azmoon

اخبار و مقالات
به روزرسانی شیوه ها و دستورالعمل های حفاظت از آزمون سراسری/ اتخاذ تمهیدات لازم برای سلامت آزمون سراسری از مطالبات اصلی داوطلبان و خانواده های آنها است بهروزرسانی شیوهها و دستورالعملهای حفاظت از آزمون سراسری/ اتخاذ تمهیدات لازم برای سلامت آزمون سراسری از مطالبات اصلی داوطلبان و خانوادههای آنها است رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در نشست مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور با عوامل اجرایی و حفاظتی نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ استان فارس در دانشگاه شیراز از به روزرسانی شیوهها و دستورالعملهای حفاظت از آزمون سراسری خبر داد. به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، دکتر محمدحسین حاجیلو در این نشست گفت: آزمون سراسری یک رویداد ملی است و دستگاههای اجرایی، امنیتی، انتظامی، قضائی و ضابطین محترم در انجام این آزمون نهایت همکاری را بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور بر امر برگزاری آزمون سراسری دارند و در مجموع حدود 125 هزار نفر در امور اجرایی و حفاظت از سلامت آزمون مشارکت دارند. وی با یادآوری مفاد قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم آزمونهای سراسری افزود: نه تنها استفاده از وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاههای حافظهدار در آزمون سراسری جرم است، بلکه حتی همراه داشتن اینگونه وسایل حتی بدون استفاده از آنها نیز به محرومیت در آزمون سراسری منجر میشود ضمن اینکه همراه داشتن این وسایل برای عوامل آزمون نیز ممنوع شده است. قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر ضرورت بهروزرسانی شیوهها و دستورالعملهای حفاظت از آزمون سراسری، گفت: والدین و به ویژه داوطلبان تحت تاثیر تبلیغات کذب قرار نگیرند و سرنوشت خود را به سوداگران و کلاهبرداران کنکور گره نزنند. یکی از شرایط اجرای عدالت آموزشی برای همه داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مقابله جدی با هر نوع تخلف و تقلب است. رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری اضافه کرد: آمادگیهای لازم در سطح استانها، شهرستانها و کلیه مراکز برگزاری آزمونها به وجود آمده و آموزشهای لازم به عوامل حفاظتی نیز داده شده تا توان کنترل هر نوع تخلفی را داشته باشند. وی در پایان تاکید کرد: حفاظت از آزمون سراسری، وظیفه ملی همه دستگاههای انتظامی، امنیتی و قضایی در راستای تحقق عدالت آموزشی است و انجام پیش بینیهای لازم و همچنین رصد فضای مجازی به منظور برگزاری آزمونی امن و سالم از جمله مطالبات و خواستههای مهم داوطلبان و خانوادههای محترم آنها است تا آزمون در یک محیط رقابتی سالم با رعایت اصل شایسته گزینی در جهت سنجش علمی داوطلبان برگزار شود. بیشتر بخوانید ...
فعالیت داوطلبان در گروه ها و کانال های مدعی تقلب موجب محرومیت از آزمون سراسری می شود فعالیت داوطلبان در گروهها و کانالهای مدعی تقلب موجب محرومیت از آزمون سراسری میشود مدیرکل حراست سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه سلامت آزمون سراسری خواسته و مطالبه ملی است در مورد عضویت داوطلبان در گروهها و کانالهای فضای مجازی مدعی تقلب هشدار داد و افزود: ارسال مدارک، پرداخت هرگونه وجه و تبانی در این گروه ها موجب محرومیت در آزمون سراسری می شود. به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، مختار کاظمزاده با اشاره به اهمیت موضوع سلامت آزمونها گفت: شناسایی و پیشگیری از تخلف و مقابله با اقدامات برنامهریزی شده گروههای سوداگر و سودجو که موجب نگرانی داوطلبان پرتلاش میشود، از اهداف اصلی مسئولان و مجریان حفاظت آزمونها است چرا که این موضوع مورد حمایت قاطبه مردم است و ما با رصد و پایش اطلاعاتی، نوید برگزاری آزمونی سالم را به داوطلبان میدهیم. وی درباره نخستین اقدام پیشگیری از تخلف گفت: از مدتها قبل از برگزاری آزمون، رصد و شناسایی مدعیان تقلب در کانالها و گروههای اجتماعی مجازی به عنوان مهمترین اقدام پیشگیرانه در حال انجام است و این گروهها تحت کنترل نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و به ویژه پلیس فتا قرار دارند که در این زمینه با توجه به الزامات قانونی و با تمام توان در کنار داوطلبان و خانوادههای آنان خواهیم بود و آماده دریافت هرگونه گزارش های مردمی هستیم. کاظمزاده افزود: داوطلبان با توجه به اینکه در یک سال و یا حتی سالهای متمادی برای موفقیت در آزمون سراسری برنامهریزی و تلاش کردهاند و با صرف وقت و انرژی خود و خانوادهها آماده شرکت در آزمون سراسری شدهاند، انتظار دارند که در یک رقابت سالم و ایمن شرکت کنند و نتیجه متناسب با تلاشهای خود را دریافت کنند و شاهد تحقق عدالت آموزشی در جامعه باشند. بیشتر بخوانید ...
