اهمیت مسائل روانشناختی دانش آموزان در ساخت مدارس


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری همایش ملی مدرسه ایرانی، معماری ایرانی با حضور محمد تقی نظرپور رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از صبح امروز در ساختمان اصلی این سازمان در حال برگزاری است.

در این نشست نظرپور با بیان اینکه باید کمبودهایی که در سطح کشور در مدارس داریم جبران کنیم، گفت: بر عهده ما بوده تا فضاهای آموزشی در سراسر کشور ایجاد کنیم تا هیچ دانش آموزی از تحصیل محروم نماند.
 
وی ادامه داد : مدارسی که معماری اسلامی در آن ملموس باشد و با اقلیم مناطق همخوانی داشته باشد باید مورد توجه قرار گیرد.
 
نظر پور با اشاره به اینکه تا حدی در این مسیر گام برداشتیم، اظهار داشت : باید در هر کوی و برزن این چنین مدارسی وجود داشته باشد و محیطی شاداب در فضای مدارس ترتیب دهیم.
 
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بیان کرد: برای مدرسه ای ایمن و با نشاط باید ویژگی های داشته باشد که در راستای دریافت آن باید بکوشیم.
 
وی تصریح کرد :احداث فضاها باید با مسایل روانشناختی سنین مختلف طراحی شود و اولین محیطی که کودک برای تحصیل به آن وارد می شود تاثیر بسزایی در یادگیری وی دارد.
 
نظرپور عنوان کرد:محیط داخلی مدرسه همچون نور، صدا، فضای داخلی تاثیر مهمی در فضای مدرسه داشته البته فضای مدرسه صرفا کلاس درس نیست و تمامی فضاهای مدرسه در یادگیری موثر است.
 
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به سیر تحول فضای آموزشی در طول دهه های مختلف پرداخت و ادامه داد: مدارس کنونی حافظه محور بوده و چنانچه بتوان به سمت مهارت آموزی حرکت کرد گام بزرگی برداشتیم.
 
وی با اشاره به لزوم توجه به نگهداری مدارس ساخته شده در آموزش و پرورش گفت: تعدادی از خیرین علاقه مند هستند که پس از اتمام ساخت مدارس خیرساز، تعمیرات این مدارس به عهده خیرین باشد یا اینکه باقیات و صالحاتی وجود داشته باشد که بتوان با هزینه آن، مدارس را تعمیر کرد. 
 
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه ۱۰۰ مدرسه ماندگار در کشور داریم، افزود: آیا نمی توانیم مدارسی بسازیم که در این حد باشند؟در حقیقت مدارسی در هر شهر ساخته شود که ویژگی های مدارس ماندگار را داشته باشد. 
 
نظر پور در بخش دیگری از صحبت‌هایش به همایش ملی مدرسه ایرانی، معماری ایران اشاره کرد و گفت: 6 دوره از این همایش انجام شده و از سال 90 وقفه ای در آن شاهد بودیم که مجددا امسال آغاز به کار کرده است. 
 
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بیان کرد: برای این همایش 273 طرح ارسال شده که از تعداد 90 طرح به همایش رسیده و 111 چکیده مقالات نیز 93 مقاله پذیرفته شده است. 
 
وی تصریح کرد: طرح‌ها از ادارات نو سازی سراسر کشور ارسال شده‌ است که البته دانشجویان و مشاوران در این طرح‌ها مشارکت کردند. 
 
نظر پور با بیان اینکه 59 طرح دانشجویی و 14 طرح از سوی مشاوران در این برنامه شرکت داشتند، گفت: امیدوارم بتوانیم این مسائل را به صورت عملیاتی مورد توجه قرار دهیم. 
 
عباسی معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس در ادامه این همایش با بیان اینکه 9 راه کار از سند تحول به زیر نظام فضا و تجهیزات مربوط می‌شود، گفت: بر این اساس ضرورت برگزاری همایش مدرسه ایرانی موجب شد تا پس از وقفه 5 ساله این مساله را مجددا احیا کنیم. 
 
وی با اشاره به اینکه نمایشگاه آثار معماری در سالن جنبی همایش برقرار است، تصریح کرد: همایش مدرسه ایرانی روز شنبه چهاردهم اسفندماه در دانشگاه تهران سالم علامه امیری برگزار می‌شود و در 4 بخش این همایش مورد توجه قرار گرفته است.