درجا زدن به سبک اهمال کاران


 

اهمال‌کاری اتفاقی ناخوشایند است که می‌تواند موجب شکست ما در درس‌،‌کار و هر‌فعالیتی که نیازمند برنامه‌ریزی است،‌شود‌.

اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم‌، ‌هر رخدادی که مانع انجام کارهای ما طبق برنامه‌ریزی قبلی شود‌،‌ اهمال‌کاری نامیده می‌شود.

اهمال‌کاری یعنی کار امروز خود را به فردا موکول کردن!

شاید فکر کنید اهمال‌کاری با تنبلی مترادف باشد اما این‌طور نیست!

اهمال‌کار کسی است که دوست دارد کار یا فعالیتی را انجام دهد و از همین رو برای تحقق آن‌،‌ برنامه‌ریزی می‌کند؛ ولی کسی که تنبل است‌،‌ نه‌تنها برنامه‌ریزی نمی‌کند، بلکه میل خاصی هم به موفق شدن ندارد و ممکن است فقط به صورت زبانی در مورد موفقیت حرف بزند.

تا اینجا سعی کردیم تعریفی از اهمال‌کاری ارائه دهیم تا با شناسایی دقیق آن‌، ‌بتوانیم راه‌هایی برای مقابله با آن تدوین کنیم.

اگر شما خود را فردی اهمال‌کار می‌دانید ؛ پس حتما برنامه‌ای برای موفقیت دارید. برای رسیدن به موفقیت فقط کافی است اقداماتی را انجام دهید که موجب غلبه بر اهمال‌کاری شود.

یکی از کارها برای غلبه بر اهمال‌کاری در مطالعه‌، پاداش‌ دادن است:

مثلا می‌توانید به خود بگویید اگر‌50‌ دقیقه مطالعه کنم‌،‌ می‌توانم چند دقیقه ای به فعالیت مورد علاقه ی خودم بپردازم.

تکنیک دیگر‌،‌ دست‌کاری محیط است؛

اگر تا به حال در محیطی که محل خوابیدن شما بود‌،‌ درس می‌خواندید‌ ؛ از این پس در محیطی درس بخوانید که فقط برای مطالعه باشد(مثلادرس‌خواندن در کتابخوانه به‌جای اتاق‌خواب).

پیشنهاد دیگر‌،‌ بخش بخش‌کردن یک هدف کلی است؛ ‌یعنی هدف خود را به چند بخش تقسیم کنید تا به‌جای انجام یک هدف که زمان‌بر است، شما به اهداف کوچکتر و بخش بخش شده می‌رسید. در نهایت هم می‌بینید که توانستید همان هدف به ظاهر بزرگ را بهاتمام برسانید.

تاثیر این اقدامات،‌تقویت اعتماد‌به‌نفس شما‌ است که موجب افزایش احساس کارایی شخصی شما می‌گردد؛ چراکه وقتی ببینید توانستید چند کار مهم را انجام دهید‌،‌ این حس در شما به‌وجود می‌آید که از پس کارهای دیگر هم بر می آیید.

در آخر‌ یادتان باشد ندانستن یک مسئله‌،‌مشکلی کوچک است اما جستجو‌نکردن برای راه‌حل‌ها مشکلی بزرگ‌تر و با آسیب بیشتر است که می‌تواند آینده و سرنوشت ما را تحت تاثیر قرار دهد.

پس اگر راه‌حل مسئلهای را نمی دانستید، برای یافتن آن تلاش کنید تا در آینده حسرت روز‌های از دست‌رفته را نخورید!

 

تدوین:کلینیک مشاوره گاج