روش خلاصه نویسی برای کنکور روش خلاصه نویسی برای کنکور یکی از راه های بسیار موثر در زمان مطالعه و درس خواندن برای به خاطر سپردن مطالب و یادگیری بهتر، یادداشت برداری و خلاصه نویسی از مطالب است. بدون یادداشت برداریمطالبی که می خوانیم را زودتر از یاد می بریم. البته یادداشت برداری برای ما کارکردهای دیگری هم دارد. مثلا به ما کمک می کند تا مطالبی را که یاد گرفته ایمدستهبندی وسامان دهی کنیم. اگر مطالبی که خوانده ایم شامل تصویر یا نمودار باشد، با استفاده ازروش خلاصه نویسی می توانیم نکاتی که در آن تصویر یا نمودار وجود دارد را برای خودمان بنویسیم و داشته باشیم. نوشتن خلاصه اطلاعاتی که در کلاس و کتاب ها مطرح می شوند، مرور دروس را برای ما راحت تر می کند. یادداشت برداری اگر به درستی انجام شود می تواند میزان یادگیری ما را بیشتر کند. اما در یادداشت برداری هم نکاتی وجود دارد که می تواند به ما برای انجام درست این کار کمک کند. پس در ادامه نکاتی را درباره این دو تکنیک مهم کنکور به شما خواهیم آموخت. تا پایان با ما همراه باشید0 در هنگام خلاصه نویسی... 1-یکی از مواردی که به ما در یادداشت برداری کمک می کند، این است که بدانیم چه زمانی برای این کار مناسب است. بهترین زمان برای یادداشت برداری از مطالب،در حین مطالعه است. زیرا در این زمان ذهن ما فرصت بیشتری برای جذب مطالب خواهد داشت و یادگیری ما در این حالت بیشتر خواهد بود0 2-بهترین حالت در یادداشت برداری کنکور این است که یادداشت ها و خلاصه برداری های ما شامل کلمات کلیدی دروس باشند. یعنی ما باید در هر صفحه نکات اصلی را پیدا کنیم و بنویسیم. بهتر است در یادداشت برداری از نکات اصلی استفاده کنیم واز کلمات اضافه استفاده نکنیم0 3-نام ها، تاریخ ها، مکان ها، اعداد و نقل قول ها در بعضی دروس جز قسمت های مهم هستند که می توانید در یادداشت برداری های خود آن ها را بنویسید0 4-مهارت شنیداری خودتان را تقویت کنید تا بتوانید سر کلاس از مطالب مهم گفته شده یادداشت بردارید. ضعف در این مهارت باعث می شود که نکات کلیدی را متوجه نشوید یا نشنیده بگیرید0 5-یادداشت برداری برای کنکور به چند روش انجام می شود، روشی را انتخاب کنید که با شما سازگار است و شما می توانید از آن نتیجه بهتری بگیرید0 6-یادداشت های خود را مرور کنید و اگر در حین مرور نکات جدیدی داشتید، می توانید به آن اضافه کنید.نکات جدید به شما در به یاد آوردن مطالب درسی کمک خواهد کرد0 روش های یادداشت برداری برای کنکور حاشیه نویسی : ساده ترین روش یادداشت برداری برای کنکور برای ما این است که در حاشیه صفحات کتاب درسی خودمان در زمان درس دادن معلم یا خواندن آن درس، نکات مهم را بنویسیم. بهتر است که سعی کنیم نوشته هایمان مرتب باشد تا موقع مرور کردن آن ها دچار دردسر نشویم0 استفاده از جدول: کشیدن جدول هم می تواند یک روش از یادداشت برداری برای کنکورباشد. جدول ها باعث مرتب شدن مطالب ما می شوند. شما می توانید اطلاعات یا روش های مربوط به یک مبحث را وارد یک جدول کنید تا فهم آن مطالب در مرورهای بعدی وقت بسیار کمتری از شما بگیرد. مثلا برای یادگیری مبحث حرکت شناسی می توانید جدولی رسم کنید که ردیف های آن بیانگر نوع حرکت (بدون شتاب، شتاب ثابت، شتاب متغیر) باشد. ستون های جدول نیز می تواند معرف فرمول ها یا نمودارهای مکان, سرعت و شتاباین حرکت ها باشد. بنابراین هنگام مرور