کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان


غلامعلی افروز روانشناس و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تاثیر مدرسه در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: برای پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی نیازی به سنگر مستحکمی و عمیق داریم.
 
وی ادامه داد: مستحکم‌ترین سنگر برای جلوگیری از چنین مسائلی، سنگر مدرسه بوده و کارایی آن به ویژه در دوره ابتدایی بسیار حائز اهمیت است.
 
این روانشناس اظهار داشت: معلمانی مسلط و خوش برخورد و با انگیزه شغلی، جاذبه‌ای را برای دانش آموزان ایجاد می‌کند که از بروز بسیاری از رفتارهای پرخطر جلوگیری می‌کند.
 
افروز تصریح کرد: چنانچه معلمان توان نگهداری دانش آموزان را طی ۱۲ سال دوران تحصیل در مدارس سراسر کشور داشته باشند، این امر موجب شده تا طی سال‌های آینده نرخ آسیب‌ها و بزه در کودکان و نوجوانان روند نزولی را طی کند.
 
وی با بیان اینکه باید دغدغه حضور دانش آموزان در مدارس را داشته باشیم، گفت: این مساله هزینه‌های ناشی از آسیب‌های اجتماعی و زندان‌ها را کاهش می‌دهد.
 
این روانشناس یادآور شد: دوره‌های عمومی در دوره متوسطه و با محوریت مهارت آموزی و خلاقیت پروری و کاهش بازار کنکور نیز به کاهش آسیب‌های اجتماعی و روانی کمک می‌کند.