قرائت نمرات دانش آموزان توسط معلم در کلاس


به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در جمع معاونان پرورشی و مدیران سازمان دانش آموزی استان‌ها در اردوگاه شهید باهنر تهران، اظهار داشت: همه افراد یک مدرسه در هر سمتی که قرار دارند باید با تعامل خوب و سازنده با دانش‌آموزان برخورد کنند و مربی پرورشی برای ایجاد این تعامل باید بسترسازی کند، از این رو مسئولیت مربیان امور تربیتی بسیار سنگین است.

وی افزود: رابطه ارگانیکی در مدرسه باید جایگزین رابطه مکانیکی شود؛ رابطه مکانیکی، رابطه‌ای بر اساس مقررات و برخورد انضباطی است و دانش‌آموز از بدو ورود به مدرسه از طریق بلندگو دائما مورد خطاب قرار می‌گیرد؛ این نوع رابطه که در شخصیت او تاثیرگذار است، باعث می‌شود، دانش‌آموز به الگوهای مثبت بی اعتماد شود.

وی افزود: رابطه ارگانیکی  براساس صمیمیت شکل می‌گیرد و موجب علاقه دانش‌آموزان به معلم و مدرسه می‌شود؛ در این نوع رابطه که در برخی مدارس  اجرا می‌شود، اگر دانش‌آموزی در خانواده دچار مشکل باشد و در بدو ورود به مدرسه چهره‌اش شاداب نباشد، برخورد عوامل مدرسه با او به‌گونه‌ای است که مشکلی بر مشکلات او افزوده نشود و در این فرآیند است که تربیت صحیح محقق می‌شود.

احمدی دانش آشتیانی خاطرنشان کرد: اینکه می‌گوییم دانش‌آموز را تربیت کنیم، جمله درستی نیست زیرا دانش‌آموز در فرآیندهای زندگی تربیت می‌شود، بنابراین مدرسه باید بستری را فراهم کند تا دانش‌آموز به خوبی تربیت شود.

وی افزود: برای رفع خیلی از مشکلات نیازی به منابع مالی نیست، بلکه با همت و سلیقه می‌توان فضای آموزشی را به بهترین صورت تغییر داد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: به جای اینکه به تربیت فکر کنیم، باید به مدیریت تربیتی بیندیشیم و مدیریت تربیتی بدان معناست که مواظب کوچکترین حرکت و رفتار خودمان که در تربیت دانش‌آموزان مؤثر است، باشیم تا روال تربیت خدشه‌دار نشود.

وی نقش اساسی بر تربیت دانش‌آموزان را برعهده معلمان دانست و افزود: تاثیر مثبت یا منفی رفتار معلم بر دانش‌آموز بستگی به نوع تعاملی دارد که با دانش‌آموزان برقرار می‌کند و لازمه تعامل، فراگیری مهارت‌ها و آموزش‌های موردنیاز توسط معلم است.

وزیر آموزش و پرورش، قرائت نمرات دانش آموزان توسط معلم در کلاس را یکی از عوامل منفی مؤثر در تربیت دانست و اضافه کرد: با این رفتار، روحیه دانش‌آموزان ضعیف‌تر شکسته می‌شود و اعتماد به نفس آنها از بین می‌رود و دو دستگی بین دانش‌آموزان ایجاد می‌شود زیرا معلم، دانش‌آموزان را به زرنگ‌ها و تنبل‌ها تقسیم کرده است.

وی با اشاره به نقش خانواده در تربیت فرزندان افزود: تقسیم کار و مسئولیت دادن به دانش‌آموزان علاوه بر اینکه در مدرسه باید انجام شود در خانواده نیز باید صورت گیرد تا دانش آموزان مسئولیت پذیر تربیت شوند و اعتماد به نفس آنها تقویت شود.

وی تصریح کرد: در مدرسه باید مدیریت تربیت حاکم شود و به جای مربی پرورشی، همه ارکان مدرسه فرآیند تربیت را مدیریت کنند.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سازمان دانش‌آموزی نقش کلیدی در واگذاری مسئولیت‌ها به دانش‌آموزان دارد و سخت‌کوشی در قالب رابطه ارگانیکی در مدرسه در تربیت دانش‌آموزان بسیار مؤثر است.

وی با اشاره به اثرات فضای مجازی بر عدم تحرک دانش‌آموزان گفت: باید برای تحرک دانش‌آموزان تلاش کنیم و آنها را به سمت سخت‌کوشی سوق دهیم، زیرا سخت‌کوشی، خلاقیت را به دنبال دارد و اولیا نیز در خانواده بایدکارها را بین فرزندان تقسیم کنند.

احمدی دانش آشتیانی افزود: کار تربیتی با ارسال بخشنامه، آیین‌نامه و دستورالعمل اتفاق نمی‌افتد و با توجه به سیاست کلان مدرسه محوری باید جلوی ارسال بخشنامه‌ها به مدارس گرفته شود و به سمتی پیش برویم که در سال، تنها یک بخشنامه به مدرسه ارسال شود و تمام فعالیت‌های مدرسه توسط مدیر و عوامل مدرسه و با مشورت اولیا و دانش‌آموزان، در چارچوب سیاست‌های وزارتخانه انجام شود.

وی افزود: اگر به مدیر مدرسه دستور دهیم همان رابطه مکانیکی محقق می‌شود، بنابراین باید به مدیران فرصت دهیم تا برنامه‌ریزی کنند و مدرسه را با خلاقیت اداره کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تاثیر انتخاب مدیر خوب در مدرسه اظهار کرد: کارکردن در مدرسه بسیار سنگین و در عین حال لذت‌بخش است و اگر یک نفر هدایت شود، جامعه نجات می‌یابد.