مبحث حرکت شناسی با نگاه سریع به این جدول اطلاعات مربوطه را به خاطر خواهید آورد0 دسته بندی کردن مطالب : یکی دیگر از روش های یادداشت برداری برای کنکور دسته بندی کردن مطالب است. برای این کار اول ما با دسته بندی های کلی تر شروع می کنیم و بعد کم کم تعداد دسته بندی های کوچک تر را در آن ها قرار می دهیم. این کار برای سازماندهی کردن مطالب درسی به ما کمک می کند و همچنین زمانی که می خواهیم مطالب را مرور کنیم، کار راحتی خواهیم داشت. با این که این روش، روش موثری است اما یک مشکل دارد و آن وقتگیر بودن این روش است. برای دسته بندی کردن مطالب می توانید از نمودار درختی استفاده کنید هایلایت کردن و علامت زدن : یکی از روش های ساده و رایج دیگر که معمولا اغلب دانش آموزاناز آن استفاده می کنند، هایلایت کردن و علامت گذاشتن مطالب مهم است. با این کار ما در هنگام خواندن مطالب می توانیم به راحتی متوجه مطالب مهم شویم0 خلاصه نویسی خلاصه نویسی هم مانند یادداشت برداری یکی از روش های کارآمد برای کنکور و مطالعهاست که می تواند در به خاطر سپردن مطالب، یادگیری و تمرکز بهتر در هنگام مطالعه، صرفه جویی در زمان مطالعه و داشتن جزوات کم حجم به ما کمک کند0 نکات مهم در خلاصه نویسی 1-در خلاصه نویسی برای کنکورابتدا باید کلیات را مورد توجه قرار دهیم و سپس به جزئیات بپردازیم درست مثل این که می خواهیم یک درخت رسم کنیم، اول تنه را رسم می کنیم و سپس شاخه ها و برگ های آن را می کشیم0 2- از جمله هایی که کلی ترین و اصلی ترین اطلاعات را دارند یادداشت بردارید و به جملاتی که اطلاعات خاصی ندارند و بی اهمیت هستند توجه نکنید. توجه اصلی خود را بر جملات اصلی، عنوان بخش ها، خلاصه های پایانی و مقدمه ها بگذارید. 3-دسته بندی اطلاعات ورسم جدول و نمودار می تواند کمک بسیار زیادی در خلاصه نویسی برای کنکور بهما کند. این کار باعث ایجاد ساختار ذهنی برای مطالب در ما می شود. این ساختار ذهنی به ما کمک می کند تا مطالب را بهتر به یاد بسپاریم و به یاد آوریم0 4-قبل از خلاصه برداری بهتر است در هنگام مطالعه مطالب، زیر نکات اصلی و با اهمیت خط بکشیم و پس از اتمام مطالعه و یادگیری با کمک علامت هایی که گذاشته ایم شروع به خلاصه نویسی کنیم. خلاصه بردایهمزمان با یادگیری تمرکز ما را کاهش می دهد و باعث نتیجه گیری ضعیف در هر دو کار برای ما می شود0 5- خلاصه نویسی های خود را اصلاح کنید. با مرور مرتبو به مرور زمان ممکن است متوجه شویم که در بعضی خلاصه برداری های خود مطالبی وجود دارد که بی اهمیت است یا اهمیت اولیه را ندارد، پس این مطالب را از نوشته های خودمان حذف می کنیم. این کار به ما در داشتن یک جزوه خلاصه نویسی شده خوب برای کنکور بسیار کمک می کند0 بهتر است که خلاصه نویسی هایتان مرتب باشد و ترجیحا در یک دفتر یا سررسید نوشته شوند تا به مرور که حجم آن ها زیاد می شود ترتیب آن ها بهم نخورد. می توانید بالای برگه هایخود تاریخ هم بزنید تا مرتب نگه داشتن آن ها راحت تر شود. خلاصه نویسی کنکور می تواند به روش های متفاوتی انجام شود. هر فردی ممکن است از یک روش که برای او راحت است و در یادگیری مطالب بهتر به او کمک می کند استفاده کند0 روش های خلاصه نویسی تغییر لحن متن : یکی از روش های دیگر این است که ما لحن نوشتاری و متن خودمان را عوض کنیم. مثلا به جای نوشتن مطالب به صورت کتابی آن ها را به زبان خودمان