زمان «سنجش سلامت» کلاس اولی ها تغییر کرد/آغاز سنجش از یکماه دیگر


زمان «سنجش سلامت» کلاس اولی‌ها تغییر کرد/آغاز سنجش از یکماه دیگر

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ضمن اعلام این خبر که سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان سال تحصیلی آینده را از آذر ماه امسال یعنی یک ماه دیگر، آغاز می‌کنیم گفت: این امکان برای خانواده‌ها فراهم می‌شود که علاوه بر اقدام از طریق مراکز، خودشان هم بتوانند پایگاه نزدیک به محل سکونتشان را انتخاب و در زمان مشخص شده مراجعه کنند.

حمید طریفی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در سنجش بدو ورودبه دبستان سال تحصیلی جاری حدود یک میلیون و ۷۷۹ هزار و ۶۸۲ نفر نوبت گرفته بودند که کار سنجش یک میلیون و ۷۴۷ هزار و ۴۲۶ نفر انجام شده است اظهار کرد: با پیش‌بینی‌هایی که داشتیم آمار دانش آموزان سنجش شده ۱۰۳ درصد رشد داشته و یک علت بالاتر رفتن آمارها این بود که در یکی دو سال همه‌گیری کرونا، برخی دانش‌آموزان به مدرسه نرفته‌ بودند، یک علت دیگر نیز افزایش جمعیت اتباع خارجی بوده است.

وی افزود: در مقایسه با سال‌های گذشته، سرعت انجام کار و تعداد ارزیابی‌ها بیشتر بود. امسال، به جهت انجام سنجش سلامت سال متفاوتی برای ما بود، نیمی از پایگاه‌ها کارشان به اتمام رسیده و تعدادی دیگر برای سنجش پیش‌دبستانی‌ها هنوز فعال هستند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه سنجش سلامت پیش‌دبستانی‌ها از مدتی قبل آغاز شده افزود: حدود ۱۴۳ هزار و ۹۹۵ نوآموز پیش‌دبستانی نوبت گرفته‌اند که تاکنون کار ارزیابی و سنجش ۱۲۳ هزار و ۶۱۴ نفرشان انجام شده است و اینها دیگر نیازی نیست برای ورود به کلاس اول دوباره سنجش شوند.

طریفی با اشاره به اینکه با سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک هماهنگ کرده‌ایم که مدیران مراکز پیش‌دبستانی به صورت هدفمند و منظم نوآموزان را برای سنجش معرفی کنند گفت: پایگاه‌های مشخص شده، فعلا استمرار فعالیت دارند تا بتوانیم جمع بیشتری را در برنامه امسال سنجش کنیم.

وی همچنین اعلام کرد که می‌خواهیم سنجش سلامت بدو ورود به دبستان سال تحصیلی آینده را از همین آذر ماه یعنی یک ماه دیگر، آغاز کنیم و افزود: قاعدتا آنهایی که الان در سن پیش‌دبستانی هستند و در برنامه امسال وارد پروسه سنجش نشدند، اجبار دارند که از آذرماه حتما کار سنجش خود را انجام دهند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: بنا داریم تا قبل از پایان سال ۱۴۰۱، بخش زیادی از افرادی که سال آتی به کلاس اول می‌روند را در قالب مدل جدید، سنجش کنیم و در نهایت آنهایی که باقی می‌مانند کارشان را از طریق پایگاه‌های موقت انجام می‌دهیم.

 طریفی با اشاره به اینکه فعلا از پیش‌دبستانی‌های موجود، شروع می‌کنیم و در زمان معین خودش، اعلام عمومی خواهیم کرد که خانواده‌ها از آذرماه خودشان نسبت به نوبت‌گیری از پایگاه‌ها اقدام کنند اظهار کرد: در واقع این امکان برای خانواده‌ها فراهم می‌شود که علاوه بر اقدام از طریق مراکز، خودشان هم بتوانند پایگاه نزدیک به محل سکونتشان را انتخاب و در زمان مشخص شده مراجعه کنند.

وی ادامه داد: قرار است مراکز اختلالات یادگیری فعلی ما به عنوان پایگاه سنجش درنظر گرفته شوند. این مراکز در رویکرد جدید به مراکز جامع تبدیل می‌شوند و کار ارزیابی، سنجش و مداخلات تخصصی را برای دانش‌آموزان ارائه می‌دهند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه سنجش سلامت هر ساله انجام و برای انجام ثبت‌نام در کلاس اول، الزامی است گفت: علت این تصمیم آن بود که در تابستان فشار زیادی روی آموزش و پرورش وجود داشت و باید غربالگری حجم زیادی از دانش آموزان طی تیر تا شهریورماه انجام می‌شد. این کار به دلایل مختلف، به‌موقع انجام نمی‌شد و طول می‌کشید و بعضا به مهر و آبان هم می‌رسید.

 طریفی افزود: تاخیر در سنجش، امر برنامه‌ریزی نیروی انسانی، ثبت‌نام قطعی کلاس اول، کلاس‌بندی‌ها و ثبت سفارش کتب درسی را تحت تاثیر قرار می‌داد و باعث بی‌نظمی در فرایندهای جاری می‌شد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم سنجش سلامت را از قبل سال جدید شروع کنیم که جزئیات آن را در فراخوان عمومی اعلام خواهیم کرد.