azmoon

اخبار و مقالات
تکلیف کنکوری هایی که سابقه تحصیلی ندارند چیست؟ تکلیف کنکوریهایی که سابقه تحصیلی ندارند چیست؟ سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اعلام شد. به گزارش ایسنا، در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ دانشگاهها و موسسات آموزش عالی سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی است. میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی - واحدی/ ترمی - واحدی در گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ میزان ۳۰ درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی ۱۰ درصد(در مجموع ۴۰ درصد) با تاثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی عنوان شده است. همچنین سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در گروههای آزمایشی هنر و زبانهای خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۶ درصد با تاثیر قطعی و فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و مابقی به سهم نمره کل آزمون اختصاصی(کنکور) اضافه میشود. میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در گروههای آزمایشی هنر و زبانهای خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، ۱۹ و نیم درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی ۶ و نیم درصد(در مجموع دیپلم و پیش دانشگاهی ۲۶ درصد) با تاثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی است. طبق بند ۲-۲ ماده ۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای هر داوطلب یک نمره کل سابقه تحصیلی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی وی با توجه به ضرایب سوابق تحصیلی مندرج در جداول ضرایب سوابق تحصیلی دیپلم نظام ۳-۳-۶ و نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی) ساخته می شود. با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ و بعد از آن، همه داوطلبانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند (اعم از دانش آموزان و فارغ التحصیلان شاخههای نظری، فنی و حرفهای و کار و دانش در تمام نظامهای آموزش و پرورش و طلاب حوزههای علمیه) باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی براساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام نمایند. درصورتی که داوطلبی در امتحانات نهایی که وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد سوابق تحصیلی پیشبینی میکند، شرکت نکرده و اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی در دروس عمومی و اختصاصی ننماید، نمره خام آن درس که سابقه تحصیلی ندارد، صفر لحاظ میشود. برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند و یا کلا سابقه تحصیلی ندارند، سهم نمره کل سابقه تحصیلی قابل جایگزینی با نمره کل آزمون اختصاصی نیست در هر نوبت آزمون اختصاصی، نمرات خام داوطلبان برای هر گروه آزمایشی که داوطلب در آن شرکت کرده، اطلاع رسانی میشود. برای پذیرش در سال ۱۴۰۲، نمره کل نهایی مربوط به گروه آزمایشی درخواستی داوطلب طبق بندهای ۲ و ۳ ماده ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از ترکیب بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی در نوبتهای آزمون اختصاصی دارای اعتبار گروه درخواستی و نمره کل سابقه تحصیلی گروه درخواستی(میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصیی طبق بند ۲-۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی) ساخته میشود و ملاک علمی برای پذیرش داوطلبان برای ورود به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، نمره کل نهایی مربوط به سال پذیرش دانشجو است. رتبه در سهمیه و رتبه کشوری براساس نمره کل نهایی ساخته میشود. نمره کل آزمون اختصاصی مربوط به دو نوبت آزمون اختصاصی هر سال در کارنامه داوطلبان که در مرداد ماه برای انتخاب رشته همان سال در اختیار آنان قرار میگیرد، اطلاع رسانی میشود. در صورت یکسان بودن گروه آزمایشی نوبتهای معتبر هر داوطلب، بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی در نمره کل نهایی لحاظ و در کارنامه اطلاع رسانی میشود. همچنین نمرات هر یک از دروس سوابق تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش اطلاع رسانی میشود و در کارنامه داوطلبان که سازمان سنجش آموزش کشور صادر می نماید، نمره کل سابقه تحصیلی مربوط به گروه آزمایشی داوطلب درج میشود. برای داوطلبانی که در خرداد ماه موفق به اخذ مدرک دیپلم نمیشوند و در شهریور ماه مدرک دیپلم خود را اخذ میکنند، نمرات سوابق تحصیلی و معدل بر اساس نمرات کسب شده داوطلب در امتحانات نهایی آموزش و پرورش در خرداد ماه همان سال محاسبه میشود و ملاک اعمال در گزینش علمی است. نمره کل آزمون اختصاصی، نمره کل سابقه تحصیلی، نمره کل نهایی گروه آزمایشی درخواستی، رتبه داوطلب در سهمیه و رتبه کشوری داوطلب در گروه آزمایشی درخواستی داوطلب که در مرداد ماه برای پذیرش همان سال، اطلاع رسانی میشود، درج خواهد شد. بیشتر بخوانید ...
نکات مهم برای دانش آموزان دوازدهمی در امتحانات نهایی نکات مهم برای دانشآموزان دوازدهمی در امتحانات نهایی تهران (پانا) - با توجه به تصحیح الکترونیکی و اسکن آن در سامانه تصحیح اوراق نهایی موارد مهمی را که لازم است از پیش بدانید جهت اطلاع دقیق بخوانید. ۱. روی سربرگ مطلقا چیزی نوشته نشود.(پاسخ برگ ها توسط سامانه شخصی سازی شده است.) ۲. بارکد برگه مخدوش نشود. در صورت مخدوش شدن هویت شما برای سیستم از بین میرود. ۳. شماره داوطلبی (کد ملی) خود را با برگه چک کنید و در صورت مغایرت قبل از شروع به مراقب در محل اطلاع دهید. ۴.در حاشیه پاسخ برگ و پشت آن مطلقا چیزی ننویسید. ۵.پاسخ هر سوال در جای معین شده درج و نوشته شود. ۶.حتی اگر بد خط هستید خوانا بنویسید تا حق شما ناخواسته در زمان تصحیح ضایع نشود. ۷.استفاده از هر مدل غلط گیر ممنوع است. در صورت نوشتن اشتباه نهایت فقط آن را قلم بگیرید. (خط بزنید) ۸. درج هرگونه علامت یا مطلب نامربوط احتمال صحیح نشدن برگه شما را افزایش می دهد. ۹.با توجه به اسکن پاسخ برگ ها استفاده از خودکار مشکی یا آبی با نوک ضخیم توصیه می شود . تا زمان اسکن، مطالب درج شده خوانا تر وباکیفیت تر دیده شود. این درحالیست که کیفیت اسکن با خودکار آبی پایین تر خواهد بود.(خودکار فقط مشکی وآبی سایر رنگ ها ممنوعیت دارد.) ۱۰.پاسخ برگ را تا نزنید و در تمیز نگه داشتن آن تا زمان تحویل دقت کنید. ۱۱. پاسخ برگ مچاله نشود و رطوبت عرق دست آن را مرطوب نکند. و در پایان اولیا به دانش آموزان یاد آور شوند: همراه داشتن هر نوع وسایل ارتباطی و دارای سیگنال حتی خاموش در حوزه امتحانی مطلقا ممنوع است. حوزه های امتحانی هیچ گونه مسئولیتی در قبال دریافت ونگهداری این موارد ندارند. فرآیند آزمون از ساعت ۷/۳۰ صبح در حوزه ها خواهد بود .از ۸ صبح به بعد ورود دانش آموز به حوزه ممنوع است. تاکید میشود از ۷ صبح در محل حوزه آزمون حاضر باشید. قبل از شروع امتحانات نسبت به شناسایی حوزه فرزندتان از پیش اقدام کنید. (حوزه ها طبق رشته های مختلف در مدارس تقسیم شده اند. نام حوزه در کارت ورود به جلسه زمان تحویل قید شده است). همراه داشتن شناسنامه عکس دار / کارت ورود به جلسه تا پایان امتحانات الزامی است. در نگهداری کارت خود کوشا باشید. بیشتر بخوانید ...
