بهترین زمان برای مطالعه


بهترین زمان برای مطالعه

مطالعه کردن کاری است که صرف انجام دادن آن نمی تواند مفید باشد‌؛‌چرا که مثل هرکار دیگری،اگر صحیح و اصولی انجام نشود‌،‌نه تنها مفید نیست‌؛‌بلکه مضر خواهد بود.

یکی از شرایطی که برای مفید بودن مطالعه مطالعه باید به آن توجه‌،‌‌‌‌شود زمان مطالعه در طول شبانه روز است‌؛‌یعنی چه زمانی از روز یا شب زمان بهتری برای مطالعه است؟!

انسان ها معمولا به دو دسته تقسیم می‌شوند:

آن هایی‌که صبح ها بهتر درس می‌خوانند و آن‌هایی که عصر‌ها یا شب‌ها بهتر درس می‌خوانند.

اینکه جزء کدام دسته هستید‌،‌خودتان بهتر می دانید‌!‌ اما آنچه که اهمیت دارد این است که در برخی از زمان‌ها درس نخوانید.

مطالعه کردن در برخی از ساعات روز فایده‌ای برای شما ندارد‌؛‌چرا که مثلا ممکن است بدن به استراحت نیاز داشته باشد.

هرچه که هست این ساعات‌،‌زمان خوبی برای مطالعه کردن نیست و بهتر است شما هم اصراری بر این کار نداشته باشید و به استراحت بپردازید.

بلافاصله بعد از صرف غذا نباید مطالعه کنید‌‌؛‌زیرا بدن در حال هضم وعده غذایی صرف شده است و آمادگی لازم برای مطالعه وجود ندارد.

همچنین در ساعات نیمه شب تا صبح ( مثلا تا ساعت 5 صبح ) مطالعه نکنید‌؛‌چون ساعت زیستی و مکانیزم خواب و بیداری بدن شما به هم می ریزد و  با خواب کافی بعد از آن هم نمی توانید آن را تصحیح کنید و به یک باره به مدت چند روز برنامه درسی شما به هم می ریزد.

بنابراین پیشنهاد می شود در بهترین زمان‌ها مطالعه کنید تا ضمن داشتن ساعت مطالعاتی بالا‌،‌ بتوانید از مفید بودن میزان مطالعه خود لذت ببرید تا با برخورداری از آرامش روحی و روانی پیش به سوی موفقیت بروید.

تدوین : کلینیک مشاوره گاج