۷۰ درصد داوطلبان مهارت آموزی در رشته های مهندسی فارغ التحصیل دانشگاه ها هستند


رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: ۷۰ درصد مراجعان سازمان فنی و حرفه‌ای برای رشته‌های فنی و مهندسی بوده که از میان فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد امین سازگارنژاد در برنامه تلویزیونی پرسشگر درخصوص مهارت آموزی در نظام آموزشی کشور اظهار کرد: باید به موضوع مهارت آموزی نگاه علمی داشته داشت تا مشخص شود آیا نظام آموزشی در این رابطه یک پارچه عمل کرده و مهارت آموزی به صورت معنادار تعریف شده است؟

وی افزود: هم اکنون در نظام آموزشی درک مشترکی از بحث مهارت آموزی وجود ندارد و از سال 58 تاکنون تمام سازوکارها در این زمینه ناکام بوده است در صورتی که اگر تلاش‌ها همگرایانه و هوشمندانه تر بود شاید بحث مهارت آموزی اثربخش‌تر صورت می‌گرفت اما آموزش عمومی، آموزش عالی و آموزشهای غیررسمی هرکدام به صورت جزیره‌ای در این حوزه فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای گفت: امسال سال تولید و اشتغال است و باید به موضوع مهارت آموزی توجه عمیق تری داشت. در سال 96 متولیان آموزش باید مهارت آموزی را به نتیجه مثبت برسانند و بتوانیم در فرهنگ کشور این ارزش را ایجاد کنیم که تمام جوانان و خانواده‌ها بدانند داشتن مهارت ضابطه انجام یک کار است.

سازگارنژاد ادامه داد: هم اکنون 70 درصد مراجعان به سازمان فنی و حرفه ای برای رشته‌های فنی و مهندسی هستند که از میان فارغ التحصیلان دانشگاهی می‌باشند؛ در اسفند سال 95 هیئت دولت به این نتیجه رسید که بخشی از موضوع مهارت آموزشی به شورای عالی اشتغال و بخشی به کمیسیون علمی و فناوری دولت واگذار شود تا مشکلاتی که برسر راه مهارت آموزی وجود دارد شناسایی و حل شود. 

وی با اشاره به اینکه مهارت آموزی در خانواده‌ها باید به عنوان یک ارزش مطرح شود، عنوان کرد: هم‌اکنون خانواده‌ها دانش و مدرک را بیشتر از مهارت‌آموزی قبول داشته و علاقه دارند فرزندانشان مدارک بالای علمی را دریافت کنند در حالی که این موضوع راه گشا نیست و اگر فردی مهارت معطوف به نیاز بازار کار را بداند بیکار نخواهد بود.

در همین رابطه فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه قانون اساسی و برنامه‌های توسعه سوم تا ششم، سیاست کلی اشتغال و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه جدی به موضوع مهارت آموزی دارد، عنوان کرد: اما هم اکنون در جامعه به بحث مهارت آموزی توجه نمی‌شود و اگر مسیر درست را طی کرده بودیم امروز با چالش تولید و اشتغال مواجه نبودیم.

وی افزود: امروز بخشی از افرادی که هنرجوی سازمان فنی و حرفه‌ای هستند فارغ التحصیلان دانشگاه ها بوده که نتوانسته‌اند مهارت لازم را کسب کنند و این مسئله این سوال را مطرح می‌کند که چرا وزارت علوم و آموزش و پرورش به خوبی از عهده آموزش مهارت برنمی‌آیند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: نبود نگرش جامعه در بحث آموزش مهارت و جزیره‌ای عمل کردن یکی از مشکلات است. برهمین اساس در برنامه ششم توسعه موضوع شورای عالی مهارت مصوب شد که باید با همراهی وزارت تعاون، علوم و سازمان برنامه و بودجه آیین نامه آن تصویب و نظام صلاحیت حرفه‌ای مشاغل طراحی شود.