چراغ سبز اولیا برای توسعه مدارس غیردولتی


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ فعالیت مدارس غیردولتی در کشور سابقه ای قریب به سه دهه داشته و هدف از ایجاد چنین مدارسی هدایت بخشی از جمعیت کثیر دانش آموزی وقت به بخش غیردولتی و کاهش تنگناهای فضا و امکانات آموزشی بوده است.
 
این مدارس طی سال های فعالیت با استقبال خوبی از سوی اولیای دانش آموزان مواجه بوده که موجب توسعه اینگونه مدارس شده، هرچند در این میان انتقاداتی نیز به روند فعالیت و عملکرد این مدارس وارد بوده و عمده‌ترین انتقادها به شهریه مربوط است.
 
سال گذشته پس از چالش های بسیار سرانجام دائمی شدن لایحه تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی از بهمن ۹۵ ابلاغ شد که در این خصوص مرضیه کرد رییس سازمان مدارس غیردولتی تصویب این قانون را عاملی برای نظامندشدن فعالیت ها و تشدید نظارت ها دانست.
 
مدارس غیردولتی درد یا درمان؟ 
روند رو به رشد و توسعه کمی مدارس غیردولتی طی سال های اخیر کاملا مشهود است، البته طی شدن این مسیر موافقان و مخالفانی هم به دنبال داشته چرا که عده ای این توسعه را نافی اصل ۴۴قانون اساسی یعنی آموزش رایگان و خصوصی سازی آموزش و پرورش می دانند و موافقان کاهش تراکم مدارس دولتی، کمک به کیفیت آموزشی و رفع بخشی از محدودیت ها و تنگناهای آموزشی را از مزایای توسعه غیردولتی به شمار می آورند.
 
حال در این چالش بی پایان، علی اصغر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش اظهار کرده بود که این وزارتخانه با اتکا به منابع دولتی اداره شدنی نیست و اگر توسعه مشارکت نبود آموزش و پرورش در این سه سال زمین گیر می شد. 
 
حسن مسعودی مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش از رشد 8.7 درصدی مدارس غیردولتی کشور در سال ۹۵ نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: از حدود ۱۳ میلیون دانش آموز تقریبا یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در مدارس غیردولتی در حال تحصیل هستند.
 
مدارس غیردولتی چگونه توزیع می شوند؟ 
توسعه مدارس غیردولتی در برخی مناطق اما و اگرهایی را برای شهرداری ها ایجاد کرده به گونه ای که این رشد و توسعه را بی رویه دانستند، در حالی که قانون مدارس غیردولتی شرایط توسعه را کاملا نظامند اعلام کرده است.
 
حمید رحمانی رییس اداره مشارکت های مردمی شهر تهران با بیان اینکه گفت: مجوز برای راه اندازی مدارس و مراکز آموزشی جدید براساس صلاحیت عمومی و تایید شورای نظارت منطقه و در نهایت شورای نظارت مرکزی بوده و تاکنون نگاه مثبتی به توسعه این مدارس وجود داشته  است و در این مسیر توسعه متوازن مورد توجه است.
 
جذب حداکثر دانش آموزان اولویت غیردولتی ها
حسن مسعودی مدیرکل مدارس غیردولتی با بیان اینکه برای مدارس غیردولتی محدودیتی در توسعه وجود ندارد، گفت: تا زمانی که خانواده ها تقاضای حضور در این مدارس را داشته باشند و موسسانی هم برای تاسیس و توسعه این مدارس وجود داشته باشند هیچ قید و شرطی برای جلوگیری از این روند وجود دارد.
 
وی با اشاره به اینکه هدف از توسعه مدارس غیردولتی صرفا افزایش تعداد مدارس نیست، اظهار کرد: جذب حداکثر دانش آموزان برای حضور در این مدارس موردتوجه قرار گرفته است.
 
مسعودی تاکید کرد: به جز شورای سیاستگذاری هیچ مرجعی برای جلوگیری از فعالیت این مدارس و توسعه آن امکان ورود ندارد و تا زمانی که رضایت خانواده ها و تقاضای آنها وجود داشته باشد، توسعه آنها مانعی ندارد.
 
مناطق یک تا شش پیشگام تحصیل در مدارس غیردولتی 
رحمانی درباره تعداد مدارس فعال در سطح شهر تهران بیان کرد: براساس این فرآیندها یک هزار و ۶۰۰مدرسه غیردولتی در تهران فعالیت می‌کنند که از این تعداد مناطق یک تا شش و به ویژه منطقه پنج بیشترین تعداد و منطقه ۱۷کمترین تعداد مدارس را دارا هستند که این مساله مربوط به بافت منطقه، شرایط اجتماعی، استقبال خانواده ها و مواردی از این قبیل است.
 
وی تصریح کرد: سیاست ها به گونه ای شکل گرفته که با توسعه مدارس غیردولتی در چارچوب ضوابط موافق است و سعی شده تا رشد مناسبی داشته باشد و اکنون پوشش مدارس غیردولتی ۱۸درصد بوده که باید به ۲۰درصد ارتقا پیدا کند.