بهار، فصل خواب


بهار، فصل خواب

در فصل بهار خواب برای بعضی از افراد حتی از خوردن لذیذ‌ترین غذاها و خوراکی‌ها هم لذیذ‌تر و لذت‌بخش‌تر است.

دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور هم از این قاعده مستثنی نیستند و این مسئله می‌تواند جزئی از مشکلات داوطلبان برای مطالعه در زوهای پایانی کنکور باشد!

شاید از خودتان بپرسید چطور ‌می‌شود با این مسئله مقابله کرد؟! در این فصل هم نه‌تنها باید مثل سایر فصول سال خواب منظمی داشته باشید، بلکه داوطلبان کنکور باید بیشتر از خود مراقبت کنند تا لطمه‌ای به روند مطالعه‌شان وارد نشود تا بتوانند مانند روز‌های قبل پرقدرت برای کنکور آماده شوند.

در سخت‌تر بودن مدیریت روند خواب و بیداری در این فصل شکی نیست اما روش‌هایی وجود دارند که به ما کمک می‌کنند بتوانیم این شرایط نسبتا سخت را مدیریت کنیم.

مشکل اصلی در خواب بهاری، به سخت بیدار‌شدن هنگام صبح مربوط می‌شود. این مسئله یک ریشه اساسی هم دارد که آن هم به‌هم خوردن بهداشت خواب است.

منظور از بهداشت خواب، نحوه خوب خوابیدن و خوابیدن در زمان درست است. یعنی هروقت که احساس خواب‌آلودگی کردید باید بتوانید در جای مورد نظر بخوابید.

البته نباید فراموش کنید که منظور از وقتی که احساس خواب‌آلودگی کردید این نیست که هروقت دوست داشتید بخوابید، بلکه منظور این است که شما در زمان درست و مورد نظر بتوانید بخوابید.

مثلا شما معمولا راس ساعت 12 شب می‌خوابید، اما به تازگی نمی‌توانید این رویه را دنبال کنید و یا با وجود احساس خواب‌آلودگی نمی‌توانید بخوابید. دقیقا این مثال گویای بهم خوردن بهداشت خواب است. مشکل دیگری که به بهداشت خواب مربوط می‌شود خوابیدن در جایی است که برای خوابیدن تعبیه نشده است چرا که شما باید در تخت یا رخت خواب بخوابید و نه در فضاهایی مثل میز مطالعه و...

اگر این روال را رعایت کردید و بهداشت خواب شما بهم نریخت برای بیدار‌شدن بهتر از خواب می‌توانید چند کار را انجام دهید که یکی از آن‌ها استفاده از نرم افزارهای موجود مثل نرم‌افزار Alarmy  است که طوری طراحی شده است که تا طبق الگوی خواسته شده عمل نکنید( مثلا عکس گرفتن از جایی که پیش از خواب از آن عکس گرفته‌اید، حل برخی تمرینات ریاضی و...) نرم‌افزار خاموش نمی‌شود و به کار خود ادامه می‌دهد.

تدوین: کلینیک مشاوره گاج