تصحیح همه امتحانات نهایی از خرداد امسال الکترونیکی خواهد بود تصحیح همه امتحانات نهایی از خرداد امسال الکترونیکی خواهد بود تهران (پانا) - وزارت آموزش و پرورش با توجه به اهمیت آزمونهای نهایی برای دانشآموزان، خانوادهها و جامعه، در نظر دارد در انتشار سلسله خبرهایی، اقدام به اطلاعرسانی مناسب به خانوادهها و دانشآموزان در مورد فرایند امتحانات نهایی کند. به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، آزمون امتحانات نهایی سال جاری به دلیل تاثیر آن در سوابق کنکور دارای اهمیت زیادی برای دانشآموزان و خانوادههای آنان است. لذا آموزش و پرورش برای انجام دقیق و بدون خطای این آزمونها برنامهریزی کرده است. یکی از کارهای مهمی که در آزمونهای امتحان نهایی باید صورت گیرد، تصحیح سوالات امتحانات نهایی است. این تصحیح باید طوری دقیق باشد که حقی از دانشآموزی ضایع نشود. بنابراین براساس تکلیفی که طبق مصوبات به آموزش و پرورش شده، راهحل جدی برای رفع این مشکل، تصحیح الکترونیکی بود از خرداد پارسال به صورت آزمایشی برای حوزههای خارج از کشور و از دیماه برای یک حوزه در هر استان انجام شد و از خرداد امسال، تصحیح دستی برگهها به کلی جمع میشود و تصحیح برگههای امتحانات نهایی در کل کشور به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد. در تصحیح الکترونیکی، مصحح دوم، نظرات مصحح اول را نمیبیند و اگر اختلاف نظری بین مصحح اول و دوم وجود داشته باشد به مصحح سوم ارجاع داده میشود. همچنین سه نوبت، راهنمای تصحیح به سوالات ارسال میشود و برای مصححینی ابلاغ صادر میشود که مورد تایید گروههای آموزشی باشند. همچنین جمع نمره هر صفحه را سامانه انجام میدهد و نمره نهایی را هم سامانه، جمع و ثبت میکند. بیشتر بخوانید ...
تصحیح سوالات و تولید کارنامه آزمون های نهایی چگونه است؟ تصحیح سوالات و تولید کارنامه آزمونهای نهایی چگونه است؟ تهران (پانا) - مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با توجه به اهمیت آزمونهای نهایی برای دانشآموزان، خانوادهها و جامعه در نظر دارد طی انتشار سلسله خبرهایی، اقدام به اطلاعرسانی مناسب به خانوادهها و دانشآموزان در مورد فرایند امتحانات نهایی کند. به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش؛ آزمون امتحانات نهایی سال جاری به دلیل تاثیر آن در سوابق کنکور دارای اهمیت زیادی برای دانشآموزان و خانوادههای آنان است. لذا آموزش و پرورش برای انجام دقیق و بدون خطای این آزمونها برنامهریزی کرده است. یکی از کارهای مهمی که در آزمونهای امتحان نهایی باید صورت گیرد، تصحیح سوالات و تولید کارنامه آزمونهای نهایی به صورت امن، مکانیزه، با کمترین خطا و سوگیری مثبت و منفی از سوی مصححان و... است. روند تصحیح سوالات و تولید کارنامه آزمونهای نهایی به طور خلاصه در زیر آمده است: پاسخبرگهای تمامی حوزهها به صورت رندم (تصادفی) توسط سامانه هوشمند به مصححانی خارج از استان محل آزمون ارسال میشود. توزیع تصویر پاسخبرگ بینام (کدگذاری شده) توسط سامانه بین مصححین در سطح کشور تصحیح تصویر هر پاسخبرگ با استفاده از رایانه توسط 2 مصحح مستقل احصاء و ثبت نمره نهایی توسط سامانه تولید کارنامه و اعلام نتیجه بیشتر بخوانید ...
