نتایج سطح بندی دانشگاه ها اعلام شد


مطابق اعلام نتایج سطح بندی دانشگاه‌ها از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه علم و صنعت ایران در سطح یک کشور قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، در ارزیابی وزارت علوم، دانشگاه علم و صنعت ایران برای چندمین سال متوالی در کنار دانشگاه‌های اصفهان، تبریز، تربیت مدرس، تهران، شهید بهشتی، شیراز، فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر و علامه طباطبایی به عنوان دانشگاه سطح یک کشور برگزیده و معرفی شده است.

بنا بر اعلام معاون آموزشی وزارت علوم، هدف از سطح بندی دانشگاه‌ها، متناسب نمودن و عادلانه ساختن اقدام بر حسب «اندازه» دانشگاه است و دانشگاه هایی که در مرحله سطح بندی با یکدیگر قرابت بیشتری داشته‌اند، در یک سطح قرار گرفته‌اند. در مرحله بعد، رتبه بندی دانشگاهها بر مقیاس «سطح» هر دانشگاه است و لذا دانشگاه هایی که در یک سطح قرار می‌گیرند به نحو منطقی با سایر دانشگاه های هم اندازه خود مقایسه می‌شوند.

از جمله علل کسب این افتخار توسط دانشگاه علم و صنعت ایران می‌توان به ثبت 93 اختراع ملی و بین‌المللی دانشگاه؛ چاپ 14 نشریه علمی – پژوهشی و دارای نمایه استنادی بین‌المللی؛ کسب 48 جایزه معتبر بین‌المللی و ملی؛ تعداد چشمگیر تعداد اعضای هیات علمی پراستناد (635 نفر)؛ 248 کتاب تالیف و ترجمه شده توسط اعضای هیات علمی دانشگاه؛ دارا بودن 9 قطب علمی فعال؛ چاپ بیش از 5400 مقاله در نشریه‌های علمی و پژوهشی وISI، مساحت بالای فضاهای آزمایشگاهی و کارگاهی، اجرای 24 پروژه مشترک با پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی خارج از کشور؛ ارایه 267 مقاله مشترک با دانشگاههای غیرایرانی؛ عملکرد مناسب مالی، حضور گسترده اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در فرهنگستان‌ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراهای تخصصی آن و ...عملکرد مناسب آموزشی و پژوهشی آن اشاره کرد.

همچنین در بخش پژوهش، رتبه دانشگاه در کیفیت و میزان بهره گیری از اینترنت، 895؛ تعداد طرحهای پژوهشی و فناوری درون و برون دانشگاهی جاری، 3406؛ گروههای فعال پژوهشی، 72 و تعداد واحدهای فناور مراکز رشد فعال، 23 بوده که مجموع شناسه‌های آموزشی، پژوهشی، مالی و فرهنگی منجر به تداوم موفقیت دانشگاه در ارزیابی وزارت علوم و قرار گرفتن آن در جمع دانشگاههای سطح یک کشور شد.