توصیه های نوروزی به داوطلبان کنکور


بهار در راه است سال دیگری از راه میرسد وبرای شما کنکوری های عزیز عید امسال معنی دیگری دارد.عید بهترین فرصت برای مطالعه است. این را همه کنکوری ها به ویژه دانش آموزان سال چهارم می دانند.چون دو هفته وقت دارند تا به مرور درس های سال گذشته یا جبران کم کاری ها و تقویت نقاط ضعف خویش بپردازند.شما باید به عنوان یک داوطلب کنکور دیدگاه خود را نسبت به تعطیلات نوروزی تغییر دهید،یعنی اگر در سال های گذشته در ایام نوروز تفریح و استراحت می کردیدامسال باید بخش اعظمی از وقت خود را صرف مطالعه ومرور درس ها کنید.به هر حال این ایام نقطه عطفی در آمادگی درسی شما است وسرنوشت بسیاری از کنکوری ها در مدت این چند روز رقم میخورد.تعطیلات عید را جدی بگیریدوبا نگاهی نو به آن بیندیشید.

تجربه نشان داده که در ایام نوروز حتی بهترین دانش آموزان نیز بدون برنامه منسجم نمی توانند به اندازهای که باید از وقتشان استفاده کنند.

توصیه های ضروری

  • حتمابا صرف صبحانه کامل از صبح زود مطالعه را شروع کنید.
  • برنامه درسی خودرا به صورت هفتگی تنظیم کنیدوپس از 50دقیقه مطالعه دروس حفظی 10دقیقه،وپس از1/5-1ساعت مطالعه دروس یاد گرفتنی 15 دقیقه استراحت نمایید.پس از استراحت کوتاهی که گفته شد،خیلی سریع مطالعه را آغاز کنید.
  • در زمان مطالعه حتما((فیش برداری))داشته باشید.
  • به نیت شب امتحان مرور کنید تا مطالعه شتاب بیشتری پیدا کند.
  • مرتب توانمندی هایتان را به خود یادآوری کنید.
  • برای هر پیشرفت خود را در اجرای برنامه مطالعه،تشویقی در نظر بگیرید.
  • قاطعانه می گوییم:داوطلبانی که از برنامه های مطالعاتی خود عقب مانده اند ،با استفاده از فرصت طلایی نوروز وباتلاش وبه کارگیری اصول اولیه اساسی در مطالعات می توانند بسیار پیشرفت نموده وگذشته را جبران نمایند.

تعداد روزهایی که باید در ایام نوروز به مطالعه اختصاص دهید:

از 29 اسفند تا سوم فروردین را به استراحت یا مهمانی وتفریح ویا مسافرت کوتاه مدت بپردازید.روز 13 فروردین را نیز به خود استراحت دهید تا با کسب انرژی تازه به مطالعه بپردازید.بقیه روزها را به مطالعه مفید اختصاص دهید.

میزان مطالعه در ایام نوروز

از ایام نوروز می توانید،دو یا سه برابر روزهای قبل استفاده نمایید،بنابر این بهتر است روزی 12-10ساعت مطالعه نمایید،چرا که ایام نوروز سکوی پرش شما به سمت دانشگاه می باشد.

چند درس در یک برنامه روزانه

روزی سه تا پنج ساعت درس های مختلف را در برنامه خود قرار دهید تا مغز شما بتواند به راحتی مطالب آموخته شده را سازمان بندی نماید.بهتر است دوسوم ساعات مطالعه را به دروس اختصاصی ویک سوم را به دروس عمومی اختصاص دهید.از طرفی در برنامه خود دروس مفهومی ویادگرفتنی را پشت سر هم ودروس حفظی را نیز پشت سر هم قرار ندهید.به طور مثال:اگرمی خواهیدفیزیک،ریاضی وادبیات بخوانید بهتر است درس ادبیات را بین دو درس مفهومی بخوانید.

درس هایی که باید در ایام نوروز خوانده شوند:

  • در ایام نوروز به جمع بندی دروس پایه،دروس سال چهارم بپردازید.بنابر این سعی کنید هر درسی را که از برنامه عقب هستید ،مطالعه کنید.
  • هر آنچه که تا این زمان مطالعه نموده اید از روی خلاصه نویسی ها مرور نمایید اگر خلاصه نویسی ها به دلیل تاخیر در مرور فرارگشته اند به مرور ودوره از روی کتاب بپردازید.
  • تست هایی را که علامت دار ومارک دار نموده اید دوره کنید.

شروع مطالعه باید از چه پایه ای باشد؟

معمولا داوطلبان می خواهند بدانند مطالعه خود را از چه پایه ای شروع کنند،در پاسخ به این سؤال می توان گفت:فرقی نمی کند که شما از کتاب های کدام پایه مطالعه را شروع کنید،ولی اگر قبلا هیچ مطالعه ای از دروس پایه نداشته اید می توانید از دروس سال دوم شروع کنید.

قابل توجه داوطلبان رشته علوم تجربی که در دروس ریاضی یا فیزیک بسیار ضعیف هستند وتاکنون ضعف های خود را در این دروس برطرف نکرده ا ند:

پیش تر عنوان شد که این دو درس برای اکثر داوطلبان مشکل است،به طوری که میانگین آن ها برای رتبه های 500تا 1000 حدود 40%می باشد.

اگر شما فکر می کنید در ایام نوروز نمی توانید تمام ضعف های خود را در این درس بر طرف نمایید،بهتر است کتاب های سال چهارم مربوطه را که کلیتی از کتاب های پایه است مطالعه دقیق نموده اما در همین کتاب ها دروس پایه را با سرعت بیشتری مطالعه نمایید،تاقسمت هایی از این کتاب ها را که برای شما آسان تر است از دست ندهید.لازم به ذکر است که کنار گذاشتن حتی یک درس به طور کامل به هیچ وجه توصیه نمی گردد.

توصیه به داوطلبانی که به طور کامل دروس عربی و زبان انگلیسی را کنار گذاشته اند:

از کنار گذاشتن کامل این دروس جدا خودداری نموده وبا توجه به اهمیت معانی واژه ها سعی نمایید از این به بعد تا کنکور روزانه نیم ساعت به یادگیری معانی واژه ها اختصاص دهید،قبلا گفته شد بهتر است برای به یاد سپاری بهتر و ماندگارتر واژه ها در ذهن،آن ها را در داخل متن بیاموزید ویا از جعبه یادگیری لایتنر استفاده نمایید.