دانش آموزان «6 تا 18 سال»حتما واکسن کرونا تزریق کنند/راه اندازی سامانه «رصد سلامت دانش آموزان» در استان تهران


دانش‌آموزان «6 تا 18 سال»حتما واکسن کرونا تزریق کنند/راه اندازی سامانه «رصد سلامت دانش‌آموزان» در استان تهران

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با تاکید بر اینکه همه دانش‌آموزان 6 تا 18 سال حتما واکسن کرونا را تزریق کنند،گفت:‌با راه اندازی سامانه‌ای در همه مدارس استان تهران وضعیت سلامتی دانش‌آموزان در دوران کرونا رصد خواهد شد.

دانش آموزان «6 تا 18 سال»حتما واکسن کرونا تزریق کنند/راه اندازی سامانه «رصد سلامت دانش آموزان» در استان تهران

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «وضعیت واکسیناسیون دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید چگونه است؟»، بیان داشت: برای واکسیناسیون در تهران با همکاری آموزش و پرورش دو مقطع را انتخاب کردیم که با میزبانی آموزش و پرورش استان و شهر تهران در دور اول رکورد خیلی خوبی بدست آمد؛ به طوری که در گروه سنی 12 تا 18 سال در دز اول به پوشش 92.5 درصد و در دز دوم برای این گروه سنی به حدود 84 درصد رسیدیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه  پوشش خوبی صورت گرفت آمادگی کاملی داریم در زمان باقیمانده تا سال تحصیلی جدید در صورتی که آموزش و پرورش اعلام نیاز  کند در استان تهران به سمتی برویم که پوشش کاملی برای کارکنان، معلمان و دانش‌آموزانی که به هر دلیلی با نقصان واکسیناسیون روبرو هستند اقداماتی انجام دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود:‌خوشبختانه مطالعات جهانی هم همگی تاکید بر ایمن بودن و اثر بخشی واکسیناسیون کووید 19 در گروه سنی 6 تا 12 سال دارد. 

زالی تصریح کرد: در تهران هنوز در گروه سنی 6 تا 12 سال مثل سایر نقاط کشور آمار نسبتا پایین است.با توجه به اینکه بخشی از دانش‌آموزان ما در گروه سنی 6 تا 18 سال قرار می‌گیرند از اولیا درخواست داریم برای انجام واکسیناسیون آنها اقدام کنند.

وی ابراز داشت:‌خوشبختانه منابع غنی جهانی امروز به صورت مستند و معتبر موجود است. بنابراین شاید اگر چند ماه قبل با ابهاماتی روبرو بودیم، امروز این ابهامات برطرف شده و واکسیناسیون گروه سنی 6 تا 12 سال را مجاز، معتبر، ایمن و کارا تلقی می‌کنند؛ بنابراین اگر به هر دلیلی دانش‌آموزی در این گروه سنی اقدام به واکسیناسیون نکرده است توصیه کارشناسی بنده این است که واکسیناسیون را انجام دهد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران متذکر شد:‌در گروه سنی 12 تا 18 سال پوشش مطلوب‌تری در دز اول و دوم داشتیم اما در سنین 6 تا 12 سال نیاز به همکاری بیشتر والدین و اولیای مدارس داریم.

زالی خاطرنشان کرد: امسال با همکاری آموزش و پرورش در سطح استان تهران  یک سامانه طراحی شده است و با اتصال به همه مدارس استان تهران تلاش داریم تا دانش‌آموزانی که با علائم سندرمیک مانند لرز، گلودرد و...مواجه می‌شوند به سرعت به این سامانه متصل شده و با دخالت کارشناسان بهداشتی هر منطقه اقدامات لازم اجرا شود. 

وی متذکر شد: آمادگی کامل داریم تا با همکاری با آموزش و پرورش استان و شهر تهران نسبت به پوشش واکسیناسیون دانش‌آموزان اقدام کرده و آموزش لازم را ارائه دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: برای اینکه فرایند این سامانه عملیاتی شود اعلام کردیم مدارس در استان تهران که حدود 7500 مدرسه است به این سامانه اتصال پیدا کنند تا در هر مدرسه که لازم باشد مراقبین و کارشناسان سلامت در مدرسه مورد نظر حضور پیدا کرده و مشاوره بهداشتی و پزشکی لازم را ارائه دهند.

زالی یادآور شد: نسبت به روزهای آغازین روز به روز اتصالات و همکاری بیشتری نسبت به متصل شدن مدارس استان تهران به این سامانه داریم؛ ضمن اینکه به بخشی از مدارس که هنوز به این سامانه متصل نشدند توصیه داریم اتصال پیدا کنند تا در صورت وجود مواردی بین دانش‌آموزان، اقدامات لازم صورت گیرد.