تابستان طلایی


تابستان طلایی

با اتمام امتحانات و فرارسیدن تابستان، دانش‌آموزان یک سال تحصیلی دیگر را پشت سر گذاشتند. این دوره برای دانش‌آموزان دوره بسیار کلیدی است. تابستان زمان بسیار خوبی است تا دانش‌آموزان هم به استراحت بپردازند و انرژی خود را بازیابند و هم پایه تحصیلی خود را قوی‌تر کنند.

این زمان بین اکثر مشاوران و دانش‌آموزان به عنوان دوره طلایی تابستان و یا دوره سبقت شناخته می‌شود. اما چرا این زمان، زمان بسیار مهم و مفیدی است؟

شما در تابستان به مدرسه نمی‌روید و فرصت بیشتری دارید. همچنین نبود امتحانات و فشار مدرسه، آرامش خاطر بیشتری را برای شما فراهم می‌کند. بنابراین می‌توانید برای روزهایتان خوب برنامه‌ریزی کنید و مطالعه‌ای بسیار خوب در کنار استراحت داشته باشید.

اما این تعادل چطور باید برقرار شود؟ اصلا برای هر پایه، چند ساعت مطالعه در تابستان نیاز است؟ و این زمان باید صرف مطالعه با چه استراتژی شود؟

بهترین روش برای حفظ این تعادل مشخص کردن ساعت‌های مطالعاتی مورد نیاز در طول روز و برنامه‌ریزی درست و تمرکز بر اجرای کامل برنامه در طول روز است. اگر شما در زمان مطالعه به فکر استراحت و در زمان استراحت با عذاب وجدان درس باشید قطعا از روزهای خود لذتی نمی‌برید و مطالعه شما هم بازدهی نخواهد داشت. سعی کنید در هر لحظه فقط در همان لحظه زندگی کنید و فکر، انرژی و احساس خود را صرف فعالیت مدنظر کنید. به بهترین شکل درس بخوانید و به بهترین شکل استراحت کنید!

اما به نظر شما چه میزان مطالعه‌ای در تابستان نیاز است؟ برای دانش‌آموزان متوسطه دوم بسته به اینکه در چه سطحی هستند (قوی، متوسط، ضعیف) نیاز به 6 تا 10 ساعت مطالعه به طور میانگین وجود دارد. این زمان برای دانش‌آموزان ضعیف‌تر باید صرف مطالعه بیشتر و تسلط بر پایه قبل و جمع‌بندی آن شود و برای دانش‌آموزان قوی‌تر صرف تست‌زنی و مرور و همچنین پیش‌خوانی پایه بعد شود. این منطق در آزمون‌های آزمایشی گاج نیز پیاده شده و شما بر حسب سطح درسیتان می‌توانید انتخاب کنید که فقط به جمع‌بندی بپردازید و به سوالات پایه قبل پاسخ دهید و یا پیش‌خوانی را هم در کنار جمع‌بندی ادامه دهید و سوالات سال آینده را نیز پاسخ دهید. توصیه ما به شما این است که پیش از تسلط نسبی بر پایه قبل به سراغ پیش‌خوانی نروید.

اما برای دانش‌آموزان متوسطه اول نیز 3 تا 6 ساعت مطالعه بر حسب سطح درسی کافیست. اگر شما دانش‌آموز متوسطه اول هستید، بهتر است در دروس مهم به ویژه علوم، ریاضی و ادبیات و عربی درسی را یاد نگرفته کنار نگذارید. بسیاری از این دروس پیش‌نیاز یادگیری بسیاری از دروس در متوسطه دوم است. همچنین اگر دانش‌آموز قوی هستید می‌توانید برنامه خود را به سمت پیش‌خوانی نیز ببرید و برای سال آینده آماده شوید.

اما اهمیت پیش‌خوانی در چیست؟ شما با پیش‌خوانی با ذهنی آماده‌تر که قطعا گیرایی بیشتری برای مطالب دارد در کلاس درس حاضر می‌شوید. برای انجام پیش‌خوانی لازم نیست به تسلط کامل برسید. همین که یک دور روزنامه‌وار مطالب را خوانده باشید و با مفاهیم و عناوین درس آشنا باشید کافیست. با حل تمرین و همچنین تدریس تکمیلی دبیر به تسلط کافی خواهید رسید. در پیش‌خوانی به سراغ همه درس‌ها نروید. در هر کتاب، فصل‌های مربوط به ترم اول و دروس مهم‌تر الویت پیش‌خوانی هستند. انجام این کار زمان زیادی را نیز از شما نخواهد گرفت اما با انجام این کار در این تابستان، رشد یادگیری و نمره‌هایتان را در سال آینده به شکلی محسوس، حس خواهید کرد.

و اما درباره جمع‌بندی... شما در ایام امتحانات حتما به شناخت کاملی درباره نقاط ضعف و قوت خود رسیده‌اید. سراغ نقاط ضعف خود بروید. مطالعه کنید،تمرین حل کنید و با زدن تست به تسلط برسید. همچنین سعی کنید به جمع‌بندی از دروس هر کتاب برسید و در آزمون آخر تابستان، میزان یادگیری خود را از هر کتاب بسنجید. در این راه تمرینات تشریحی و تستی کتاب‌هایتان را هم کامل کنید. یادتان باشد بیشترین اهمیت را در مطالعه و جمع‌بندی سال گذشته، درس‌های پیش‌نیاز دارند. درس‌هایی که پایه و اساس یادگیری دروس خاصی در سال آینده شماست. این دروس را می‌توانید از دانشنامه‌های آزمون گاج شناسایی کنید و با تمرکز و دقت بیشتری این دروس را مطالعه کنید.

با این روند می‌توانید تابستانی خوب، لذت‌بخش و مفید داشته باشید که در آن با برنامه پیش بروید و از تمام روزهایتان به بهترین شکل استفاده کنید.