خودباوری


بسم الله الرحمن الرحیم

محقق : سیما بسطامی                                                                              خودباوری  

گفتاراول:  چیستی  خود باوری  ، تعریف خودباوری

بخش اول: راه رسیدن به خودباوری، راه های تقویت  خود باوری ، کلام آخر ، منابع

 کلیدواژه ها : خودباوری، شایستگی، ارزشمندی، انگیزش ، قابلیت، مثبت اندیشی  

 

( پیش گفتار) چیستی خود باوری

خودباوری نیروی قدرتمند دردرون هر یک از ما است.تاثیر خودباوری چیزی فراتراز ارزش ذاتی ای است  که هریک از ما هنگام ورود به این دنیا ،و متولد شدن با خود داریم .خودباوری جرقه ای است که در ما به وجود می آید که توانایی واستعداد در درون مارا زنده میکند  این جرقه تنها راه به سوی خودباوری است .

برای خود باوری تعریف های گوناگونی وجود دارد و می خواهم در این جا یک تعریف کلی تر برای شما بیان کنیم.همه ما در برخی از زمینه ها کاملا خودمان را باور داریم و در برخی از زمینه ها اصلا خودمان را قبول نداریم.

به طور مثال ممکن است شما در بحث آشپری بسیار ماهر باشید و در نتیجه در این زمینه به خودتان باور دارید ولی ممکن است در رانندگی اوضاع کاملا تغییر کند و شما یک ذره هم به خودتان ایمان نداشته باشید که بتوانید خوب رانندگی کنید و همیشه استرس تصادف کردن دارید.

در این حالت شما در برخی از جاها می توانید به خودتان باور داشته باشید ولی در بسیاری از موارد ممکن است اصلا خودتان را باور نداشته باشید و در نتیجه مشکلات بسیار زیادی برای ما به وجود می آورد و در این صورت نمی توانیم این خودباوری را همیشه در کنار مان ببینیم!

تعریف خودباوری این است که ما به توانایی ها و استعداد های مان ایمان داشته باشیم و بر این باور برسیم که می توانید از پس هر کاری برآییم،به شرطی که آن را خوب یاد بگیریم.

به طور مثال وقتی کار جدیدی را به شما واگذار می کنند در حالی که اصلا نمی دانید آن کار را چطور انجام بدهید ولی با این وجود به خودتان باور دارید چون معتقد هستید که اگر تلاش کنید،مطالعه کنید،مهارت های خودتان را افزایش بدهید در این صورت می توانید از پس هر کاری برآیید.

تعریف خودباوری :

تعریف اول : خودباوری یعنی اینکه ما نسبت به توانایی های خودمان آگاهی و شناخت داشته باشیم و بتوانیم به توانایی هایم اعتماد کنیم.

تعریف دوم : به نقل از هایپرکلابز :خودباوری ، آن چیزی است که شخص درباره خودش فکر می کند ، نه آنچه دیگری درباره او تصور می کند. ممکن است از عشق خانواده ، همسر و فرزندان خود برخوردار باشیم و در عین حال ، خود را دوست نداشته باشیم و به خود عشق نورزیم. ممکن است مورد تحسین دیگران باشیم ولی خود را بی ارزش بپنداریم. ممکن است تصویری از اعتماد به نفس از خود به دیگران نشان دهیم ، درحالیکه پنهانی احساسی از عدم شایستگی ، وجود ما را به لرزه درآورد. ممکن است بتوانیم انتظارات دیگران را برآورده کنیم ولی برای رفع نیازهای خود ناتوان باشیم و همیشه با وجود همه افتخاراتمان ، احساس ناکامی داشته باشیم. ممکن است مورد ستایش خیلی ها باشیم ولی هر روز صبح با ناامیدی و احساس پوچی از خواب بیدار شویم. خودباوری موفقیت بدون دستیابی به خودباوری ، احساسی شیاد گونه و مضطربانه بدنبال خواهد داشت که هر آن در انتظار رسوایی است. تمجید و ستایش دیگران در ما خودباوری ایجاد نمی کند. تحصیل علم ، ازدواج ، پدر ومادر شدن ، دارایی ، کمک کردن به دیگران ، موفقیت های روزانه ، و تحسین حیرت انگیز دیگران نیز هیچکدام قادر نیستند در ما خودباوری ایجاد کنند! ممکن است بطور موقت باعث شوند از خود احساس بهتری داشته باشیم ، یا در موقعیت هایی احساس راحتی بیشتری کنیم ؛ اما راحتی خیال ، خودباوری نیست.

راه‌های رسیدن به خودباوری

1-استعدادهای خود را باور کنید( خود باوری آموختنی است)

هر انسانی استعدادهایی دارد و باید از وجود آن‌ها احساس غرور کند و اجازه دهد همگان استعدادهایش را بشناسد، و باور داشته باشد کاری را که به خوبی انجام می‌دهد، استعداد به حساب می‌آید. هر انسانی دارای استعداد است فقط باید باور داشته باشد در کاری که انجام می‌دهد بهترین است، فقط روش انجام کارش متمایز از دیگران و منحصر به خود او است. اگر باور نداشته باشید در کاری که می‌کنید بهترین هستید هرگز در زندگی به اهدافتان نخواهید رسید. از خواب بیدار شوید و به خودتان بگویید بهترین هستید.

