نکاتی برای یادگیری موثر ریاضیات


یکی از سوالات متداول دانش‌آموزان این است که چرا برخلاف سایر درس‌ها، ما از مطالعه ریاضی آنچنان که انتظار داریم نتیجه نمی‌گیریم؟ اشکال کار در کجاست؟

در زیر برخی از مهم‌ترین نکات یادگیری موثر ریاضی را مرور می‌کنیم:

خواندن و گوش دادن قسمتی از یادگیری ریاضیات است، اما همه‌ی آن نیست. بخش عمده‌ی یادگیری ریاضیات انجام تمرینات مداوم است. تکالیف خود را حتما انجام دهید تا یاد بگیرید در مسائل مختلف چگونه باید از روش‌ها و فرمول‌ها استفاده کنید. انواع کتاب‌های کمکی موجود در بازار با سطح سوالات ساده تا پیشرفته به شما کمک می‌کند.

 به انجام تمرینات در زمان محدود مدرسه بسنده نکنید.

مباحث ریاضیات زنجیره‌ای و به هم پیوسته است. چیزی که امروز به شما درس داده می‌شود بر اساس آموخته‌های قبلی شماست. همین که عقب افتادید، درک مفاهیم جدید و دوباره رسیدن به درس سخت می‌شود. آماده شدن برای امتحان، آن هم در دقایق آخر، راهگشا نخواهد بود. حتی‌الامکان در همه‌ی کلاس‌ها شرکت کنید و مباحث را به تدریج بیاموزید.

سعی نکنید روش‌ها را در ریاضیات حفظ کنید. فرمول‌ها و روش‌های بسیار زیادی تحت عنوان نکات تستی در ریاضیات وجود دارد که با کوچکترین تغییری در فرض مسئله بلااستفاده می‌شوند. کافیست بر مفاهیم اصلی و روش‌های کلیدی مسلط شوید. این کار میزان اطلاعاتی را که باید به خاطر بسپارید کاهش خواهد داد و همچنین شما را برای حل مسائل مفهومی در هر قالبی آماده می‌کند.

وقتی روشی را برای حل یک مسئله یاد گرفتید، مفهوم مورد استفاده در همان روش در اغلب موارد برای دیگر مسائل هم می‌تواند استفاده شود. وقتی با مسئله‌ی جدیدی روبه‌رو می‌شوید، سعی کنید آموخته‌های قبلی خود را بر مسئله‌ی جدید اعمال کنید.

فرهنگ لغات ریاضی را یاد بگیرید. گاهی کلمه‌ای که در ریاضی مورد استفاده قرار می‌گیرد، معنای متفاوتی نسبت به آنچه شما قبلا و در زندگی روزمره می‌دانستید می‌دهد، مانند کلمه‌ی "اتحاد"

کلمات و اصطلاحات جدید ریاضی و معنای ریاضی آن‌ها را در قسمت‌های خاصی از دفتر خود وارد کنید و به خاطر بسپارید.

ریاضیات مبحثی است که بسیاری از دانش‌آموزان را مضطرب می کند. داشتن اعتماد‌به‌‌نفس می‌تواند اضطراب شما را کاهش دهد. روش‌هایی که برای مطالعه‌ی ریاضی به شما پیشنهاد خواهیم کرد می‌تواند به موفقیت شما در ریاضیات کمک کند. تا  زمانی که تشخیص می‌دهید به راهکار‌هایی بیش از این‌ها نیاز دارید، کمک بگیرید و تلاش خود را بیشتر کنید.