بنویسیم. تغییر لحن خلاصه نویسی می تواند به یادگیری بهتر در ما کمک کند و قطعا یادآوری مطالب را برای ما ساده تر می کند0 استفاده از کلمات هم معنی : یک روش دیگر در خلاصه نویسی کنکور استفاده از کلماتی است که ساده تر به یاد می آیدو آسان تربه یاد سپرده می شوند. بعضی اوقات در هنگام خواندن و یادگیری مطالب ممکن است ما با کلماتی رو به رو شویم که به یاد سپردن آن ها برای ما سخت باشد. در این صورت می توانیم در خلاصه نویسی های خودمان از کلمات ساده تر که همان معنی را می دهنداستفاده کنیم0. نوشتن کلمات کلیدی و نکات مهم : بعضی افراد برای خلاصه نویسی کنکور از کلمات کلیدی استفاده می کنند. کلمات کلیدی، کلماتی هستند که نکته اصلی را دربردارند. در این نوع خلاصه نویسی از نوشتن کلمات اضافی دیگر خودداری می شود. مثلا اگر این جمله که ما در فصل پاییز که فصل برگ ریزان است به مدرسه می رویم جز نکات اصلی درس باشد. کلمات پاییز و مدرسه و برگ، کلمات کلیدی محسوب می شوند. فرد در خلاصه برداری خود همین سه کلمه را می نویسیدو سایر کلمات را به صورت تصویر ذهنی، در ذهن خود نگه می دارد0 نویسنده : کریم احتشامی فر سایت :بارسا بیشتر بخوانید ...
چگونه در تابستان درس بخوانیم چگونه در تابستان درس بخوانیم خیلی از دانش آموزان در تابستان ترجیح میدن به کلاس آموزشی یا باشگاه ورزشی برن و سه ماه تعطیلی خودشون رو اینجوری سپری کنن. بعضی ها هم در کنار کلاس یا باشگاه، بخشی از تابستان خودشون رو به تفریح یا مسافرت اختصاص میدن. در این بین دانش آموزانی هستن که در کنار این برنامه های تابستان که برای خودشون در نظر گرفتن، ترجیح میدن کمی هم درس بخونن تا به هدفی که برای خودشون مشخص کردن بتونن نزدیک تر بشن. در این مقاله میخوایم راهکارهایی رو برای اینکه در تابستان درس بخوانیم باهم مرور کنیم تا اگر هم خواستیم در کنار برنامه های تفریحی و که در تابستان برای خودمون در نظر گرفتیم، درس بخوانیم، بهتر و موثرتر و با توجه به شرایط تابستان درس بخوانیم. آیا تابستان درس بخوانیم یا نخوانیم ؟ این که در تابستان درس بخوانیم یا نخوانیم بستگی به هدفی داره که برای دانش آموز نسبت به سایر اهدافش اولویت بیشتری داره. مثلا یه دانش آموز که داره برای به دست آوردن به مقام ورزشی در حد المپیک تلاش میکنه شاید درس خواندن در تابستان برای این دانش آموز خوب نباشه! چون اون رو از اولویت زندگیش که موفقیت و کسب مقام در اون حرفه ی ورزشی هست دور کنه و حال خوشی رو عایدش نکنه! اما درس خواندن در تابستان برای دانش آموزی که اولویت اصلی اهدافش در حال حاضر اینه که در آزمون نمونه دولتی یا تیزهوشان قبول بشه و یا سال بعد کنکور داره و باید برای کنکور درس بخونه، خیلی بهتره که از فرصت تابستان استفاده کنه و بصورت اصولی و با توجه به شرایط تابستان درس بخونه. چگونه با شرایط تابستان درس بخوانیم ؟ درس خواندن در تابستان با توجه به گرمی هوا و میل به تفریح و سرگرمی و شاید یه کم سخت باشه ولی همونطوری که در بالا گفتم اگر با روش درست و اصولی و متناسب با شرایط تابستان درس بخوانیم می تونیم از این فرصت برای رسیدن به چیزی که برای خودمون درنظر گرفتیم استفاده کنیم. بعضی از دانش آموزان قبل از فرا رسیدن تعطیلات تابستان برنامه ریزی می کنن تا از این تعطیلات به بهترین نحو ممکن برای درس خواندن استفاده کنن ولی وقتی تعطیلات شروع میشه متوجه نمیشه که چطور