به روزرسانی شیوه ها و دستورالعمل های حفاظت از آزمون سراسری/ اتخاذ تمهیدات لازم برای سلامت آزمون سراسری از مطالبات اصلی داوطلبان و خانواده های آنها است بهروزرسانی شیوهها و دستورالعملهای حفاظت از آزمون سراسری/ اتخاذ تمهیدات لازم برای سلامت آزمون سراسری از مطالبات اصلی داوطلبان و خانوادههای آنها است رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در نشست مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور با عوامل اجرایی و حفاظتی نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ استان فارس در دانشگاه شیراز از به روزرسانی شیوهها و دستورالعملهای حفاظت از آزمون سراسری خبر داد. به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، دکتر محمدحسین حاجیلو در این نشست گفت: آزمون سراسری یک رویداد ملی است و دستگاههای اجرایی، امنیتی، انتظامی، قضائی و ضابطین محترم در انجام این آزمون نهایت همکاری را بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور بر امر برگزاری آزمون سراسری دارند و در مجموع حدود 125 هزار نفر در امور اجرایی و حفاظت از سلامت آزمون مشارکت دارند. وی با یادآوری مفاد قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم آزمونهای سراسری افزود: نه تنها استفاده از وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاههای حافظهدار در آزمون سراسری جرم است، بلکه حتی همراه داشتن اینگونه وسایل حتی بدون استفاده از آنها نیز به محرومیت در آزمون سراسری منجر میشود ضمن اینکه همراه داشتن این وسایل برای عوامل آزمون نیز ممنوع شده است. قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر ضرورت بهروزرسانی شیوهها و دستورالعملهای حفاظت از آزمون سراسری، گفت: والدین و به ویژه داوطلبان تحت تاثیر تبلیغات کذب قرار نگیرند و سرنوشت خود را به سوداگران و کلاهبرداران کنکور گره نزنند. یکی از شرایط اجرای عدالت آموزشی برای همه داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مقابله جدی با هر نوع تخلف و تقلب است. رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری اضافه کرد: آمادگیهای لازم در سطح استانها، شهرستانها و کلیه مراکز برگزاری آزمونها به وجود آمده و آموزشهای لازم به عوامل حفاظتی نیز داده شده تا توان کنترل هر نوع تخلفی را داشته باشند. وی در پایان تاکید کرد: حفاظت از آزمون سراسری، وظیفه ملی همه دستگاههای انتظامی، امنیتی و قضایی در راستای تحقق عدالت آموزشی است و انجام پیش بینیهای لازم و همچنین رصد فضای مجازی به منظور برگزاری آزمونی امن و سالم از جمله مطالبات و خواستههای مهم داوطلبان و خانوادههای محترم آنها است تا آزمون در یک محیط رقابتی سالم با رعایت اصل شایسته گزینی در جهت سنجش علمی داوطلبان برگزار شود. بیشتر بخوانید ...