2-. پیروزی‌هایتان را ثبت کنید

انسان ناخوداگاه بر روی جنبه منفی و شکست‌ها و خاطرات تلخ گذشته تمرکز می‌کند پس پیروزی‌هایتان را بشمارید و آن‌ها را ثبت کنید. پیشنهاد می‌کنم یک دفتر بردارید و پیروزی‌های خود را در آن ثبت کنید. این پیروزی‌ها می‌توانند مربوط به امروز، هفته گذشته یا ماه و سال گذشته باشدزمان آن‌ها اهمیت ندارد. مهم این است که شما پیروزی‌های خود را ثبت کنید و به توانایی‌های خود ایمان بیاورید تا با این کار به خودتان کمک کنید و به خودباوری برسید.

انجام این کار به این دلیل است که این پیروزی‌های کوچک و بزرگ به شما حس شادی و قدرت می‌دهد و به خودتان یادآوری می‌کنید که شما در گذشته کار‌های فوق‌العاده انجام داده‌اید، پس در آینده هم می‌توانید به موقعیت‌های بزرگ‌تر برسید. ثبت پیروزی‌ها همچنین باعث افزایش اعتماد به نفس در شما می‌شود و از این طریق راه را برای رسیدن به خودباوری آسان‌تر می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

3- با خودتان مثل یک قهرمان صحبت کنید

بیشتر از گوش دادن به خودتان، حرف زدن با خودتان را تمرین کنیدبا خودتان مثل یک قهرمان صحبت کنید، به این سبب در یک لحظه فرایند فکری شما جان تازه‌ای می‌گیرد.  تصویر ذهنی نقش مهمی دارد. اینکه تصویر خوبی از خودمان در ذهن خود بسازیم و نقاط قوت خودمان را بشناسیم و به آن یقین داشته باشیم. هر چه بیشتر خودمان را بشناسیم به خودمان اعتماد می‌کنیمزمانی که به این کار عادت کنید دیگر فرصتی برای افکار منفی ندارید. بهتر است با خودتان این جملات را تکرار کنید:

_من در کاری که انجام می‌دهم، بهترین هستم

_وقتی با خود عهد می‌بندم هیچ کاری نیست که نتوانم انجام دهم

_من یک آدم عادی نیستم، من یک قهرمان هستم

4- لیستی از ویژگی‌های مثبت آماده کنید

هر روز صبح و یا هر شب ویژگی‌های مثبت خود و یا آن‌هایی را که دوست دارید در شما ایجاد شوند، بر روی کاغذ بنویسید. زمانی که مدت زمان زیادی به این ویژگی‌ها فکر کنید و خود را تصور کنید که آدم موفقی شده‌اید، ذهنتان مجهز می‌شود و بر رفتارتان نیز تاثیر می‌گذارد. ویژگی‌ها و توانایی‌های مثبت هر چیزی می‌تواند باشد. از ویژگی‌های ظاهری گرفته تا صفات خوب رفتاری و عملکردی. هر روز مدت زمانی را برای نوشتن و نگاه کردن به این لیست اختصاص دهید. بعد از چند وقت نشانه‌های مثبتی را در وجود خود و در زندگیتان حس می‌کنید.

5-خودشناسی و آگاهی از خود

از مهم‌ترین قدم‌های رسیدن به خودباوری، خودشناسی است. به این معنی که استعدادها و توانایی‌های خود را شناسایی کنید. احساسات و افکار مزاحم خود را به صورت دقیق بررسی کنید و روحیات خود را بشناسید. برای این کار می‌توانید از نظرات دیگران در مورد خودتان بهره‌مند شوید. اما در این صورت لازم است انتقاد پذیری خود را تقویت کنید. خودشناسی به شما کمک می‌کند ویژگی‌های مثبت و توانایی‌های خود را افزایش دهید.

اگر خودتان را باور نداشته باشید انتظار نداشته باشید دیگران شما را باور داشته باشند. مردان و زنانی که توانسته‌اند جهان را تغییر دهند به قدرت شگفت انگیز خودباوری ایمان داشتند که رابطه تنگاتنگی با مثبت اندیشی و موفقیت دارد.
6- موفقیت های خود را با صدای بلند بگویید

هر بار که کاری را با موفقیت به اتمام می رسانیم، حتی اگر خیلی هم کوچک و ناچیز باشد به خود یادآوری کنیم که موفق به انجام کاری شده ایم.برای این کار شما باید به گذشته خودتان بروید و به این موضوع فکر بکنید که چه موفقیت هایی را تا به الان کسب کرده اید و آنها را لیست بکنید و هر روز سعی بکنید که 5 دقیقه به این لیست نگاه بکنید و آن را کامل تر بکنید.

