ورود تاجران آموزشی به عرصه تعلیم و تربیت


محی‌الدین بهرام محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون وضعیت تاثیر کنکور بر روند آموزشی دانش‌آموزان در طول دوران مدرسه اظهار داشت: کتاب‌های درسی تلفیقی بوده و در آن موارد آموزشی و پرورشی در کنار هم لحاظ شده تا داده‌های آموزشی در بستری از فرآیندهای پژوهشی برای دانش‌آموزان ارائه شود.
 
وی ادامه داد: در واقع تلاش کردیم تا داده‌های آموزشی در نهایت به صورت آموزه‌های تربیتی ارائه شود اما باید برخی از مخاطرات دستگاه تعلیم و تربیت نیز مورد توجه قرار گیرد.
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی عنوان کرد: کنکور اهداف تربیتی دوران مدرسه و به ویژه متوسطه را تهدید می‌کند به گونه‌ای که دانش‌آموزان، خانواده‌ها و حتی معلمان نیز تحت تاثیر این فضا قرار می‌گیرند.
 
محمدیان افزود: امروزه بازار تجارت آموزشی به دنبال ایجاد هر چه بیشتر عطش کنکور در دانش‌آموزان بوده که این مسئله به شدت بر روند تربیتی تاثیرگذار است.
 
وی به برخی ادعاها مبنی بر حجم بالای کتاب‌های درسی اشاره داشت و بیان کرد: برخی افراد که مسائلی همچون سخت بودن و حجم بالای مطالب کتاب‌های درسی را مورد انتقاد قرار می‌دهند در واقع هدفشان مشغول کردن ذهن دانش‌آموزان با این مسائل و همچنین ایجاد عطش در آنان برای استفاده هر چه بیشتر از کتاب‌های کمک آموزشی است.
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یادآور شد: بنا بر چنین فضایی معتقد هستیم باید فعالیت‌های تربیتی در نتیجه اقدامات یاددهی و یادگیری برای دانش‌آموزان ایجاد شود تا آنها با هویت ایرانی- اسلامی در نظام تعلیم و تربیت پرورش یابند.
 
محمدیان عنوان کرد: باید فضا را به گونه‌ای ترتیب دهیم تا تاجران آموزشی امکان ورود به نظام تعلیم و تربیت را برای فروش کالاهای آموزشی خود و به دور از اهداف تعلیم و تربیت تسری نبخشند.