روحیه مناسب مطالعه


روحیه مناسب مطالعه

مطالعه فرایندی است که برای شروع نیازمند شرایط مختلفی از جمله خواب و تغذیه مناسب و ... است. یکی از مهم ترین این شرایط، روحیه مناسب می‌باشد.

شاید از خودتان بپرسید مطالعه فرآیندی ذهنی است که نیازمند توجه و تمرکز است و چه ارتباطی به روحیه دارد؟!!!

در این مقاله به این سوال شما پاسخ خواهیم داد که دقیقا ارتباط بین روحیه و مطالعه چیست؟

اجازه دهید با یک مثال شروع کنیم:

تا حالا شده در حین مطالعه یا پیش از آن بگویید حس مطالعه ندارم؟!!!

این جمله نمونه بارز ارتباط روحیه با مطالعه است. وقتی مشکلی برایتان به وجود می‌آید یا چیزی فکر شما را درگیر می‌کند ، یکی از پیامدهایش می‌تواند کاهش کمیت و کیفیت مطالعه شما باشد.

وقتی شما حال دلتان خوب نباشد یا به قولی روحیه‌ی مناسبی برای مطالعه کردن نداشته باشید، طبیعتا توجه و تمرکزتان هم افت خواهد کرد. همانطور که می‌دانید، بدون داشتن توجه و تمرکز کافی مطالعه کردن فایده‌ای ندارد.

تا اینجا سعی کردیم به ارتباط بین روحیه و مطالعه بپردازیم و از اینجا به بعد هم می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که چطور زمانی که روحیه مناسبی نداشتید، بتوانید کنترل اوضاع را بدست بگیرید.

در این مواقع دو حالت به وجود خواهد آمد:

1. غرق در احساسات به وجود آمده می‌شوید و در نهایت برنامه شما به هم می‌ریزد.

2. با مدیریت این احساسات سعی می کنید آسیبی به برنامه شما وارد نشود.

 

طبیعتا می‌خواهید بدانید چطور می‌توان این شرایط را مدیریت کرد؟

برای اینکه بتوانیم کنترل اوضاع را به دست بگیریم ابتدا باید بدانید که به وجود آمدن حس بد و نامطلوب یا درگیر شدن فکر ، امری طبیعی است ؛ چرا که شما انسان هستید و دارای هیجانات طبیعی مثل غم و اندوه ، خشم ، شادی و... هستید. اما اینکه آن را مدیریت کنید یا نه ، انتخاب شماست و اگر انتخاب شما در دست گرفتن کنترل اوضاع است، باید سراغ فنونی بروید که به شما کمک می‌کند این احساسات را مدیریت کنید.

بعد از اینکه از طبیعی بودن این امر آگاه شدید ،  باید اجازه دهید احساسات مخرب و کاهنده ی روحیه شما در ذهن شما جاری شوند و مانع حضور آنها در ذهن نشوید. چرا که مبارزه با عدم حضور آن در ذهن ، آن احساس را پررنگ تر می کند.

سپس می توانید آن موضوعات را (موضوعاتی که حین درس خواندن به ذهن شما وارد می شوند) بر روی یک برگه کاغذ یادداشت کنید و در زمان استراحت در مورد هر کدام فکر کنید و حل و فصلشان کنید.

این کار باعث می‌شود:

  1. بدون اینکه به درس خواندن شما لطمه‌ای وارد شود ، در فرصت مناسب به آن موضوع فکر کنید.
  2. با حل و فصل کردن آن موضوع جلوی خراب شدن روحیه خود را بگیرید تا در ادامه به روند مطالعه شما نیز خللی وارد نشود.

در نهایت هم باید بدانیدکه در شرایط درس خواندن و مطالعه (مخصوصا مطالعه برای کنکور) از این دست اتفاقات ، در عین طبیعی بودنشان ، نباید به روند درسی شما آسیبی برسانند ؛ چرا که همیشه یک بخش ناسالمی در وجود ما هست که روبروی بخش سالم و تلاشگر ماست و دوست ندارد ما سختی بکشیم.

پس مراقب باشید که از خودتان شکست نخورید!!

تدوین: کلینیک مشاوره گاج