فعالیت داوطلبان در گروه ها و کانال های مدعی تقلب موجب محرومیت از آزمون سراسری می شود فعالیت داوطلبان در گروهها و کانالهای مدعی تقلب موجب محرومیت از آزمون سراسری میشود مدیرکل حراست سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه سلامت آزمون سراسری خواسته و مطالبه ملی است در مورد عضویت داوطلبان در گروهها و کانالهای فضای مجازی مدعی تقلب هشدار داد و افزود: ارسال مدارک، پرداخت هرگونه وجه و تبانی در این گروه ها موجب محرومیت در آزمون سراسری می شود. به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، مختار کاظمزاده با اشاره به اهمیت موضوع سلامت آزمونها گفت: شناسایی و پیشگیری از تخلف و مقابله با اقدامات برنامهریزی شده گروههای سوداگر و سودجو که موجب نگرانی داوطلبان پرتلاش میشود، از اهداف اصلی مسئولان و مجریان حفاظت آزمونها است چرا که این موضوع مورد حمایت قاطبه مردم است و ما با رصد و پایش اطلاعاتی، نوید برگزاری آزمونی سالم را به داوطلبان میدهیم. وی درباره نخستین اقدام پیشگیری از تخلف گفت: از مدتها قبل از برگزاری آزمون، رصد و شناسایی مدعیان تقلب در کانالها و گروههای اجتماعی مجازی به عنوان مهمترین اقدام پیشگیرانه در حال انجام است و این گروهها تحت کنترل نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و به ویژه پلیس فتا قرار دارند که در این زمینه با توجه به الزامات قانونی و با تمام توان در کنار داوطلبان و خانوادههای آنان خواهیم بود و آماده دریافت هرگونه گزارش های مردمی هستیم. کاظمزاده افزود: داوطلبان با توجه به اینکه در یک سال و یا حتی سالهای متمادی برای موفقیت در آزمون سراسری برنامهریزی و تلاش کردهاند و با صرف وقت و انرژی خود و خانوادهها آماده شرکت در آزمون سراسری شدهاند، انتظار دارند که در یک رقابت سالم و ایمن شرکت کنند و نتیجه متناسب با تلاشهای خود را دریافت کنند و شاهد تحقق عدالت آموزشی در جامعه باشند. بیشتر بخوانید ...
سال تحصیلی جدید حضوری است و تعطیلی نخواهیم داشت سال تحصیلیجدیدحضوری است و تعطیلی نخواهیم داشت/از سرگیری آموزش غیرحضوری در شرایط خاص معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: مهر امسال اولین بازگشایی مدارس در دولت جدید است، قرار شد پروژه مهر به استانها و مناطق سپرده شود و یک نظارت ستادی داشته باشیم. به گزارش ایسنا،مهدی کاظمی در سیوششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور، اظهار کرد: کمیسیون عدالت آموزشی دو موضوع دارد، یکی عدالت آموزشی است و موضوع بعدی طرح ملی بازگشایی مدارس است. پروژه مهر، با هدف بهینه سازی نیروی انسانی، احصای دقیق آسیب های موجود، جبران کمبودهای ایجاد شده ناشی از کرونا وشکل گرفته است. وی ادامه داد: همه تلاش ها بر این است که مهر متفاوتی در دوران پساکرونا شروع کنیم، بعد از۲۵ماه آموزش غیرحضوری مدارس باز میشوند. این آموزش غیرحضوری نکات مثبت و منفی داشت. کاظمی اضافه کرد: مهر امسال اولین بازگشایی مدارس در دولت سیزدهم و مقرر شده است، پروژه مهر به استانها و مناطق سپرده شود و یک نظارت ستادی داشته باشیم. معاون آموزش متوسطه افزود: آموزش قبل از دوران کرونا با بعد از کرونا متفاوت است، باید از بستر فناوری اطلاعات و تولید محتوای الکترونیک استفاده کنیم تا خانواده ها در آموزش کودکانشان مانند دوران کرونا اثرگذاری داشته باشند. وی با اشاره به اینکه برای پروژه مهر کارگروههایی راهاندازی شده است، گفت: در پروژه مهر تمام ادارات آموزش و پرورش درگیر می شوند و سایر دستگاه ها نیز با آموزش و پرورش مشارکت خواهند کرد و اثرات آن تا پایان سال تحصیلی باقی خواهد ماند. کاظمی با تاکید براینکه سال تحصیلی۱۴۰۱-۱۴۰۲حضوری خواهد بود و هیچ تعطیلی نخواهیم داشت، افزود: در شرایط خاص مانند زلزله و سیل فقط آموزش غیرحضوری میشود. معاون آموزش متوسطه بیان کرد: تمامی فعالیت ها در استان و مناطق باید مدرسه محور باشد زیرا مدرسه محور تحول است، مناسب تر است تا بازگشایی مدارس با حضور شخصیتهای محلی انجام شود تا تاکیدی بر اهمیت این آیین هم باشد. بیشتر بخوانید ...
