کلاس اولی ها ۳۰ و ۳۱ شهریورماه مدرسه می روند


کلاس اولی‌ها ۳۰ و ۳۱ شهریورماه مدرسه می‌روند

 کلاس اولی ها ۳۰ و ۳۱ شهریورماه مدرسه می روند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: فراهم کردن دسترسی آموزشی حداقل وظیفه و تکلیف دولت است و این امر با مشارکت همگانی در کشور محقق خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی کاظمی در برنامه "صبح به خیر ایران" به سوالات مردمی پیرامون بازگشایی مدارس در شرایط همه‌گیری کرونا، عدالت آموزشی، جذب فرهنگیان بازنشسته و مهارت آموزی در آموزش متوسطه پاسخ داد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس اعلام کرد: امسال در روز دوم مهر زنگ آغاز سال تحصیلی و زنگ ایثار و مقاومت در مدارس زده می‌شود.  مهر امسال بعد از ۲۵ ماه تعطیلی مدارس سراسر کشور بازگشایی خواهند شد. دانش آموزان کلاس اولی در روز ۳۰ و ۳۱ شهریور ماه برای شرکت در «جشن شکوفه‌ها» به مدرسه خواهند رفت.

وی افزود: امسال ۹۰۰ هزار فرهنگی و ۱۶ میلیون و سی هزار دانش‌آموز در مدارس حضور پیدا می‌کنند. که از این تعداد ۴۹ درصد دختران و ۵۱  درصد پسران هستند. امیدواریم با همراهی همه ماه مهر با نشاط آغازشود و  در طول سال تحصیلی نیز بتوانیم در راستای ارتقای کیفیت آموزش، اجرای برنامه‌های تحولی را به خوبی پیش ببریم.

کاظمی ضمن توصیه به دانش‌آموزان متوسطه برای تزریق دز یادآور و تکمیل واکسیناسیون اظهارکرد: در خرداد ماه سال جاری بیش از ۸۵ درصد دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال دز دوم واکسن خود را دریافت کرده بودند. با توجه به استمرار شرایط شیوع کرونا با این وجود دانش‌آموزان از ماسک استفاده کنند و کلاس‌های درس نیز باید از تهویه هوا مناسب برخوردار باشند. همچنین توصیه می‌کنیم دانش آموزان زیر ۱۲ سال هم با توجه به تائیدیه‌های وزرات بهداشت واکسن مناسب خود را تزریق کنند. اما واکسیناسیون اجباری نیست.

وی ادامه داد: ۱۴ فرورردین امسال و پس از بازگشایی مدارس به مدت دو ماه، ۹۴ درصد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس حضور یافتند با این وجود و شروع پیک جدید کرونا ما شاهد افزایش مبتلایان و اوج‌گیری آن نبودیم و دلیل آن رعایت دستورالعمل‎های بهداشتی توسط فرهنگیان و دانش‌آموزان بود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش اظهارکرد: در آموزش غیرحضوری مشکلاتی برای یادگیری دانش‌آموزان رخ داد. آموزش و پرورش برنامه‎ هایی برای جبران این مساله در نظر گرفته است. در تابستان امسال و بصورت رایگان دانش‌آموزانی که نتوانسته بودند حد نصاب را در دوره تحصیلی خود را کسب کنند، در طرح تعمیق و تثبیت یادگیری شرکت کردند تا مشکلات یادگیری آنان رفع شود.

کاظمی با بیان اینکه تحقق عدالت اجتماعی که شعار دولت سیزدهم است، در گرو عدالت آموزشی است، گفت: جهت برقراری عدالت آموزشی در تمامی استان‎های کشور و بین طبقات اجتماعی، مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری، قرارگاه عدالت آموزشی و تربیتی و نصیب برابر آموزشی تشکیل شده است و با استفاده از ظرفیت‌های کشور در تحقق اهداف خود گام برمی‎داریم.

وی در تشریح اقدامات معاونت متوسطه وزارت آموزس و پرورش افزود: در جهت تحقق این هدف تمرکز ما بر پوشش حداکثری تحصیلی و دسترسی آموزش با کیفیت است. برای نیل به این هدف و بازگشت به تحصیل۴۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل طرح «احسان دانش» را در مناطق کمتر برخوردار اجرا کرده‌ایم. در این طرح بهترین دبیران آموزش متوسطه دوم آموزش و پرورش مشارکت می‌کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به نحوه به کارگیری فرهنگیان بازنشسته در این دوره گفت: امسال ۲۵هزار نفر از دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان و ۳۴ هزار نفر از طریق ماده ۲۸ نیروی فرهنگی جذب کرده‎‌ایم و در بخش‌هایی نیز از همکاران شاغل و فراخوان فرهنگیان بازنشسته استفاده خواهد شد.

عضو شورا معاونان وزارت آموزش و پرورش درباره اهمیت مهارت آموزی در آموزش متوسطه بیان کرد: توسعه آموزش‎های مهارت محور از سویی به اشتغال جوانان پس از اتمام دوره تحصیل کمک خواهد کرد و از سوی دیگر نقش مهمی را در توسعه اقتصادی کشور ایفا می‌کند.  به همین مظور در دوره متوسطه اول، تمرکز بر آموزش مهارت برنامه نویسی و کدنویسی به نوجوانان است.

وی درباره مهارت آموزی در دوره متوسطه دوم افزود: این امر با اولویت مهارت آموزی مدارس شبانه روزی و مدارس فنی حرفه‌ای صورت خواهد گرفت. همچنین با مشارکت وزارت کار در تعدادی از مدارس باشگاه‌های کارآفرینان نوجوانان را تشکیل داده و همکاران فرهنگی را نیز برای بسترسازی این امر آموزش دادیم. این طرح امسال به شکل محدود در تعدادی از مدارس و به زودی در تمام مدارس اجرایی خواهد شد.