معرفی رشته کار درمانی


معرفی:

کاردرمانی به معنی استفاده از فعالیت‌های هدفمند برای افرادی است که در اثر آسیب یا بیماری دچار محدودیت و اختلال عملکرد روانی، اجتماعی، رشدی یا اختلالات یادگیری شده‌اند. این حرفه شامل ارزیابی، درمان و مشاوره است و با استفاده از روش‌های  نوین روانشناسی و استفاده از برخی دانش‌های مرتبط نظیر نورولوژی، بیومکانیک و ... بر انجام فعالیت هدفمند با حفظ حرمت انسانی به منظور ارتقاء وضعیت سلامتی و کیفیت زندگی فرد و جامعه تکیه دارد.

 

توانایی‌‌ها و مهارت‌های لازم:

کار درمانگرها برای ایجاد اعتماد در بیماران نیاز به شکیبائی و روابط عمومی قوی دارند.ابتکار و تخیل نیز در تطبیق فعالیت‌ها با نیازهای بیماران بسیار کمک کننده است.همچنین  باید انگیزه‌ای‌ قوی‌ داشته‌ باشند تا بتواند با بیمارانی‌ که‌ دارای‌ معلولیت‌های‌ مختلف‌ هستند، ارتباط‌ برقرار کرده‌ و آنها را به‌ خوبی‌ درمان‌ کنند.

مهمترین‌ ویژگی‌ یک‌ کاردرمانگر، علاقه‌ به‌ انسان‌ها است‌. اگر متخصص‌ این‌ رشته‌ به‌ کار خود و مردم‌ علاقه‌مند نبوده‌ و صبر و حوصله‌ نداشته‌ باشد، موفق‌ به‌ درمان‌ بیماران‌ مورد نظر نخواهد شد. برخی‌ از استادان‌ این‌ رشته‌ نیز اولین‌ و مهمترین‌ ویژگی‌ دانشجوی‌ کاردرمانی‌ را داشتن‌ توانایی‌ جسمی‌ و روحی‌ خوب‌ می‌دانند و این‌ که‌ بتواند با درایت‌، ابتکار عمل‌ و خلاقیت‌، درمان‌ مؤثرتری‌ را ارائه‌ بدهد.

 

مقاطع بالاتر از کارشناسی:

فارغ التحصیلان کارشناسی کاردرمانی می‌توانند در رشته‌های زیر در مقطع ارشد ادامه تحصیل دهند:

آمار زیستی، اپیدمیولوژی، ارزیابی فناوری سلامت، اقتصاد بهداشت، انفورماتیک پزشکی، رفاه اجتماعی، زیست فناوری پزشکی، ارگونومی، سلامت سالمندی، فناوری اطلاعات سلامت، علوم تشریحی، کاردرمانی، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)، مهندسی پزشکی (زیست مواد)، نانوتکنولوژی پزشکی، تاریخ علوم پزشکی، آموزش پزشکی، مدیریت برنامه ریزی الکترنیکی در علوم پزشکی و مدیریت توانبخشی

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار:

طبق آمار حدود %۱۰ از جمعیت هر کشوری را معلولین تشکیل می‌دهند، وسعت زیاد و پراکندگی استان‌ها و دوری آنها از مراکز درمانی و توانبخشی کمبود متخصصین این رشته را به خوبی مشهود نموده است. بدلیل کمبود متخصصان این رشته در کشور، هر ساله‌ بیمارستان‌ها، کلینیک‌های‌ توانبخشی‌ سازمان‌ بهزیستی‌ کشور و هلال‌ احمر برای‌ جذب‌ فارغ‌التحصیلان‌ کاردرمانی‌ اعلام‌ نیاز می‌کنند. همچنین‌ فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ می‌تواند با مجوز وزارت‌ بهداشت‌ و درمان‌ و آموزش‌ پزشکی و سازمان‌ بهزیستی‌ اقدام‌ به‌ تاسیس‌ کلینیک‌ خصوصی‌ شبانه‌روزی‌ کند.

 کلیه این مشاغل برای فارغ التحصیلان این رشته قابل انتخاب است: فعالیت در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و مجتمع‌‌های توانبخشی به صورت خصوصی، دولتی، مراکز دانشگاهی و خیریه، فعالیت در بیمارستان‌های روانی، فعالیت در مراکز آموزش حرف‌های معلولین، فعالیت در مدارس کودکان استثنائی، فعالیت در مراکز روزانه توانبخشی، فعالیت در مراکز نگهداری معلولین، فعالیت در مراکز نگهداری سالمندان، فعالیت در ندامتگاه‌ها و مراکز بازپروری معتادان، مراکز تصمیم‌گیری در مورد نظام توانبخشی، فعالیت آموزشی و تدریس دانشجویان، همکاری با مراکز تحقیقاتی و مؤسسات پژوهشی، فعالیت به صورت خصوصی در مؤسسات و دفاتر کاردرمانی، فعالیت در بخش‌های جراحی دست به‌ عنوان درمانگران دست (Handtherapist)، ساخت اسپلینت اختصاصی دست با جنس‌های ترموپلاستیک، گچی، چرمی و.. .

 

 

ردیف نام دانشگاه شهر
1 دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران تهران
2 دانشگاه علوم پزشکی اراک اراک
3 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اصفهان
4 دانشگاه علوم پزشکی تبریز تبریز
5 دانشگاه علوم پزشکی مازندران مازندران
6 دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور شاپور
7 دانشگاه علوم پزشکی سمنان سمنان
8 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
9 دانشگاه علوم پزشکی شیراز شیراز
10 دانشگاه علوم پزشکی همدان همدان
11 دانشگاه علوم پزشکی ایران تهران
12 دانشگاه علوم پزشکی زنجان زنجان