به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد امین سازگارنژاد در برنامه تلویزیونی پرسشگر درخصوص مهارت آموزی در نظام آموزشی کشور اظهار کرد: باید به موضوع مهارت آموزی نگاه علمی داشته داشت تا مشخص شود آیا نظام آموزشی در این رابطه یک پارچه عمل کرده و مهارت آموزی به صورت معنادار تعریف شده است؟
وی افزود: هم اکنون در نظام آموزشی درک مشترکی از بحث مهارت آموزی وجود ندارد و از سال 58 تاکنون تمام سازوکارها در این زمینه ناکام بوده است در صورتی که اگر تلاشها همگرایانه و هوشمندانه تر بود شاید بحث مهارت آموزی اثربخشتر صورت میگرفت اما آموزش عمومی، آموزش عالی و آموزشهای غیررسمی هرکدام به صورت جزیرهای در این حوزه فعالیت میکنند.
رئیس سازمان فنی و حرفه ای گفت: امسال سال تولید و اشتغال است و باید به موضوع مهارت آموزی توجه عمیق تری داشت. در سال 96 متولیان آموزش باید مهارت آموزی را به نتیجه مثبت برسانند و بتوانیم در فرهنگ کشور این ارزش را ایجاد کنیم که تمام جوانان و خانوادهها بدانند داشتن مهارت ضابطه انجام یک کار است.
سازگارنژاد ادامه داد: هم اکنون 70 درصد مراجعان به سازمان فنی و حرفه ای برای رشتههای فنی و مهندسی هستند که از میان فارغ التحصیلان دانشگاهی میباشند؛ در اسفند سال 95 هیئت دولت به این نتیجه رسید که بخشی از موضوع مهارت آموزشی به شورای عالی اشتغال و بخشی به کمیسیون علمی و فناوری دولت واگذار شود تا مشکلاتی که برسر راه مهارت آموزی وجود دارد شناسایی و حل شود.
وی با اشاره به اینکه مهارت آموزی در خانوادهها باید به عنوان یک ارزش مطرح شود، عنوان کرد: هماکنون خانوادهها دانش و مدرک را بیشتر از مهارتآموزی قبول داشته و علاقه دارند فرزندانشان مدارک بالای علمی را دریافت کنند در حالی که این موضوع راه گشا نیست و اگر فردی مهارت معطوف به نیاز بازار کار را بداند بیکار نخواهد بود.
در همین رابطه فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه قانون اساسی و برنامههای توسعه سوم تا ششم، سیاست کلی اشتغال و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه جدی به موضوع مهارت آموزی دارد، عنوان کرد: اما هم اکنون در جامعه به بحث مهارت آموزی توجه نمیشود و اگر مسیر درست را طی کرده بودیم امروز با چالش تولید و اشتغال مواجه نبودیم.
وی افزود: امروز بخشی از افرادی که هنرجوی سازمان فنی و حرفهای هستند فارغ التحصیلان دانشگاه ها بوده که نتوانستهاند مهارت لازم را کسب کنند و این مسئله این سوال را مطرح میکند که چرا وزارت علوم و آموزش و پرورش به خوبی از عهده آموزش مهارت برنمیآیند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: نبود نگرش جامعه در بحث آموزش مهارت و جزیرهای عمل کردن یکی از مشکلات است. برهمین اساس در برنامه ششم توسعه موضوع شورای عالی مهارت مصوب شد که باید با همراهی وزارت تعاون، علوم و سازمان برنامه و بودجه آیین نامه آن تصویب و نظام صلاحیت حرفهای مشاغل طراحی شود.