تابستان و فرصت آموزش و پرورش برای جبران شکاف یادگیری تابستان و فرصت آموزشو پرورش برای جبران شکاف یادگیری یک کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و محدودیتهایی که وجود داشت آموزش و پرورش نتوانست از فرصتهای موجود برای گروه هدف خود استفاده اثربخشی کند گفت: تابستان سال جاری که حدود دو ماه از آن باقی مانده میتواند تا حدودی شکافهای بهوجود آمده را جبران کند. زهرا علیاکبری در گفتوگو با ایسنا،در این باره اظهار کرد: برای یک فرد در سنین کودکی و نوجوانی اگر شرایط اجتماعی و اقتصادی در خانواده مهیا باشد، آموزش مدرسهای در سه فصل از سال و اوقات فراغت در فصل تابستان برنامهای است که به طور معمول شکل میگیرد و حداقل تا حدود سن ۱۸ سالگی ادامه دارد. وی افزود: جدا از اینکه در ۹ ماه از سال چه آموزشها و مهارتهایی در مدرسه به دانشآموزان ارائه میشود، تعطیلات تابستان از جمله ایامی است که اگر به خوبی برنامهریزی و هدایت شود باعث خودتوسعهای فرد و در نهایت نتایج محسوسی در زمینههای مختلف جامعه از جمله مهارتآموزی و افزایش سواد علمی را به دنبال خواهد داشت. این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه اوقات فراغت به دانشآموزان فرصت می دهد تا استراحت کنند و دیگر نگران مدرسه یا دیگر جنبههای استرسزای زندگی خود نباشند گفت: پژوهشگران دانشگاه روچستر در مطالعهای با موضوع اوقات فراغت دانشآموزان اذعان کردند که زمان آزاد برای دانشآموزان دبیرستانی نه تنها برای حفظ عملکرد دانشی و مهارتی در مدرسه، بلکه برای حفظ سلامت روانشان نیز ضروری است. علیاکبری ادامه داد: این مطالعه همچنین بیان میکند که برای کمک به کاهش این استرس به اوقات فراغت نیاز است و کمبود اوقات فراغت میتواند منجر به افسردگی، افزایش میزان استرس و حملات اضطرابی شود. فعالیتهای ساختاریافته (فعالیتهای آموزشی، ورزشی، مذهبی، بشردوستانه) یا هر فعالیت دیگری که تحت نظارت بزرگسالان و مربیان انجام میشود میتواند به عنوان یک عامل محافظتی در رفتار اجتماعی پرخطر کودکان و نوجوانان عمل کند. وی یک تقسیمبندی از فعالیتهایی که دانشآموزان در اوقات فراغت خود انجام میدهند ارائه و اظهار کرد: گروه اول، فعالیتهایی با هدف استراحت، بدون درگیری جسمی یا روانی خاص یا شدید در فضای خانه است که در طبیعت انجام میشود. این فعالیتها عمدتا جنبه فردی دارند. گروه دوم فعالیتها از اشکال مختلف تفریح به معنای وسیع این واژه تشکیل شده است که وظیفه آن استراحت فعال یا تفریح سالم (گردش، ورزش، بازی، پیاده روی و...) است. گروه سوم شامل تمام فعالیتهایی است که با هدف رشد شخصیت از طریق زمینههای مختلف فعالیتهای انسانی (آموزشی، فرهنگی، اجتماعی...) انجام میشود. این کارشناس آموزش و پرورش افزود: بنابراین دانشآموزان در یکی از این سه گروه یا ترکیبی از آنها تابستان خود را میگذرانند. بر اساس نتایج یک پژوهش بینالمللی، بین پیشرفت تحصیلی و متغیرهای ترکیبی اوقات فراغت اعم از فعالیتهای فرهنگی، معاشرت، تفریح رفتن و فعالیتهای آرامشبخش، همبستگی معنیدار آماری وجود دارد. دانشآموزانی که پیشرفت تحصیلی بالاتری دارند، عمده اوقات فراغت خود را صرف انجام فعالیتهای فرهنگی و آرامشبخش میکنند، در حالی که دانشآموزانی که نتایج تحصیلی ضعیفتری دارند، بیشتر اوقات فراغت خود را صرف معاشرت و بیرون رفتن