نخستین آزمایشگاه دانش آموزی سلول های بنیادین کشور درالبرزگشایش یافت


به گزارش ایرنا، مدیرکل آموزش و پرورش البرز در آئین افتتاح این آزمایشگاه، گفت: یکی از محورهای ساحت شش گانه سند تحول بنیادین در عرصه تعلیم و تربیت در بخش علم و فناوری است که در دولت تدبیر و امید به این مهم توجه ویژه ای شده است.
خسرو ساکی اظهار کرد: با حمایت دولت و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش اقدامات زیر ساختی مناسبی برای هدایت و ایجاد انگیزه در بین دانش آموزان به سوی پژوهش در عرصه علوم نوین از جمله نانو ، سلول های بنیادین صورت گرفته است به گونه ای که زمینه پویایی علمی - پژوهشی در مدارس به ویژه در بین دانش آموزان البرزی را بوجود آورده است.
وی با اشاره به کسب رتبه های برتر دانش آموزان البرزی در جشنواره های علمی - پژوهشی در حوزه فناوری سلول های بنیادین در سطوح جهانی و کشوری خاطر نشان شد: از سال 92 تا امروز دانش آموزان این استان موفق به کسب 57 مدال طلا، برنز و نقره در المپیادهای کشوری و برون مرزی شدند و 13 مدال برتر علمی را نیز در رشته های مختلف از جمله ریاضی ، زیست شناسی ، فیزیک ، شیمی و رایانه به خود اختصاص دادند.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: 237 نفر نیز در المپیاد علمی سال تحصیلی 96-95 در مرحله اول کشوری پذیرفته شدند که تعداد زیادی از آنان در بخش سلول های بنیادین است.
ساکی گفت: 16 نفر از دانش آموزان البرز در حال گذراندن دوره های تخصصی برای موفقیت در مرحله دوم المپیادهای علمی دانش آموزی هستند.
وی به اقدامات انجام شده برای فعال کردن نخستین آزمایشگاه دانش آموزی سلول های بنیادین و پزشکی بازشناختی در این استان با مشارکت ویژه معاونت حوزه فناوری ریاست جمهوری و استانداری البرز پرداخت و یاد آور شد:
وی تصریح کرد: برای گسترش علم در کشور در دولت تدبیر و امید گام های بلندی برداشته شده است که این روند در آماده سازی اولین آزمایشگاه دانش آموزی سلول های بنیادین کشور در البرز با اعتبار اولیه به مبلغ 2 میلیارد ریال و در مرحله دوم 3 میلیارد و 500 میلیون برای تجهیز و سکوبندی آزمایشگاه اختصاص یافت.
وی اضافه کرد: پژوهش سرای دانش آموزی ملاصدرا البرز بعنوان دبیرخانه کشوری سلول های بنیادین در کشور برگزیده شده است.
وی تاکید کرد: امیدواریم با همت دانش آموزان ایران اسلامی زمینه پاسخگویی به یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب در حوزه توسعه علمی کشور و اقتصاد مقاومتی در آینده ای نزدیک فراهم آید.
در این آئین دانش آموزان عضو انجمن علمی - پژوهشی پژوهش سرای دانش آموزی ملاصدرا کرج گزارشی از کسب رتبه های علمی دانش آموزان البرزی در جشنواره های علمی و خوارزمی ارائه و انتظارات خود از مسئولان کشوری و استانی در حمایت از پژوهش علمی دانش آموزی را بیان کردند.
در این آئین علی صدیقی راد از معلمان هنرمند البرز نیز در وصف توانمندی ها و جایگاه استان البرز در ایران اسلامی یک قطعه موسیقی اجرا کرد.