این 3 ماه هم مثل تعطیلات تابستانی سالهای گذشته تموم شد و انگار هیچ کاری انجام ندادن! مشکل اینجاست که بسیاری از دانش آموزان با برنامه ریزی آشنا نیستند و فکر میکنن برنامه ریزی یعنی اینکه یه چیزهایی رو روی کاغذ بنویسیم و خیلی راحت و ریلکس از صبح تا شب بشینیم و برنامه رو اجرا کنیم و به قول یکی از مشاوران دوران دانش آموزی ام، تا وقتی اجرای برنامه هامون تموم نشده نخوابـــیم گفتن اینکه باید به برنامه ای که می نویسیم تا حتی در تابستان درس بخوانیم ساده است ولی به همین اندازه هم اجرای برنامه ای که با خوش خیالی و بدون در نظر گرفتن شرایط شخصی و محیطی نوشته شده سخت، دشوار و گاهی هم با شکست همراه میشه. طوری که حتی اگر با اراده ترین فرد هم این برنامه ای که بدون در نظر گرفتن شرایط نوشته شده رو اجرا کنه، نهایتا یک الی دو هفته میتونه به برنامش عمل کنه و تا برنامش تموم نشده به رخت خواب نده با چه برنامه ای در تابستان درس بخوانیم ؟ یه شیوه ی غلط و نادرست برای برنامه ریزی کردن اینه که مثلا من بیام یه برنامه ای رو به یه دانش آموز بدم و بهش بگم برو اجراش کن! اگه اجرا کنی موفق میشی و اگر اجرا نکنی هم تقصیر خودته که اجراش نکردی درصورتی که وقتی یه برنامه رو به یه دانش آموز میدیم تا اون رو اجرا کنه، اگر به شرایط شخصی و محیطی اون دانش آموز توجه نکرده باشیم، مثل این می مونه که یه برنامه ای رو بخوایم روی یه کامپیوتر نصب کنیم! با این تفاوت که کامپیوتر هیچ وقت خسته نمیشه ولی انسان بعد از مدتی فعالیت خستگی میاد سراغش پس چیزی که هنگام برنامه ریزی باید بهش توجه کنیم اینه که برنامه ی هر شخص مخصوص خودش هست و بهترین کسی که میتونه برنامه ریزی کنه خود دانش آموز هست؛ چون نسبت به بقیه بیشتر خودش رو میشناسه و اگر با روش های درست برنامه ریزی کردن آشنا باشه میتونه برنامه ی منحصر به فرد خودش رو برای این که در تابستان درس بخونه آماده ی اجرا کنه. چیزی که جالبه اینه که حتی برای نصب برنامه روی کامپیوتر هم باید شرایط سخت افزاری اون کامپیوتر با برنامه یا نرم افزاری که قراره روی اون نصب بشه هم خوانی داشته باشه! حالا بعضیا میشینن فقط برنامه رو روی کاغذ مینویسن و میدن به انسان تا اجرا کنه خب تا اینجا فهمیدیم که باید شرایطی رو برای برنامه ریزی درس خواندن در تابستان بهش توجه کنیم که یکی از این شرایط، خود تابستان هست! هر روز تعطیل بودن و مشغول نبودن به کاری و در مجموع باعث میشه که کم کم احساس بی حوصلگی کنیم و نتونیم از این فرصت برای درس خواندن در تابستان استفاده کنیم. پس قدم اول برای برنامه ریزی درس خواندن در تابستان اینه که این بی حوصلگی رو برطرف کنیم؛ اما چه جوری؟! قدم اول: رهایی از بی حوصلگی درس خواندن در تابستان مشکلی که در بالا بهش اشاره کردم و گفتم که خیلی ها برنامه ریزی خفن(!) می کنن ولی وقتی میخوان به اون برنامه عمل کنن میبینن توانایی اجرای اون برنامه رو برای مدت طولانی ندارن، یه دلیل مهمش اینه که به بی حوصلگی که در تابستان یقه ی همه ی دانش آموزان رو میگیره توجه نکردن و فقط چیزهایی رو روی کاغذ نوشتن برای برنامه ریزی این که راحت تر بتونیم در تابستان درس بخوانیم باید همین بی حوصلگی طبیعی تابستانی رو هم موقع برنامه ریزی بهش توجه کنیم؛ یعنی دانش آموزی وقتی داره روی کاغذ می نویسه که من باید فردا از صبح تا شب هم 100 تا تست بزنم، هم کتاب های توصیفی رو