تجربیات من در خواندن زیست شناسی


تجربیات من در خواندن زیست‌شناسی

مسلما روش مطالعه هر درس جز از راه تجربه و آزمایش به دست نخواهد آمد؛ هیچ کلیشه‌ای برای خواندن دروس وجود ندارد. موارد زیر تجربه‌ شخصی من در مطالعه درس زیست‌شناسی است. من با همین روش توانستم زیست را 100 درصد بزنم. شاید این راه‌کارها برای شما هم مؤثر باشند.

  1. برنامه‌ریزی؛ شرط لازم برای نتیجه گرفتن از خواندن درس زیست‌شناسی، برنامه‌ریزی صحیح برای آن است. توصیه می‌کنم یک پنجم ساعات کل مطالعاتی خود را به زیست اختصاص دهید. مثلا دانش‌آموزی که تا بعدازظهر در مدرسه هست و میانگین ساعت مطالعاتی هفتگی او 45 ساعت در هفته می‌باشد، باید 9 تا 10 ساعت در هفته زیست بخواند که می‌شود روزی تقریبا یک ساعت و نیم. واضح است که این برنامه‌ریزی برای بعد از عید که دانش‌آموز وقت آزاد بیش‌تری دارد متفاوت خواهد بود.
  2. تابستان را از یاد نبریم. مطمئن باشید بهترین و بی‌استرس‌ترین زمان ممکن برای مطالعه تابستان است. این زمان طلایی را از دست ندهید چون ممکن است در آینده‌ نزدیک از کار خود پشیمان شوید. بهتر است در تابستان درس‌های پایه خود را قوی‌تر کنید. اگر زیست دهم و یازدهم را تا پایان تابستان به نحو احسن خوانده باشید، تست زده و خلاصه‌برداری کرده باشید، بهتر است تا این که دروس دوازدهم را به صورت نیم بند سمبل کرده باشید.
  3. استفاده از کلاس‌های متفرقه کاملا بستگی به شخصیت ما دارد. اگر احساس می‌کنید پشتکار دارید و فقط به کنکور و درس خواندن فکر می‌کنید، مطمئن باشید خواندن کتاب‌های درسی و استفاده از کتاب‌های مناسب، کافی است. حتی با این روش اوقات آزاد بیش‌تری برای مطالعه پیدا خواهید کرد. اما اگر احساس می‌کنید این‌طور نیستید، از کلاس‌های مناسب استفاده کنید. خود را زیر خروارها جزوه پنهان نکنید، مطمئن باشید کتاب و جزوه‌های کلاس‌های کنکور مطلب واحدی را بیان کرده‌اند. تفاوت آن‌ها فقط در نحوه ارائه مطالب است. وسواس در زمینه‌های کلاس‌های کنکور نیز کاملا به ضرر شما خواهد بود.
  4. زیست را حفظ نکنیم. سؤالات زیست در کنکور بیش‌تر مفهومی و ارتباطی است. عمیق بخوانید؛ حفظ کردن فایده‌ای نخواهد داشت. حفظ کردن نه تنها وقت زیادی می‌گیرد بلکه به مرور زمان انگیزه درس خواندنتان را کم می‌کند. راه حل مشکل مفهومی خواندن که متاسفانه‌ گربیانگیر اکثریت قریب به اتفاق داوطلبان کنکور می‌باشد آن است که مطالب را به یکدیگر ارتباط دهیم. تصویر‌سازی ذهنی راه دیگری برای یادگیری مفهومی است. هرگاه با خواندن مطلبی احساس کردید که تصویری از آن در ذهن شما ایجاد می‌شود یقین کنید که در حال فکر کردن به مفهوم هستید. راه دیگر آن است که خودتان را جای طراح بگذارید و از مطالب سؤال طرح کنید.

در زیست خواندن باید بتوانیم به راحتی مطالب را ارتباط دهیم. این مستلزم احاطه کامل بر سه کتاب زیست است.

تا حد امکان، بازده مطالعاتی خود را بالا ببریم. فراموش نشود که بازدهی مطالعه مهم‌تر از حجم و ساعت آن است.

  1. به کلمات مشابه توجه بیشتری کنیم.
  2. توجه به شکل‌ها را از یاد نبریم. بررسی دقیق شکل‌ها، راه شما را برای فهمیدن مطالب (حفظ نکردن آن‌ها) و ارتباط بین مفاهیم گوناگون هموارتر می‌کند. در هیچ درسی مثل زیست‌شناسی توجه به شکل‌ها این‌قدر که تاکید کردیم، کارا نیست.
  3. به «فعالیت‌ها»، «تفکر نقادانه‌«، «خودآزمایی‌ها» وقت لازم را اختصاص دهیم. سعی کنید قسمتی را نخوانده نگذارید و پرسش‌های کتاب را خودتان پاسخ دهید. مطمئن باشید برای خواندن این قسمت‌ها هیچ وقتی بهتر از امروز نیست.
  4. تست‌زدن را فراموش نکنیم. برای کسب درصد خوب در درس زیست‌شناسی باید از کتاب‌های گوناگون و البته مناسب استفاده کنید. اما مواظب باشید که این کار موجب پراکنده خوانی شما نشود. یعنی باید با خود قرار بگذارید که مثلا تا وقتی که تمام تست‌های فلان کتاب را نزدم سراغ کتاب دیگری نروم. برای انتخاب کتاب‌های مناسب دنبال کتاب‌هایی بروید که تست‌های مفهومی بیشتری دارند. مطلب دیگر علامت‌گذاری برای تست‌ها است؛ می‌توانید برای خود 3 یا 4 علامت در نظر بگیرید، به عنوان مثال علامت برای تست‌هایی که کامل بلد هستید و در آینده نیازی به مرور کردن آن‌ها نیست و برای تست‌هایی که اصلا بلد نبوده‌اید، و تست‌هایی که غلط زده‌اید و تست‌هایی که وقت زیادی از شما گرفته‌اند یا احساس می‌کنید که در آن‌ها کند هستید. اهمیت علامت‌گذاری تست‌ها، در دوسه ماه مانده به کنکور برای شما روشن خواهد شد. پس از همین امروز شروع کنید.
  5. خلاصه‌برداری کنیم. برای خلاصه‌برداری سعی کنیم قسمت‌هایی را که به نظر برای خودمان سخت‌تر هستند یادداشت کنیم یا شکل‌های مهم را بکشیم. خلاصه‌برداری باید فوق‌العاده محدود باشد به طوری که وقت زیادی نگیرد. در ضمن مواظب باشید طوری خلاصه‌برداری نکنید که خلاصه‌های شما از صفحات کتاب بیشتر شود!
  6. در برنامه‌ریزی، زمان‌های معینی را برای مرور کردن مطالب خوانده شده اختصاص دهیم. این کار هم باعث جلوگیری از فراموشی می‌شود و هم اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد.
  7. از آزمون‌های آزمایشی معتبر استفاده کنیم. این آزمون‌ها نه تنها باعث مرور مطالب می‌شوند بلکه نقاط ضعف شما را گوشزد می‌کنند. به علاوه باعث مرتب شدن برنامه‌درسی و برنامه‌ریزی شما می‌شوند. فقط در آزمون‌های یک مؤسسه شرکت کنید ولی سؤالات درس زیست‌شناسی سایر آزمون‌ها را در منزل پاسخ دهید.

 

 

  • رعنا موسوی

       رتبه 15 کنکور سراسری