7-یادمان باشد ما انسان مهم و ارزشمندی هستیم!

مهمترین چیزی که باید به آن دقت بکنید این است که شما به خودی خود انسان ارزشمند و مهم هستید و نیاز نیست که به جایگاهی دست پیدا بکنید تا احساس ارزشمندی بکنید.بلکه شما همین الان هم انسان ارزشمندی هستید و برای اینکه به ارزشمند بودن خودتان پی ببرید کافیست که 50 ویژگی مثبت خودتان را بنویسید و هر روز این لیست را تکمیل تر بکنید.

8- از تقلید کردن دوری بکنید

افرادی که به خود باوری رسیده اند،خودشان را همانطوری که هست می پذیرند و از دیگران تقلید نمی کنند و یا به عبارتی فیلم بازی نمی کند و خودشان هستند.مثلا دوست دارند به همان شکل و قیافه خودشان باشند و افکار خودشان را داشته باشند و هیچ وقت سعی نمی کند که از دیگران تقلید بکنند و مثل آنها رفتار بکنند

راه های تقویت خود باوری

*برای رسیدن به خودباوری هدف تعیین کنید

هدف‌ هایی کوچک، قابل دستیابی و کوتاه‌ مدت برای خودمان تعیین نماییم تا به خودمان ثابت کنیم که می‌ توانیم به آنچه در ذهنمان است و برای آن تلاش می‌ کنیم، دست یابیم

* از مقایسه کردن خودداری کنید

ما همه ابزارهای لازم برای رسیدن به اهداف خودمان را داریم، نه اهداف دیگران. پس دست از مقایسه کردن خود با دیگران بردارید. شما باید یاد بگیرید برای خودتان زندگی کنید.

مقایسه کردن باعث می شود شما از ارزش های خود کم کنید و به ارزش های دیگران در ذهن خود اضافه کنید.

یک جمله معروف در این باب هست که می گوید: هیچوقت باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه نکن.

این جمله به این معناست که ناخوداگاه همه ی ما هنگام مقایسه بدی ها و مشکلات زندگی دیگران را نمیبینیم و فقط روی خوش زندگی آن هارا با باطن زندگی خود یا روی بد زندگیمان مقایسه میکنیم.

با توقعات خودمان زندگی کنیم، نه توقعات دیگران

خیلی اوقات، نداشتن اعتماد به‌ نفس از این واقعیت ناشی میشود که به دنبال اهداف دیگران برای خودمان هستیم، نه هدف‌ های اصلی خودمان.

این وظیفه ما نیست که انتظارات دیگران از خودمان را برآورده کنیم.

* برای توقعات خودمان زندگی کنیم، آرزوهای خودمان را دنبال نماییم و از استعدادها، مهارت‌ ها و نعمت‌ هایی که داریم برای خدمت به دنیا استفاده کنیم

خیلی اوقات، نداشتن اعتماد به‌ نفس از این واقعیت ناشی میشود که به دنبال اهداف دیگران برای خودمان هستیم، نه هدف‌ های اصلی خودمان. این وظیفه ما نیست که انتظارات دیگران از خودمان را برآورده کنیم. وظیفه ما این است که برای توقعات خودمان زندگی کنیم، آرزوهای خودمان را دنبال نماییم و از استعدادها، مهارت‌ ها و نعمت‌ هایی که داریم برای خدمت به دنیا استفاده کنیم

در آخر باید بگوییم شما برای خودباوری باید خودتان را دوست داشته باشید و بدانید که هیچکس نمی تواند به شما به حدی که خودتان میتوانید به خود کمک کنید، کمک کند.

کلام آخر:

خودباوری به معنی نادیده گرفتن کمبود‌ها نیست، بلکه به معنی دیدن استعدادها و توانایی خودتان می‌باشد. بخش مهمی از خودباوری حاصل دانستن نقاط ضعف است به طوری که به شما در رسیدن به چیزی که می‌خواهید به آن برسید به شما کمک می‌کند. شما باید آنچه که اکنون در اختیار دارید را ببنید و با آنچه که اکنون در اختیار دارید، راه حلی برای برطرف نمودن نقاط ضعفتان بیابید و در مسیر رسیدن به خواسته هایتان استفاده کنید.

فردی دارای خودباوری است که از توانمندی‌ها و قابلیت‌هایش استفاده می‌کند اما اگر موفق نشد توانمندی‌هایش را پرورش می‌دهد. چرا که حتما راهی وجود داشته که نتوانسته پیدایش کند. شکست به این معنا نیست که هیچ قابلیت و توانایی ندارید و دیگر در زندگی نمی‌توانید موفق شوید. تنها باید اشتباهاتتان را پیدا کنید و دوباره شروع کنید.

منابع: 

سایت ذهن خلاق

دکتر فرزاد طباطبایی مدیر موسسه روانشناسی حامی هنر زندگی

هایپرکلابزhttp://hyperclubz.com/main/Club.aspx?qCat=home-lifestyle-gr2&qId=22700

خانه سبز امید