دانش آموزان ایرانی دائما در حال نوشتن مشق هستند


فرماندار ویژه شهرستان ری گفت: در مدارس ایران دانش‌آموزان دائما در حال نوشتن مشق و حل فرمول‌های ریاضی هستند و ذهن آنها با مسائل خلاق آشنا نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، جمالی پور فرماندار ویژه شهرستان ری و نماینده استاندار در همایش هفته پژوهش در فرهنگسرای ولا شهر ری برگزار شد، اظهار کرد: کشورهایی که پژوهش اقدام کرده‌اند با سرعت بیشتری مسیر توسعه را طی کرده و بستر توسعه یافتگی در جوامع از طریق تحقیق و پژوهش میسر است.

وی افزود: تحقیق و پژوهش ارتباط مستقیمی با رفاه اجتماعی دارد اما در سال‌های اخیر موضوع تحقیق و پژوهش جزو مسائل ثانویه در کشور است و با وجود تمام سرمایه‌گذاری‌ها، بخش خصوصی رغبت چندانی ندارد. دولت با توجه به سهمیه محدود در بودجه هر سال اگر به موضوع پژوهش توجه هم داشته باشند، نمی‌تواند مشکلات کشور را رفع کند و این موضوع باید همگانی شود.

فرماندار ویژه شهرستان ری بیان کرد: یک صنعتگر زمانی که تحقیق و توسعه را در واحد خود فعال کند می‌تواند مؤثرتر در فضای اقتصادی جامعه فعالیت کند و اگر به تحقیق و توسعه در صنعت نگاه کنیم مشخص می‌شود این مسئله جزو نیازهای ثانویه بخش صنعت است.

جمالی‌پور بیان کرد: یکی از عناصر مهم در عدم توسعه واحدهای صنعتی بی‌توجهی به تحقیق و توسعه است و این موضوع را باید از مدرسه آغاز کرد چرا که دانش‌آموزان در کشورهای توسعه یافته از روز نخست ورود به مدرسه خلاقیت را که زمینه تحقیق است فرا می‌گیرند.

وی افزود: در ایران دانش‌آموزان دائما در حال نوشتن مشق هستند و ذهن آنها با مسائل خلاق آشنا نمی‌شوند. در حالی که مهمترین رکن در نظام آموزش و پرورش تربیت نیروی پژوهشگر و کارآفرین است. بدین منظور نیاز داریم تا معلمان از دوره ابتدایی به خلاقیت دانش‌آموزان توجه داشته و آنها را به سمت تحقیق و توسعه هدایت کنند.

نماینده استاندار شهرری بیان کرد: حتی درس انشا نیز می‌تواند خلاقیت دانش‌آموز را تقویت کند چرا که دانش‌آموز با نوشتن انشا می‌تواند به یک نتیجه گیری برسد اما این روند در مدارس ما وجود ندارد، امیدواریم نظام آموزش و پرورش در مسیر خلاقیت و پژوهشگری دانش‌آموزان قرار بگیرد و کمک کند تا دانش‌آموزان از همان ابتدا با این سیاست‌ها آشنا شوند تا در دانشگاه به یک دانشجوی پژوهشگر تبدیل شوند متاسفانه امروزه مدرک گرایی در فضای دانشگاه حاکم است و ارتباط صنعت و دانشگاه در ایران شکل نگرفته است.