افزایش حدود ۲ درصدی آمار دانش آموزان رشته های فنی و ریاضی فیزیک


 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به تشریح برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیرامون توسعه مهارت آموزی دانش‌آموزان پرداخت و گفت: امسال با همت همکاران در استان‌ها و ستاد وزارتخانه، دو درصد به سهم‌دانش آموزان پایه‌دهم در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش نسبت به سال گذشته افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی کاظمی صبح امروز با حضور در شبکه دوم سیما با بیان اینکه آموزش‌ها بر اساس برنامه‌ریزی آموزشی و مطابق با برنامه درسی در مدارس کشور پیش می‌رود اظهار کرد: رویکرد برنامه درسی ما در آموزش متوسطه برگرفته از سندتحول بنیادین و اسناد بالادستی پیرامون توسعه مهارت آموزی است.

وی افزود: در همین راستا تلاش می‌کنیم در کنار سایر محتواهای موجود در برنامه درسی، به موضوع مهارت‌آموزی به صورت جدی‌تری بپردازیم و بعضا در فوق‌برنامه‌ها، مهارت آموزی را دنبال کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه درس‌های مهارتی تحت عنوان «کار و فناوری» و «فرهنگ و هنر» را داریم اما به دنبال آن هستیم که رویکرد عملیاتی، کارگاهی و آزمایشگاهی را در سایر دروس نیز داشته باشیم اظهار کرد: آموزش و توانمندسازی معلمان با رویکرد آزمایشگاهی برگزار کرده و مسابقات و جشنواره‌هایی برای دانش‌آموزان داشته‌ایم.

کاظمی ادامه داد: متاسفانه طی سال‌های گذشته به دلایل مختلف به‌ویژه شیوع کرونا و تعطیلی آموزش حضوری در مدارس، درس کاروفناوری مورد بی‌مهری واقع شد. آنچه در دنیای امروز مهم است مهارت و کسب شایستگی‌های مختلف است. توجه ویژه به درس کاروفناوری و فرهنگ و هنر برایمان مهم بود و نسبت به تجهیز کارگاه‌های مربوط به این دروس اقدام کرده‌ایم.

وی به مباحثی چون هوش مصنوعی و برنامه نویسی که می‌تواند از سنین ۱۲ سالگی به بالا اتفاق بیفتد اشاره کرد و گفت: آموزش مباحث مربوط به برنامه نویسی را برای دانش آموزان دوره متوسطه اول در قالب درس کاروفناوری در دستورکار قرار دادیم و آموزش‌هایی نیز در تابستان به معلمان ارائه شد. آموزش هنر به خصوص خوشنویسی و هنرهای تجسمی نیز با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مدارس شبانه روزی کمتر برخوردار در اولویت قرار گرفته و بیش از ۱۰۰۰ مدرسه  شبانه‌روزی مجری این طرح هستند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: باتوجه به اینکه هنرستانی‌ها قابلیت بالایی دارند، قصد داریم از توان و ظرفیت‌های هنرجویان هنرستان‌ها برای آموزش مهارت به دانش‌آموزان دوره متوسطه اول بهره بگیریم. طرحی در همین زمینه طراحی شده تا دانش‌آموزان علاقه‌مند بتوانند در این دوره‌ها شرکت کنند و پنج‌شنبه‌ها آموزش هنر را به داوطلبان داشته باشیم.

کاظمی با بیان اینکه به صورت هدفمند به دنبال آن هستیم که شناسایی و ثبت استعدادهای دانش‌آموزان توسط معلمان‌شان انجام شود اظهار کرد: این کار به صورت آزمایشی در برخی مدارس توسط معلمان آموزش‌دیده در حال انجام است. جشنواره نوجوان خوارزمی در متوسطه اول برگزار می‌شود. جشنواره علمی پژوهشی را داریم که امسال یک میلیون و ۶۹۱ هزار دانش آموز در آن شرکت کردند و رشد ۵۱ درصدی نسبت به سال گذشته داشت و عمده شرکت کنندگان، دانش‌آموزان دبیرستانی بودند.

وی افزود: این جشنواره‌ها کمک می‌کند تا دانش‌آموزان بتوانند علایق و استعدادهای خود را بروز دهند. برایند همه این موارد از نظر اولیاء گرفته تا معلمان و مشاوران، در نهایت منجر به انتخاب رشته در فرایند هدایت تحصیلی می‌شود. 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مهارت‌آموزی همواره دغدغه کشور بوده است عنوان کرد: امسال با همت همکاران در استان‌ها و ستاد وزارتخانه، دو درصد به سهم‌دانش آموزان پایه‌دهم در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش نسبت به سال گذشته افزایش یافت. باید به همه دانش آموزان دوره متوسطه دوم یک مهارت را آموزش بدهیم که نیازمند حمایت دولت و مجلس است و نیاز داریم در برنامه هفتم توسعه قوانین خوبی در راستای تقویت مهارت‌آموزی در دبیرستان‌ها داشته باشیم. این آموزش‌ها هزینه‌بر هستند.

کاظمی ادامه داد: یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز در شاخه نظری و یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در شاخه فنی داریم. آموزش‌های مهارتی اقتضائات خودش را دارد و باید برای یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز شاخه نظری هم زمینه‌سازی کنیم که یک مهارت بیاموزند.

وی به تب کنکور در رشته تحربی که در این سال‌ها افزایش یافته و بعضا علایق کاذب نسبت به این رشته به وجود آمده بود نیز اشاره کرد و گفت: این امر باعث شده بود طی ۹ سال گذشته در رشته ریاضی روند کاهشی داشته باشیم به گونه‌ای که آمار دانش آموزان در این رشته از ۱۸ به ۱۴.۵ درصد رسیده بود. با پیگیری‌های انجام شده در حوزه هدایت تحصیلی، امسال توانستیم روند کاهشی را افزایشی کنیم و سهم دانش آموزان از رشته ریاضی به ۱.۹ درصد افزایش یافت.