بخونم، هم باشگاه برم، هم کلاس برم، هم درحالیکه قبلا روزی 2 تا تست هم نمی زد، درحقیقت به شیوه ی ماهرانه ای داره خودش رو گول میزنه! این دانش آموز برنامش رو روی کاغذ می نویسه ولی حیف که کسی نیست این برنامه رو اجرا کنه! دلیلش هم اینه که این برنامه اصلا برای اون دانش آموز طراحی نشده و شرایطی مثل بی حوصلگی تابستانی رو اصلا در برنامه ریزی خودش در نظر نگرفته. برای رها شدن از بی حوصلگی و درس خواندن در تابستان باید سعی کنیم برنامه ی یکنواختی نداشته باشیم؛ یعنی اگر امروز برنامه ای اجرا کردیم و ازش رضایت کامل داشتیم، این امکان وجود داره که اون برنامه بعد از چند بار اجرا کردن برامون تکراری بشه و از انجام اون احساس بی حوصلگی کنیم. بنابراین برای اینکه در تابستان درس بخوانیم و از این فرصت بیشترین استفاده رو برای پیشرفت خودمون ببریم، باید برنامه ای رو برای خودمون تهیه کنیم که تنوع داشته باشه و هر روزش مثل روزهای قبل نباشه که رفته رفته باعث بی حوصلگی بیشتر بشه؛ با توجه به اینکه قبلا هم اشاره کردم خود تابستان همینطوری حوصله بر هست! پس برنامه ریزی متنوع و به دور از تکراری بودن می تونه تا حد زیادی جلوی افزایش بی حوصلگی برای درس خواندن در تابستان رو بگیره و ما رو در جهت اجرای برنامه مون مصمم تر و قوی تر کنه. قدم دوم: در تابستان کم ولی مداوم درس بخوانید با توجه به شرایط موجود در روزهای تابستان -که در بالا به یکی از اونها یعنی بی حوصلگی اشاره کردیم- برنامه ریزی بلندپروازانه و ایده آل گرایانه نه تنها ما رو از اجرای برنامه مون برای درس خواندن در تابستان دور می کنه بلکه روزهای تابستان رو به معنی واقعی کلمه برامون زهر مار میکنه دو دانش آموز رو تصور کنید که میخوان در تابستان برای درس خواندن برنامه ریزی انجام بدن. یکی برنامه اش رو طوری میچینه که از صبح تا شب 8 ساعت میخواد درس بخونه و یکی دیگه فقط 2 ساعت از صبح تا شب رو به درس خواندن در تابستان اختصاص داده. دانش آموزی که قبلا درس خواندن 8 ساعته در روز رو زیاد تجربه نکرده و میخواد به قول خودش تابستان رو بترکونه(!) همونطور که بالاتر هم اشاره کردم، بعد از چند روز از این برنامه ی سنگینی که برای خودش ریخته خسته میشه و به معنی واقعی کلمه می بره! اما دانش آموزی که بدون جوگیر شدن(!) فقط روزی 2 ساعت رو به درس خواندن در تابستان اختصاص داده، چون این برنامه فشار زیادی بهش وارد نمی کنه و خیلی راحت تر میتونه اجراش کنه، تمام تابستان رو به روزی 2 ساعت درس میخونه. خب مشخصه که روزی 2 ساعت درس خواندن در تابستان حتی اگه فقط 2 ماه تابستان رو در نظر بگیریم، میشه 120 ساعت! و اینجاست که این دانش آموز برخلاف دانش آموز قبلی که از اجرای برنامه بریده بود، در برنامه ریزی کردن و اجرای اون برنده میشه و درحقیقت می بره! علاوه بر این اگر همین دو ساعت درس خواندن در تابستان که میتونه تست زنی باشه یا هرچیز دیگه، اگر خوب و با روش درست انجام شده باشه، خیلی بهتر از اون 8 ساعتی هست که دانش آموز فقط احساس میکنه داره درس میخونه و مدت زیادی از این 8 ساعت رو به فکر چیزهای دیگه است و تمرکز لازم رو هنگام درس خواندن نداره. البته ناگفته نمونه که هرچی ساعت مطالعه هم بیشتر باشه نتیجه ی بهتری گرفته میشه اما حرف اینجاست که کسی میتونه ساعت مطالعه ی بالایی داشته باشه که اول با ساعات مطالعه ی کم ولی مداوم شروع کرده باشه و به مرور زمان