توصیه های رتبه برترها در روزهای پایانی کنکور


توصیه‌های رتبه‌برترها در روزهای پایانی کنکور

1.سعی کنید در روزهای پایانی مطالب جدید نخوانید.

مطالبی که شما در روزهای پایانی می‌خوانید در ذهن شما تثبیت نمی‌شود و تسلط کامل به آنها پیدا نمی‌کنید. این موضوع خود آسیبی است که باعث پایین آمدن درصد و تراز شما می‌شود. اگر شما مبحثی را نخوانده باشید سراغ آن نمی‌روید. اما در این شرایط با اتکا به یکبار مطالعه سرسری به این سوال پاسخ می‌دهید و با توجه به تسلط پایینتان به مبحث احتمال پاسخ اشتباه زدن بالا خواهد بود.

2.در این روزها به مرور مطالب بپردازید.

بیشترین چیزی که در هفته پایانی به شما کمک می‌کند داشتن یک برنامه مرور منظم و حساب شده‌است. یادتان باشد این برنامه مرور برای یادآوری مطالب و تازه شدن آن مطالب در ذهن شماست و نه یادگیری اولیه آنها! پس مدیریت زمان مرورهایتان را جدی بگیرید. مرور هر درس باید به شیوه مناسب آن درس و در زمانی بسیار کوتاه‌تر از مطالعه اولیه صورت بگیرد.

3.به جمع‌بندی سه روز یکبار ادامه دهید.

در ادامه برنامه جمع‌بندی سه روزیکبار، کنکور داخل و خارج سال گذشته را به فاصله دو روز بزنید و کامل و دقیق تحلیل کنید. تحلیل این آزمون‌ها و رفع اشکال و مرور و جمع‌بندی طبق اشتباهات آزمون کمک زیادی به مرور هدفمند در روزهای پایانی می‌کند.

4.استراتژی آزمون خود را مشخص کنید.

هرگز بدون استراتژی و هدفگذاری مشخص سر جلسه کنکور نروید! در مدت زمان کنکور حجم زیادی از هیجانات مختلف را تجربه می‌کنید. این تجربیات مختلف ممکن است اجازه تصمیم‌گیری صحیح را به شما ندهند. مثلا اینکه در هر درس به چند سوال پاسخ دهم؟ چه مباحثی جزو حذفیات بود و اصلا نباید سراغشان بروم؟ ترتیب پاسخگویی دروسم چگونه باشد؟ و... . شما باید در روزهای پاینی با تحلیل آزمون‌هایی که در طول سال داده‌اید، تحلیل آزمون‌های سه روز یکبارتان و آگاهی که به تسلطتان از دروس دارید استراتژی مشخصی برای پاسخدهی به سوالات بچینید و با این برنامه مشخص سر جلسه کنکور بروید.

5.مراقب آرامش ذهنی خود باشید.

در این روزهای پایانی حفظ آرامش ذهن حتی از مطالعه و مرور هم مهمتر است. شما برای اینکه بتوانید آنچه در طول سال تحصیلی آموخته‌اید را به خوبی در کنکور پیاده‌سازی کنید نیاز به ذهنی آرام دارید. حتما همه شما می‌دانید که اضطراب و تشویش فکری دشمن اصلی یادآوری است و زمانی که شما درگیر اضطراب و هجوم افکار هستید یادآوری شما به کمترین حد ممکن می‌رسد. پس سعی کنید ارتباط‌تان را با افراد و محیط‌هایی که باعث اضطراب شما می‌شوند کم کنید و از راه‌هایی مثل مدیتیشن و... برای آرام کردن ذهن و جسمتان استفاده کنید.

6.آماده کردن کارت داوطلب و مدارک مورد نیاز.

سعی کنید در اولین فرصتی که کارت ورود به جلسه کنکور منتشر می‌شود آن را پرینت بگیرید و اطلاعات آن را به دقت بررسی کنید. امکان وجود اشتباه در اطلاعات کارت داوطلبی هست و هر چه زودتر متوجه این اشتباه شوید، زمان بیشتری دارید و با آرامش می‌توانید این مشکل را حل کنید. همچنین مدارک لازم مانند کارت ملی خود را نیز آماده کنید.

7.وسایل مورد نیازتان را برای روز کنکور آماده کنید.

از قبل لیست وسایل مورد نیاز برای جلسه کنکور را تهیه کنید و در یکی دو روز پایانی این لیست را تهیه کنید. این کار به شما کمک می‌کنید اظطراب کمتری داشته باشید. همچنین احتمال جا انداختن وسایل مورد نیازتان کمتر می‌شود.

8.مراقب روتین خواب و تغذیه‌تان باشید.

داشتن روتین خواب و تغذیه مناسب در این روزهای پایانی بسیار مهم است. اینکه سر ساعت بخوابید و شب کنکور دچار بیخوابی و روز کنکور دچار خواب‌آلودگی نباشید بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر این تغذیه مناسب شما نیز اهمیت دارد. خوردن مواد غذایی محرک که ممکن است گوارش شما را دچار مشکل کند در این روزها ریسکی است که ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی برای شما شود.

 

در آخر به خدا توکل کنید و مطمئن باشید نتیجه زحمات خود را خواهید دید.

 

جمع‌آوری و تدوین : کلینیک مشاوره گاج