با همسالان میکنند. علیاکبری با بیان اینکه با توجه به نتایج علمی که از تاثیر اوقات فراغت بر رشد کودکان و نوجوانان بر میآید، جوامع برای ایام تعطیلی مدارس برنامهریزیهای هدفمندی انجام میدهند گفت: چه بسا نظامهای آموزشی هستند که این دوران را بهترین فرصت برای شکلدهی هویت علمی و فرهنگی نسل آیندهساز خود میدانند. در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و محدودیتهایی که وجود داشت آموزش و پرورش نتوانست از این فرصت برای گروه هدف خود استفاده اثربخشی کند، اما تابستان سال جاری که حدود دو ماه از آن باقی مانده میتواند تا حدودی این شکاف را جبران کند. وی افزود: طرح جبران و تثبیت یادگیری از جمله برنامههایی است که با توجه به افت تحصیلی که آموزش مجازی برای دانشآموزان به همراه داشت میتواند نقطه قوتی در نظام آموزشی باشد. برگزاری اردوهای دانشآموزی عشایری، مسابقات فرهنگی و ورزشی و... نیز از دیگر اقدامات آموزش و پرورش است، اما توجه به این نکته مهم است که نهایتا هر کدام از این فعالیتها روزهای محدودی از سه ماه تابستانی دانشآموزان را درگیر پویایی میکند، برای هفتهها و روزهای دیگر چه اقدامی در نظر گرفته شده است؟. این کارشناس آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه رویدادهای کتابخوانی، یادگیریهای مشارکتی، آموزش مهارتهای زندگی و حقوق شهروندی، جانمایی هویت ملی به همراه عزت نفس در نوجوانان و سایر فعالیتهایی که در سال تحصیلی فرصت کافی در مدارس برای آموزش و انجام آنها نیست، میتواند راهگشای بسیاری از چالشهای تحصیلی و رفتاری دانشآموزان ما باشد گفت: به عنوان مثال سرانه مطالعه دانشآموزان در تابستان از کاستی بسیاری برخوردار است که فرهنگسازی کتابخوانی با همکاری کانونهای محلی و نهادهای متولی میتواند رخدادهای خوبی را در سطح کشور رقم بزند. علیاکبری ادامه داد: البته باید توجه کرد که کودکان و نوجوانان در سطوح مختلف خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی و ... قرار دارند و با این وجود بسیاری از آنان گذراندن اوقات فراغت خود را با انجام کارهایی مانند خرید، رفتن به مهمانی، بودن با دوستان، بازیهای رایانهای، استفاده از رسانههای اجتماعی، تماشای فیلم، مطالعه، فعالیتهای دینی و رفتن به سفر طی کرده و از آن لذت میبرند. وی افزود: باید تلاش کرد ضمن توجه به علایق و تفریحات فوق، در اوقات فراغت برای آنان مسیر مناسب و مطلوبی نیز ترسیم شود؛ مسیری که علاوه بر توجه به ویژگیهای سنی و شخصیتی، از هر گونه اجبار و فعالیتهای کسلکننده به دور باشد. بیشتر بخوانید ...
بازگشایی متفاوت مدارس در مهر امسال بازگشایی متفاوت مدارس در مهر امسال معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال بهدلیل پشت سر گذاشتن کرونا بازگشایی متفاوتی در مهرماه خواهیم داشت، بنابراین باید سعی شود با تدبیر و برنامهریزی لازم این بازگشایی با کمترین چالش و مانع انجام شود. به گزارش ایسنا،حجتالاسلام والمسلمین علی لطیفی در جلسه شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به آغاز کار برنامهریزی پروژه مهر در سطح وزارتخانه گفت: از مهمترین مسائلی که در پروژه مهر باید به آن پرداخته شود موضوعاتی چون ثبتنام دانشآموزان، هدایت تحصیلی، ثبت سفارش کتب درسی و توزیع مناسب آن است. معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برآورد و ساماندهی نیروی انسانی از مهمترین اقدامات پروژه مهر است و باید بهطور جدی پیگیری