و کم کم ساعت مطالعه خودش رو زیاد کنه تا چه در تابستان و چه در هنگام سال تحصیلی بتونه بیشترین استفاده رو از زمانش ببره. بنابراین هنگامی که داریم برای درس خواندن در تابستان برنامه ریزی می کنیم، یکی دیگه از شرایطی که باید در برنامه ریزی کردن بهش توجه کنیم، سابقه ی کمی مطالعاتی مون هست. یعنی با توجه به مدت زمانی که قبلا می تونستیم در روز درس بخونیم برنامه ریزی مون رو انجام بدیم(حتی اگر فقط روزی 10 دقیقه بتونیم!) و رفته رفته این ساعت درس خواندن رو کم کم زیادش کنیم تا شرایط تابستان باعث نشه که برنامه مون متوقف بشه همیشه یادمون باشه که: اگر 60 روز روزی فقط 2 ساعت درس بخوانیم بهتر از این است که فقط 7 روز روزی 8 ساعت درس بخوانیم! ساعات درس خواندن را کم کم و به تدریج افزایش دهیم قدم سوم: برنامه تفریحی و یا ورزشی داشته باشید با توجه به توضیحاتی که در قدم اول در مورد بی حوصلگی در تابستان دادم و همونطور که در قدم دوم هم به لزوم رعایت تنوع در برنامه ریزی برای رها شدن از این بی حوصلگی بیان شد، یکی دیگه از کارهایی که این بی حوصلگی تابستانی رو کمتر میکنه و درس خواندن رو امکان پذیر تر میکنه، داشتن برنامه تفریحی و یا ورزشی در تابستان هست. بعضی از دانش آموزان همراه با خانواده شون به مسافرت میرن؛ رفتن به مسافرت میتونه تا حد زیادی حال روحی مون رو بهتر کنه و بعد از برگشت از مسافرت با بازدهی بیشتری نسبت به قبل کارهامون رو ادامه بدیم. برنامه های تفریحی یا ورزشی دیگه ای هم که میشه در برنامه روزانه یا هفتگی تابستان در نظر گرفت، میتونه روحیه ی ما رو برای اجرای برنامه ای که طبق دو قدم قبلی تنظیم کردیم زنده نگه داره و هر روز با انجام این فعالیت های تفریحی یا ورزشی در حقیقت خودمون رو برای اجرای برنامه شارژ کنیم. برنامه های تفریحی یا ورزشی میتونه برای هر دانش آموزی متفاوت باشه؛ یکی با رفتن به باشگاه احساس خوبی بهش دست میده؛ یکی با استخر؛ یکی با شهر بازی و مهم اینه که با توجه به شرایط و امکاناتی که خودمون و خانواده مون در اختیار دارن بتونیم برنامه ای رو در هفته برای تفریح یا ورزشی که بهمون خوش بگذره اختصاص بدیم. به این ترتیب می تونیم هر هفته خودمون رو برای اجرای برنامه ی هفته ی بعدی با برنامه های تفریحی و ورزشی شارژ کنیم و در تابستان درس بخوانیم و به هدفی که قراره با درس خواندن بهش برسیم نزدیک تر از قبل بشیم. قدم چهارم: با رعایت اولویت ها در تابستان درس بخوانید خیلی از دانش آموزان برنامه ریزی شون رو برای درس خواندن در تابستان با توجه به سه قدم قبلی انجام میدن اما در اولویت بندی و چیدن ترتیب های برنامه شون دچار اشتباه میشن! رعایت نکردن اولویت بندی در هر برنامه ریزی چه درسی و چه غیردرسی باعث میشه که احتمال اجرا شدن اون برنامه ی روزانه کمتر بشه. اینکه بدونیم کدوم درس رو چه زمانی و به چه مقدار بخونیم چیزی هست که ما از اون با اولویت بندی در برنامه ریزی یاد می کنیم برای اینکه بتونیم راحت تر در تابستان درس بخوانیم باید موارد زیر رو در اولویت بندی برنامه هامون رعایت کنیم: از سخت شروع کنیم! شاید کتاب قورباغه را قورت بده (!Eat the Frog) نوشته ی برایان تریسی (Brian Tracy) رو خونده باشید(اگر نخوندید پیشنهاد میکنم این کتاب رو که حجمش هم زیاد نیست حتما بخونید) منظور از قورباغه در این کتاب، سخت ترین کاری هست که قراره در یک روز انجامش بدیم. مثلا