کنند.

علاوه بر این نکته ی دیگری که باز هم کمتر مورد توجه داوطلبان قرار می گیرد، ظرفیت رشته و دانشگاه های مطلوب است. رشته ها و دانشگاه هایی که مورد توجه همه داوطلبان است و معمولا جز انتخاب رشته ی همه ی گروه ها به چشم می خورد این نکته و انتخاب این رشته ها بدون توجه به ظرفیت پذیرفتن آنها از عواملی است که موجب از بین رفتن انتخاب های صحیح توسط شما می شود. بنابراین بهتر است علاوه بر رعایت نکات و عوامل مطرح شده با شناختی صحیح از ظرفیت رشته ها و دوره های مختلف و هم چنین توانایی ها فردی و علاقه ی شخصی نسبت به تعیین رشته ی صحیح قدم بردارید.

 

کلینیک مشاوره گاچ