شود. مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین نیز ضمن ارائه گزارش اقدامات انجام شده در چند ماه گذشته انقلابیگری و جوانگرایی را جزء مهمترین شاخصهای بهکارگیری نیروها در سطوح مختلف آموزش وپرورش استان عنوان کرد و از رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و معاون معین استان قزوین در وزارت متبوع خواستار پیگیری مرتفع کردن مشکلاتی چون کسری نیروها، پرداخت معوقات آموزشدهندگان سوادآموزی، توجه ویژه به هنرستانهای فنیوحرفهای و روزآمد کردن تجهیزات آن در سطح وزارتخانه شد. به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در ادامه تعدادی از اعضای شورای معاونین به ارائه گزارش اقدامات انجام شده و دیدگاهها و طرح مشکلات آموزشی و پرورشی پرداختند. بیشتر بخوانید ...
آزمون سراسری ۱۴۰۲ با چهار تغییر قطعی برگزار می شود آزمون سراسری ۱۴۰۲ با چهار تغییر قطعی برگزار میشود رییس سازمان سنجش آموزش کشور، گفت: چهار تغییر مهم، شامل: حذف دروس عمومی، تاثیر قطعی سوابق تحصیلی، حذف زیرگروهها و برگزاری دو بار در سال در آزمون سراسری ۱۴۰۲ اجرایی میشود. دکتر عبدالرسول پورعباس افزود: شورای سنجش و پذیرش دانشجو برگزار شد و سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده است که مصوبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اصلاحات آزمون سراسری ۱۴۰۲ را اجرا میکند. وی افزود: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تغییرات آزمون سراسری ۱۴۰۲، قانون است و طبق تاریخ تصویب نیز ما به عنوان مجری برگزاری آزمون سراسری، موظف هستیم که آن را اجرا کنیم. رییس سازمان سنجش، خاطرنشان کرد: در سازمان سنجش، در حال نگارش آییننامه اجرایی آزمون سراسری ۱۴۰۲ هستیم و این آییننامه، پس از تدوین، به شورای سنجش و پذیرش دانشجو ارایه میشود، و پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش، اطلاع رسانی میشود. وی یادآور شد: کلیات تغییرات آزمون سراسری ۱۴۰۲ پیش از این هم به اطلاع داوطلبان رسیده است و چهار تغییر مهم در آزمون سراسری ۱۴۰۲ اجرایی میشود. دکتر پورعباس، اظهار داشت: آییننامه اجرایی، پس از نهایی شدن و تصویب در مراجع ذیربط، هر چه زودتر به اطلاع داوطلبان میرسد و تلاش میکنیم که در مدت کوتاهی آن را به تصویب نهایی برسانیم. وی، با اشاره به چهار تغییر مهم در آزمون سراسری ۱۴۰۲، گفت: حذف دروس عمومی، تاثیر قطعی سوابق تحصیلی، حذف زیرگروهها و برگزاری دو بار در سال در آزمون سراسری ۱۴۰۲ اجرایی میشود. رییس سازمان سنجش، در پایان، افزود: با حذف زیرگروهها، یک نمره کلی برای داوطلب در نظر گرفته میشود. منبع: پیک سنجش بیشتر بخوانید ...
مسئولين و پشتيبان ها
اسدی

تمام مقاطع

آذرمی

تمام پایه ها

صفری

تمام پایه ها

نوران

تمام پایه ها

کیان

تمام پایه ها

عباسپور

تمام پایه ها

جوادزاده

تمام پایه ها

گالری تصویر نمایندگی
تصویری برای گالری آپلود نشده است!!

آزمون های سراسری گاج فعالیت رسمی خود را از سال 1388 با هدف توسعه ی عدالت آموزشی آغاز نموده و در تلاش است با برگزاری آزمون های هدفمند، طراحی سوالات استاندارد و با کیفیت، تاثیر بسزایی در موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان داشته باشد.
خوشبختانه این مهم با کسب رتبه های برتر و تک رقمی در کنکور سراسری و همچنین پذیرفته شدن دانش آموزان در آزمونهای ورودی مدارس تیزهوشان و مدارس خاص، تا حدود زیادی محقق شده است.

بیشتر بدانید...