برای یه دانش آموز خواندن درس ریاضی سخت ترین بخش برنامه ی روزانه هست و برای دانش آموزی دیگه درس های توصیفی (به قول بعضیا حفظی) سخت ترین کار و درحقیقت قورباغه شون محسوب میشه ما وقتی در یک روز از سخت ترین بخش برنامه ی روزانه شروع می کنیم و در حقیقت هنگام برنامه ریزی روزانه سخت ترین کار رو اول از همه می نویسیم تا انجامش بدیم، وقتی اون کار اول از همه انجام شد، یه حس خوبی بهمون دست میده که از این حس خوب که بخاطر تموم شدن اون کار به دست آوردیم می تونیم برای اجرای بقیه ی برنامه مون استفاده کنیم در صورتی که اگه اول کار آسون یا آبکی(!) رو انجام میدادیم انرژی زیادی بخاطر تموم شدن اون کار آسون به دست نمیومد که بعدش بخوایم سراغ قورباغه ی زشت برنامه مون بریم! پس در برنامه ریزی روزانه همیشه باید به این دقت داشته باشیم که سخت ترین کار (زشت ترین قورباغه) رو در ابتدای برنامه ی روزانه قرار بدیم تا احتمال انجام دادن ادامه ی برنامه مون راحت تر بشه و موثرتر در تابستان درس بخوانیم و در نهایت از وقت درست استفاده کرده باشیم. وقتی سخت یکی دو تا نیست! خیلی وقتا پیش میاد که در برنامه ریزی روزانه برای درس خواندن در تابستان، کارهایی که قراره انجام بدیم فقط یه درس سخت (قورباغه ی زشت) نداره که با اون شروع کنیم بلکه 2، 3 و یا 4 تا کار هستن که در حد قورباغه های زشت برنامه مون نقش ایفا می کنن! در این حالت باید در اولویت بندی، فاصله ی بین این کارهای سخت رو با کارهای آسون و ترجیحا دوست داشتنی پر کنیم؛ یعنی وقتی یه درس سخت رو خوندیم یا تست زدیم، سراغ درس سخت بعدی نریم؛ بلکه بعد از اون درس سخت، یه درس آسون که ترجیحا بهش علاقه هم داشته باشیم رو بخونیم و بعد از این درس آسون بریم سراغ درس سخت بدی. بنابراین برای اینکه با موفقیت بیشتری در تابستان درس بخوانیم و امکان عمل کردن به برنامه مون رو در خودمون افزایش بدیم، لازمه که در اولویت بندی بعد از هر کار سخت، یه کار آسون و بعد از هر کار آسون یه کار سخت رو قرار بدیم و بعد اجراش کنیم رعایت نکاتی که در این مقاله باهم بررسی کردیم باعث میشه که اگر هدف مون به درس خواندن در تابستان گره خورده (مثلا قبولی در آزمون نمونه دولتی، تیزهوشان، کنکور و) بتونیم خودمون برای خودمون با توجه به شرایط خودمون برنامه ریزی صحیح و اصولی رو انجام بدیم تا صحیح و اصولی هم در تابستان درس بخوانیم. منبع : سایت مهروماه بیشتر بخوانید ...
برگزاری جلسه مشاوره ای برگزاری جلسه مشاوره ای گروهی با حضور سرکار خانم کاظمی کارشناس ارشد مشاوره و برنامه ریزی و حضور داوطلب موفق گاج درگز پذیرفته شده کنکور99 در رشته پزشکی روزانه بجنورد آقای امیرحسین قربانی بیشتر بخوانید ...
مسئولين و پشتيبان ها
نظری

همه

خشکدامن

همه

رمضانپور

همه

جوانمرد

همه

گالری تصویر نمایندگی
تصویری برای گالری آپلود نشده است!!

آزمون های سراسری گاج فعالیت رسمی خود را از سال 1388 با هدف توسعه ی عدالت آموزشی آغاز نموده و در تلاش است با برگزاری آزمون های هدفمند، طراحی سوالات استاندارد و با کیفیت، تاثیر بسزایی در موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان داشته باشد.
خوشبختانه این مهم با کسب رتبه های برتر و تک رقمی در کنکور سراسری و همچنین پذیرفته شدن دانش آموزان در آزمونهای ورودی مدارس تیزهوشان و مدارس خاص، تا حدود زیادی محقق شده است.

بیشتر بدانید...