حفظ رتبه علمی اول ایران طی ۴ سال اخیر


به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ارائه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه وضعیت رشد علمی و توسعه فناوری در حوزه پژوهش را تبیین کرد.
 
بر این اساس ایران در سال ۲۰۱۶ در شاخص شتاب علمی (تولید مقالات علمی) رتبه اول را کسب کرد، در حالی که این رتبه در سال ۲۰۱۳، ۲۵ بوده است.
 
علاوه بر آن کشور با ۳ برابر شدن درصد تولید مقالات علمی در سطح یک درصد برتر دنیا قرار گرفت، ضمن آنکه تعداد دانشمندان ایرانی برتر در سطح بین‌المللی در سال ۲۰۱۳ رشد حدود ۴۰ درصدی داشته است.
 
بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی پایگاه، ISI ایران ۱. ۷۴ درصد در تولید علم جهانی سهیم بوده است، در حالی که این میزان در سال ۲۰۱۳ به میزان ۱. ۳۷ درصد گزارش شده است.
 
جدول: حفظ رتبه علمی اول ایران طی ۴ سال اخیر
 
وضعیت ایران در سطح جهان اسلام
بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی پایگاه اسکوپوس رتبه ایران در منطقه و جهان اسلام در سال ۲۰۱۳ یک بوده و این رتبه تا سال ۲۰۱۶ حفط شده است. علاوه بر آن تعداد دانشگاه‌های ایران در یک درصد دانشگاه‌های برتر و تاثیرگذار دنیا بر اساس آمارهای رتبه بندی لایدن در سال ۲۰۱۳ تعداد ۵ دانشگاه بوده است که این تعداد در سال ۲۰۱۶ به ۱۴ دانشگاه افزایش یافته است.
 
ایران با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری توانسته است در سال ۲۰۱۳ به میزان ۱۴. ۱ میلیون دلار صادرات محصولات دانش‌بنیان داشته باشد که این میزان صادرات در سال ۲۰۱۵ به میزان ۲۱۵ میلیون دلار افزایش یافته است.
 
جدول: حفظ رتبه علمی اول ایران طی ۴ سال اخیر
جدول: حفظ رتبه علمی اول ایران طی ۴ سال اخیر
 
 توسعه تعاملات علمی و فرهنگی ایران با دنیا
در راستای توسعه تعامل فعال و اثربخش علمی و فرهنگی ایران با کشورهای منطقه و دنیا تلاش‌های زیادی صورت گرفته است، به گونه‌ای که تعداد کرسی‌های زبان فارسی وزارت علوم در دانشگاه‌های دنیا در سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۴۴ کرسی بوده است که این تعداد در سال ۱۳۹۵ به ۵۲ کرسی افزایش یافته است.
 
علاوه بر آن در سال ۹۲ تعداد ۱۷ پروژه مشترک میان دانشگاه‌های ایران با سایر دانشگاه‌ها اجرا شده که این تعداد در سال ۹۵ به ۲۳۵ پروژه بالغ شد.
 
جدول: حفظ رتبه علمی اول ایران طی ۴ سال اخیر
 
ارتقای کیفی آموزش عالی
تدوین طرح تفصیلی آمایش آموزش عالی که با هزاران نفر ساعت کار کارشناسی انجام شد و نهایتا در اسفند ۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. ایجاد مناطق ده‌گانه آموزش عالی مشابه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اجرای طرح سطح بندی و اعتبارسنجی دانشگاه‌ها از مهمترین محورهای طرح آمایش آموزش عالی بوده است.
 
جدول: حفظ رتبه علمی اول ایران طی ۴ سال اخیر
 
تعداد گروه‌های دانشجویی ظرف ۴ سال گذشته به شرح ذیل بوده است:
 
جدول: حفظ رتبه علمی اول ایران طی ۴ سال اخیر